Gå til innhold

Bass uten sub?

Ranger emnet


Plecto

Anbefalte innlegg

Hei. Er ute etter å forbedre lyden i bilen min ytterligere. For en tid tilbake kjøpte jeg nye elementer, rundt 5" komponentsett foran og 2 rundt 6" "basselementer" i hattehyllen. Dette ble en kraftig forbedring fra mine tidligere originale elementer, men jeg er ikke fornøyd. Så straks volumet begynner å gå opp settes hele hattehylla i sving og lyden blir helt forferdelig. Planen er å montere elementene til metallet under hattehyllen for å unngå vibrasjoner, men hvilke andre forbedringer kan man gjøre? Hva gjør man for å oppnå "bra" bass uten sub?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bortgjemt sub er fint en mulig, men den trenger vel ikke være aktiv? Men hva slags sub skal dette være? Den må jo være veldig lav og liten for å få plass under der. 8" bak er jo en mulighet, men skal jeg feste disse til metallet under hattehylla må jeg kanskje fram med vinkelsliperen eller i hvert fall noen virkelig macgyver manøvrer (kan være mulig). Foran er det ingen mulighet, de jeg har der er allerede større enn originalelementene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Er ute etter å forbedre lyden i bilen min ytterligere. For en tid tilbake kjøpte jeg nye elementer, rundt 5" komponentsett foran og 2 rundt 6" "basselementer" i hattehyllen. Dette ble en kraftig forbedring fra mine tidligere originale elementer, men jeg er ikke fornøyd. Så straks volumet begynner å gå opp settes hele hattehylla i sving og lyden blir helt forferdelig. Planen er å montere elementene til metallet under hattehyllen for å unngå vibrasjoner, men hvilke andre forbedringer kan man gjøre? Hva gjør man for å oppnå "bra" bass uten sub?

 

 

 

heisann :) du kan bygge en tett "kasse" under emelentene med litt volum i, og eventuelt som han som komenterte først sette inn større, men 6" *2 skal gi nogelunde trøkk, men de må få en "kasse" så elementet ikke bare flyr opp å ned uten noe motstand, det resulterer med at elemntet forstyrrer diskanten og derretter blir det dårlig lydkvalitet, annbefaler å kjøre med delefilter om du ikke har det ifra før, og kjøre det på forsterker og ikke rett på spilleren. har mye bedre instillingsmuligheter på 2/4/5 og 6 veis forsterkere :) men sjekk rms på elementene føre du kjøper forsterker osv, så du ikke kjører for mye watt osv på elementene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innfelningskasser må du gå litt nærmere på. I døren er det mer eller mindre null plass til noe som helst annet, men du mener at å fylle døren med f.eks. glava vil forbedre lyden? Hvor stor skal en kasse til et 8" element være? Eller er dette likegyldig og at en kasse uansett størrelse vil være bedre enn ingen kasse? Jeg har god kunnskap når det kommer til hifi, men er er sjeldent kassebygging spesielt aktuelt :P Men jeg vet i hvertfall det at en god 8" subwoofer kan spille rimelig pent, dypt og høyt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår