Gå til innhold

justering av blanding


passatisør

Anbefalte innlegg

hei

 

lurte på hvor man kan få justert blandinga på min sierra 2.0 is 86 mod. er det den umbrako skruen som sitter under luftmassemåleren...??

deu lugger på jevn fart og er litt treg tidlig i pådrag. ellers fin. bruker jævli mye bensin og pluggene er helt hvite. da går den vel for magert etter det jeg har lært...?

skal bytte tilbake til motorkraft-plugger idag og ville prøve å justere litt, så setter prris på alle svar...

tdi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er den umbrakoskruen ja, og for fetere blanding må den skrues innover, altså motsatt av forgasserjustering

Men om det løser problemet ditt tviler jeg på

 

fikk byttet plugger og skrudde ett tørt inn på skruen. ble noe bedre men lugger enda. hadde liten tid til å prøve etterpå men...

har du noe anna tips???

har byttet fordeler rotor plugger pluggledninger coil og luftfilter.byttet ikke bensinfilter, fant det ikke i mørket hehehe, hvor sitter det henne...? hva mer kan det være?

har også prøvd kondensfjerner og injeksjonsrens.

kan det ha noe med at jeg bruker blyerstatter/ventilsmørning i bensinen? kjører 98 oktan.

bilen er kun gått 160.000 og har vert på jevnlig service hos forhandler fram til 148.000.

Endret av passatisør

tdi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du fått i motorcraft-pluggene, eneste som duger på disse...

Svetter toppdekselpakningen, kjøp orginal og skift den.

Hvordan går spjeldet på LMM, det er forresten en luftmengdemåler, ikke massemåler, henger det, noen annet, det skal gå lett og ledig. Har du en annen LMM ville jeg prøvd det også, kan hende det er dårlig kontakt i potmetret der.

Måle bensintrykk kan være en idè, skal vel ligge rundt 3 bar uten vakuum, det kan sikkert Mondeo av/bekrefte, bør og måle det på full gass, med vakuum frakoblet?

Bensinfilteret sitter i en brakett ved pumpa, ved siden av reservehjulsbrønnen?

 

Kjør tanken mest mulig tom, fyll full tank med 98 blyfri, ikke noe annet, alle 2.0i tåler blyfritt mener jeg, det kan sjekkes ved å kikke må merking på toppen, ei flate like ved eksosflens sylinder 4, skal stå P,PP, eller to andre bokstaver jeg ikke husker om den er blyfri, men de fleste etter 86 er blyfritopper.

 

Blandingsjusteringa har kun påvirkning på tomgang og veldig lav belastning, hva med spjeld og dets potmeter?

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

einar:

 

se det ja, jeg fikk inn nye plugger ja men følte ikke det hjalp veldig. en av di pluggene fra biltema var faen meg sprekt i porselenet hehe. har stått i i ei god uke. god kvalitet. men nok om det.

kanskkje ikke så rart jeg ikke fant filteret i motorrommet da haha. første forden min. du får ha meg unnskyldt.

skal få skiftet det når tanken er tom å fylle på me frisk 98. tenkte på lmm sjøl, men pleier ikke det gå utover tomgangen og? at den jager litt på tomgang? hmm

får ta å skru den ut å sjekke spjeldet, og sjekke potmeter for dårlig kontakt. var jo ikke akkurat billige di lmm\ene, så er det noe jeg må ta hensyn til? kan jeg bruke hva som helst å vaske den med f.eks? skal sjekke slangen fra lmm til innsug og nøye for sprekker.

jeg får sikkert sett litt på det senere så kan jo komme med en tilbakemelding.

forresten så svetter toppdekselpakning litt ja. må nok få byttet den og. hviken innvirkning kan det ha på problemet med fusking egentlig?

 

takk for bra svar;)

nå er det bare å motivere seg til garasjen me 12 minus;(

 

hvis noen har en LMM som di vet funker og skal selge så hyl ut....

Endret av passatisør

tdi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir fuktig av olje rundt pluggene.

Disse motorene er sære på plugger, og pluggene sprekker fort om man ikke bruker orginale er min erfaring.

 

ja det var ganske fuktig nedi der ja. skal få byttet den og gjøre det rent nedi der. må vel funke med litt cleanspray og blåse rent me luft..;)

er den pakninga dyr forresten?

tdi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lurer på om det var en 30-40,- for den, men husker ikke sikkert, noen år siden, den orginale har noen metallpinner, så du får dratt den mer riktig til uten at skruene løsner...

 

aha..;) høres foruftig ut.

plukket av LMM nå, må opp på kjøkkenet å få litt varme i den hehe. virket som det spjeldet gikk veldig fint altså, men det var endel "guff" der inne. sort/brunt belegg på "veeggene". var fuktig og luktet veldig bensin. var ganske fuktig nede i luftfilterboksen og...

noe ide?

tdi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fikk vasket det me sånn sitrus kluter, og renset selve føleren med cleanspray. ble litt bedre ja. lugger litt enda. gikk over toppdekselet, og det var så å si løst. fikk trekt det til igjen.

men lurte på en ting... så det var en blendet stuss i slangen fra LMM til innsug. er det til å koble på oljedampen istedenfor å kjøre den gjennom luftfilteret??? og burde jeg evt gjøre det for å unngå nytt belegg i LLM?

fant bensinpumpa igår men kan ikke se det er noe filter der altså, fulgte rørene til midt på bilen omtrent. sitter det på samme brakett som pumpa?

tdi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da har jeg forhåpentligvis funnet problemet....

 

den var gal på tenninga... lurer på om tannreima kan være satt på ei tann feil eller noe så ikke den klarer å justere seg inn sjøl. men vrei opp tenninga så funket det meste som det skulle. sluttet å smelle i eksosen, sviver litt høyere å lettere på tomgang, bensinmåleren står omtrent stille, og ingen fusking i pådrag. går som ei kule nå

MEN... er redd jeg har stilt tenninga litt høyt, for er antydning til knittring ve tung belastning...

lurer derfor på hvor jeg skal lyse med tenningslampa så jeg kan få justert den nøyaktig på min bil... altså 86 mod 2.0is.

er det på nederste reimhjul foran??og hvor er da evt. det faste punktet henne? eller er det sånn kikkehull inn til svinghjulet på disse...

håper noen kan hjelpe...:)

tdi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår