Gå til innhold

Kjøpe 92mod 520, gått 280000km.

Ranger emnet


Talker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på å kjøpe en 92-modell 520i 24v touring. Den har gått 280k, og er eid av en 50-åring de siste 10 årene. Før dette, ei voksen dame. Virker som denne karen tar vare på bilen, men siden den har ganske høy km, så lurer jeg på hvilke feller jeg må unngå. Er viktig for meg at jeg kan kjøre den som arbeidsbil uten å måtte skru noe særlig. Burde åsså tåle en og annen sladd på vinterføre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på å kjøpe en 92-modell 520i 24v touring. Den har gått 280k, og er eid av en 50-åring de siste 10 årene. Før dette, ei voksen dame. Virker som denne karen tar vare på bilen, men siden den har ganske høy km, så lurer jeg på hvilke feller jeg må unngå. Er viktig for meg at jeg kan kjøre den som arbeidsbil uten å måtte skru noe særlig. Burde åsså tåle en og annen sladd på vinterføre :)

 

Det er nok ikke noe å være redd for. Mitt inntrykk er at de største utgiftene kommer på rundt 200 000, så denne bilen har antagligvis fått byttet det meste.

 

Kjør en tur og hør etter klunkelyder når du kjører over humper og nedi hull. Vær kresen på understellet, for noe som føles som en bagatell når du prøvekjører blir fort dyrt å fikse.

Jeg måtte bytte så godt som alle foringer på min 520i touring (var gått 213 000 ved kjøp) før den ble god å kjøre.

 

Hvis det er en sen 92 (september eller senere), har motoren vanos. Denne må du isåfall bytte O-ringer på for å få korrekt ytelse i motoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke noe å være redd for. Mitt inntrykk er at de største utgiftene kommer på rundt 200 000, så denne bilen har antagligvis fått byttet det meste.

 

Kjør en tur og hør etter klunkelyder når du kjører over humper og nedi hull. Vær kresen på understellet, for noe som føles som en bagatell når du prøvekjører blir fort dyrt å fikse.

Jeg måtte bytte så godt som alle foringer på min 520i touring (var gått 213 000 ved kjøp) før den ble god å kjøre.

 

Hvis det er en sen 92 (september eller senere), har motoren vanos. Denne må du isåfall bytte O-ringer på for å få korrekt ytelse i motoren.

Vet ikke når på året denne er ifra. Er det andre måter å sjekke om den har vanos?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Det er nok ikke noe å være redd for. Mitt inntrykk er at de største utgiftene kommer på rundt 200 000, så denne bilen har antagligvis fått byttet det meste.

 

Kjør en tur og hør etter klunkelyder når du kjører over humper og nedi hull. Vær kresen på understellet, for noe som føles som en bagatell når du prøvekjører blir fort dyrt å fikse.

Jeg måtte bytte så godt som alle foringer på min 520i touring (var gått 213 000 ved kjøp) før den ble god å kjøre.

 

Hvis det er en sen 92 (september eller senere), har motoren vanos. Denne må du isåfall bytte O-ringer på for å få korrekt ytelse i motoren.

 

Kan du utdype dette med vanosen? jeg kjøpte nettop en -92 modell, tyskimportert, hvordan kan jeg sjekke dette med vanosen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du utdype dette med vanosen? jeg kjøpte nettop en -92 modell, tyskimportert, hvordan kan jeg sjekke dette med vanosen?

 

 

Du kan begynne med å se om du har vanos. Det kom ikke før på 93 modellen (september 92 og utover).

Hvis du har denne klumpen i forkant av motoren, har du vanos.

m50b25vanos.jpg

 

Hvis du har vanos, kan du bestille nye o-ringer og lager på http://www.beisansystems.com

De originale o-ringene tåler ikke miljøet i motor og blir harde og sprø så de ikke holde på trykket. Dermed regulerer ikke kammen seg som den skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår