Gå til innhold

1 din carputer


Jakey

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Er ny på dette med data i bil. Har tenkt på dette en stund. Men kjenner lite til det. Hvor selger de bra 1-din "pcer"? Og hva er grunnen til at noen velger og bygge egne systemer? Er det gps, og nett tilgang osv. på disse carputerene? Eller hva kan du egentlig gjøre med de? Noen med subwoofer utgang?

 

mvh.

 

Jakey

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Er ny på dette med data i bil. Har tenkt på dette en stund. Men kjenner lite til det. Hvor selger de bra 1-din "pcer"? Og hva er grunnen til at noen velger og bygge egne systemer? Er det gps, og nett tilgang osv. på disse carputerene? Eller hva kan du egentlig gjøre med de? Noen med subwoofer utgang?

 

mvh.

 

Jakey

 

De fleste steder får man tak i 1-DIN kabinett som passer til mini-ITX hovedkort. Evt. kan man sette PC i bagasjerom eller under setet, og legge opp en USB-kabel til en USB-hub du har i front, der du har DVD-spiller etc.

 

Så slipper du å ta opp plass i dashboardet til selve PCen.

 

Ang. subwooferutgang, de fleste slike hovedkort har 5.1 surround utgang, og dermed ikke noe problem å få subwoofer tilkoblet.

 

Du kan skru på forsterkere med strømforsyningen til PCen, jeg har forøvrig en slik til salgs, bare 200,- for en på 150W!

 

Kan fint drive PC + skjerm. Denne kan skru på forsterkere eller relé etc.

 

Se på dette kabinettet: http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:1498296;c:36139;gr:0

 

Tåler en støyt.

 

Men du kan alltids mekke et enkelt kabinett til PC + strømforsyning, og legge opp USB-kabel til resten av komponentene.

 

 

Kontakt meg via PM om du er interessert i strømforsyningen. Garantert til å fungere! Ikke brukt, bare testet. Billigste du kan få tak i!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Er ny på dette med data i bil. Har tenkt på dette en stund. Men kjenner lite til det. Hvor selger de bra 1-din "pcer"? Og hva er grunnen til at noen velger og bygge egne systemer? Er det gps, og nett tilgang osv. på disse carputerene? Eller hva kan du egentlig gjøre med de? Noen med subwoofer utgang?

 

mvh.

 

Jakey

 

Ang. GPS og nett-tilkobling så har du mange muligheter.

 

GPS-mottaker koster 3-500,-. Så der er det ingen problemer. Anbefaler XP med Centrafuse som front-end. Fungerer kjempebra! Støtter de fleste kart.

 

Ang. nett; du kan enkelt bruke Wi-Fi, men om du er veldig avhengig av nett, kan du alltids ordne med mobilt bredbånd. 50-100,- i måneden, og gratis bruk på ettermiddager og helger. Normalt sett er det begrensning på f.eks. 5GB nedlastning i måneden, så der må man være obs.

 

Men carputer + mobilt bredbånd = spotify :partyon:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min tok det ca. 20-30 sek fra jeg skrudde på tenningen til maskinen var klar.

 

Ang. skjerm så er det MANGE muligheter. Det finnes motoriserte 1-DIN skjermer som det bare er å putte inn, som skrus på med PCen. En 8 tommers frittstående touch (evt. montert i ramme) fungerer også fint. Og med 150W strømforsyning og et mini-ITX hovedkort med Atom-CPU, så kan du fint få strøm til skjerm fra PSU til PC. Dermed kan du skru på skjerm etc. med tenningen, evt. også forsterker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SSD er å anbefale ja!

 

Hvordan var forresten strømforsyningen Evelen? Fornøyd :)

 

 

Btw. om noen av dere trenger skjerm, jeg har lagt ut til salgs. (Under kjøp og salg, ble slettet fra "Carputer")

 

God skjerm, flere tilkoblingsmuligheter!

 

Er brukt i sommer, men ikke stort mer, da jeg avsluttet mitt carputer-prosjekt. Ligger i original forpakning.

 

Gi lyd!

Endret av nordemoniac
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår