Gå til innhold

Eu-kontroll - ca pris for rep?


[MF-Performance]

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har nylig hatt bilen min på Eu-kontroll, og har noen spørsmål. Dette er en Ford Fiesta Festival 1981, Mk1.

 

Feil som ble funnet:

 

1.1.9 (2) Mer enn 25% rust på en side av skive, foran

1.1.10 (2) Bremserør svekket pga rustangrep, bak

1.2.3 (2) Forskjell i bremsekraft >50% av høyeste verdi

3.3 (2) Speil knust, venstre side

5.1 (1) Foraksel-defekte drivelmansj

5.2 (2) Slitt bærekule; v foran

6.9 (2) Eksospotte mangler oppheng

6.11 (2) Dørhengsler - defekt/slitt, venstre foran

 

 

Noen som kan si noe om hva dette evt. vil koste å reparere? Evt. om det er vits i det hele?

 

Fikk et vagt anslag på 5-10 000 der jeg tok kontrollen. Men som student er det stor forskjell på 5 og 10.

1986 Toyota Modell F GL - Vraka

 

1981 Ford Fiesta Festival

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, skjønner dette.

 

Om det blir rep. vil det i så fall bli uorginale deler og gjort hos en billig lokal mekaniker, så ligger endel under vanlige verksteder i pris. Så skal nok la han se på bilen og gi en ca. pris.

 

Men vil tro det kanskje er like bra å beholde en bil jeg kjenner feilene på og som blir godkjent i 2 nye år(og etter det er veteran,dvs billig å eie) enn å legge ut 10 000 i en bil jeg ikke vet særlig mye om?

1986 Toyota Modell F GL - Vraka

 

1981 Ford Fiesta Festival

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;2652241']Hei' date='

 

Jeg har nylig hatt bilen min på Eu-kontroll, og har noen spørsmål. Dette er en Ford Fiesta Festival 1981, Mk1.

 

Feil som ble funnet:

 

1.1.9 (2) Mer enn 25% rust på en side av skive, foran

1.1.10 (2) Bremserør svekket pga rustangrep, bak

1.2.3 (2) Forskjell i bremsekraft >50% av høyeste verdi

3.3 (2) Speil knust, venstre side

5.1 (1) Foraksel-defekte drivelmansj

5.2 (2) Slitt bærekule; v foran

6.9 (2) Eksospotte mangler oppheng

6.11 (2) Dørhengsler - defekt/slitt, venstre foran

 

 

Noen som kan si noe om hva dette evt. vil koste å reparere? Evt. om det er vits i det hele?

 

Fikk et vagt anslag på 5-10 000 der jeg tok kontrollen. Men som student er det stor forskjell på 5 og 10.[/quote']

 

sjekket litt på biltema å fant følgende:

bremserør 5-meterslengde 229kr (må tilpasses,bøyes og kuttes)

nippler til røret 29kr

drivknutemansjett 119kr (dersom du ikke har "knekkelyd når du svinger holder det mest sansynlig kun å bytte selve mansjetten)

Oppheng eksospotte? Hvilket oppheng er gåent? Mangler bare gummistroppa mellom eksosanlegg/karosseri eller mangler selve armene på potta eller under karosseriet? repsett på biltema koster fra 39kr. Men det er litt vanskelig å si nøyaktig når man ikke vet hva man leter etter?

Sidespeil koster fra 40kr (universalmoell)

Bærekule koster 119kr (om det også kan kalles kulebolt)

 

Bremseskiver fant jeg på http://www.brems.no til 390kr. pr par (du bytter på begge sider når du bytter)

Bremseklosser 230kr. (også et sett høyre og venstre.)

 

da er du på ca 1200 kr i deler, om du er litt nevenyttig greier du fint å bytte masse av dette selv eller med hjelp fra en kamerat. Det er ganske mange ting med bremsene så du må nok skifte bremseveske også, som koster rundt 100 pr 0.5 ltr (du trenger 1 liter ca.

 

Dørhengselen klarte jeg ikke finne, så da må du høre med et verkted eventuelt. (kansje det bare er justeringssak?)

 

Verkstedpris på arbeid starter vel på 6-700kr på frittstående verksted. Merkeverksted tar gjerne + - 1000kr pr time i arb penga, så det er masse å spare på å kunne få til noe selv.

 

Du kan med andre ord fikse den eu-kontrollen for et par tusen selv :)

 

Håper du blei litt kloker no om ikke anna :cab

Thomas ST200

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper det vil koste rundt 7-8000.-

Jobber selv på verksted så jeg vet sånn ca pris, men de varierer mye fra verksted til verksted.

Men en ting er sikkert, tvilsomt at det vil lønne seg på lengre sikt å utføre reperasjonene på bilen din, ville heller satset på å selge bilen som den er eller i deler for så å kjøpe noe annet.

Sør-Trøndelag karsk og hattkaill-klubb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksospotta hører nok ikke til bilen i utgangspunktet. Så denne må nok skiftes for å få den godkjennt.

 

Vil tro han jeg bruker ligger på 5-600 kr/time. God og billig. Men om han klarer å ordne alt selv vet jeg ikke. Mulig noe må gjøres på merkeverkstad.

 

Er lite gira på nytt bilkjøp, da det fort blir dyrt med billig bil(har jeg erfart). Jeg har byttet endel deler i motor, og med evt. desse rep. vil bilen bli i veldig god stand.

 

For jeg har ikke råd til å kjøpe ny bil for så å ryke på noen dyre rep. der. Noen jeg er ganske sikker på ikke kommer til å skje med denne. Og da vil jeg ha bil i minst 2 år til(og forhåpentligvis cashe inn på gjensidige sitt ungdomstilleg).

 

Skal ringe å få sjekket priser litt nærmere i morgen tidlig.

1986 Toyota Modell F GL - Vraka

 

1981 Ford Fiesta Festival

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår