Gå til innhold

Hard bremsepedal med påfølgende feil "Emission Workshop"

Ranger emnet


aaslas

Anbefalte innlegg

Har opplevd akkurat det samme med min 2006 mod. Touran 1,9 TDI. Rett etter nyttår kjører jeg på E6 på vei til jobb og når jeg skal svinge av er bremsen steinhard. Ikke fikk jeg opphevet cruisekontrollen via bremsen, dermed måtte jeg clutche for å klare å redusere litt hastighet. Endte til slutt opp med å dra i håndbrekket for å klare å stoppe før jeg braste ut i påfølgende rundkjøring med mye trafikk. En fryktelig ubehagelig opplevelse! Bilen står nå på verksted på tredje uken, fordi dette berømte røret er "restet" hos alle lagerutsalg i nærheten. Etter endt arbeidsdag kjører jeg hjemover og bilen er supertreig! Etter noen kilometer kommer jeg fram til verkstedet og da er bremseklossene mine fullstendig nedslitt. Jeg trodde motoren var kald og dermed gikk dårlig, men så viste det seg at bremsene hadde vært koblet på og dermed redusert yteevnen.

 

Hvis dette tilsynelatende er et velkjent problem med Touraner, er ikke dette Volkswagens ansvar?? Det er jo direkte livsfarlig!? Ikke en eneste varsellampe har gitt noe indikasjon på at noe var feil før plutselig man ikke får bremset i en bil som ruller i 100 km/t!

 

Har forøvrig sendt mail til VW Norge og klaget, skal bli spennende å lese svaret som kommer....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd akkurat det samme med min 2006 mod. Touran 1,9 TDI. Rett etter nyttår kjører jeg på E6 på vei til jobb og når jeg skal svinge av er bremsen steinhard. Ikke fikk jeg opphevet cruisekontrollen via bremsen, dermed måtte jeg clutche for å klare å redusere litt hastighet. Endte til slutt opp med å dra i håndbrekket for å klare å stoppe før jeg braste ut i påfølgende rundkjøring med mye trafikk. En fryktelig ubehagelig opplevelse! Bilen står nå på verksted på tredje uken, fordi dette berømte røret er "restet" hos alle lagerutsalg i nærheten. Etter endt arbeidsdag kjører jeg hjemover og bilen er supertreig! Etter noen kilometer kommer jeg fram til verkstedet og da er bremseklossene mine fullstendig nedslitt. Jeg trodde motoren var kald og dermed gikk dårlig, men så viste det seg at bremsene hadde vært koblet på og dermed redusert yteevnen.

 

Hvis dette tilsynelatende er et velkjent problem med Touraner, er ikke dette Volkswagens ansvar?? Det er jo direkte livsfarlig!? Ikke en eneste varsellampe har gitt noe indikasjon på at noe var feil før plutselig man ikke får bremset i en bil som ruller i 100 km/t!

 

Har forøvrig sendt mail til VW Norge og klaget, skal bli spennende å lese svaret som kommer....

 

Hvis du ikke klarer å stoppe en bil uten bremseservo så bør du seriøst ment ikke kjøre bil. Bremsene fungerer akkurat like godt, du trenger bare litt ekstra kraft på pedalen. Og hvis cruisekontrollen ikke slo seg av så skyldes dette enten at bremselysbryteren din er defekt eller at du rett og slett ikke bremset hardt nok

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
Jeg jobber på møller, og har skifta MANGE sånne rør i vinter.

Siden rørene er så sinnsvakt dyre kjøpte vi bare inn 5meter slange, som vi kapper til i riktig dimensjon og setter på i stedetfor plastrøret. Gjør samma nytta, til en brøkdel av prisen..

 

 

Noen som vet noe om lengde og dimensjon på denne slangen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 months later...

...Tok jeg bare ut og limte med Loctite Power Glue.

 

Var ikke noe hokus-plokus å ta den ut heller:

 

-løsne pyntedekslet over motoren

-ta løs den ene delen av slangen til luftfilteret for å komme til

-slit løs den biten som er tredd på motoren

-spreng originalslangeklemmen med et skrujern i andre enden

-dra løs

-lirk løs den tynne vacuumslangen til motoren også

-vips så er den løs

 

Dimensjoner:

-Tut mot bremsekraftforsterker 11 mm (slangen er 10 mm i.d.)

-Muffe mot motor er 11 mm i.d

 

Husk at hele stykket ikke kan byttes med en vanlig slange da dette er en tilbakslagsventil/membran som kun sender luft en vei (fra bremsekraftforsterker mot motor eller vacuum andre veien om du vil).

 

Får ikke lagt inn bilder her, men jeg kan sende til de som ønsker.

 

PS limet koster 99,-

 

-J-

Endret av John Ingar
Forbedret fremgangsmåte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde helt likt problem.

"Slangen" består av flere komponenter.

Til meg hadde det 90graders plastleddet nærmest vacuumpumpa på vei mot bremsekraftforsterkeren knekt.

 

Fiksa først med gaffa. Det fungerte, men ikke holdbart sikkerhetsmessig.

Kjøpte orginal slange/kobling hos Albjerk Bil i Drammen til 328kr. Det var prisen for hele "slangen" mellom pumpe og forsterker.

 

Når det skulle monteres måtte jeg ta av det tykke fleksirøret fra luftfilteret, ved å løsne klemmene på hver ende med en helt standard tang.

 

Å bytte selve vacuumslangen trenger ikke verktøy.

Dra av slangen fra vacuum pumpa, bremsekraftforsterkeren og den lille slangen midt på. Så dytte på plass den nye "slangen".

La på en veldig liten dert olje på gummien i koblinga for å få de til å gli på plass lettere.

 

Jobben er teknisk enkel, men er litt trangt slik at det er vanskelig å få skikkelig kraft når slangen skal dras av/dyttes på.

 

Bremsene funker perfekt nå.

 

 

Men mitt spørsmål er: Hva kan grunnen være til at den gule "Emission Workshop!" fortsatt lyser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Hadde samme problem med min Vw Golf 5 2.0Tdi, med hardbremsepedal og motorlampe. Helt til jeg leste her i går og gikk ned og tapet vakumslangen som det står om. Og nå er feilmeldingen og alt borte.

 

bestilte ny slange fra møller-tromsø i dag, 360,-

 

Takk for tipset! =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Hei - Jeg har dessverre også erfart hard bremsepedal på min 2004 1,9 TDI, 111000 km. og at den "puster" ekstra mye når man trykker inn pedalen. Jeg sjekket vakum slanger og vakum inn på bremsekraftforsterkeren og dette var ok. Det er nok en lekasje inne i selve aktuatoren. Noe også det lokale merkeverkstedet også kom fram til. Jeg må si at en defekt bremsekraftforsterker etter 111000 km ikke står til mine forventninger. Ny del og arbeidstimer koster meg 7.800,- kr

 

Neste bil jeg kjøper blir nok den med lengst garanti tid....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår