Gå til innhold

defekt kondensator?

Ranger emnet


0kriz

Anbefalte innlegg

hei. har en kondensator i bilen. merket ikke noe serlig forskell med og uten. alle lysene blinker. og i dag lekte jeg meg med målepinner for og se hvor mye Ampere som gikk ut av kondensatoren. men da det gikk 4 A gjennom pluss så gikk det også 4 A ut av minus. burde det ikke gå ut mere A fra minus en fra pluss? eller hvordan fungerer dette ?

 

måler jeg på feil måte?

og merker man stor forskell på om man har 1F kondensator eller ikke ?

 

takker for svar ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dynamoen leverer strøm.

Spenningen som blir levert er på ca 14-14,4v

Kablane ifra dynamoen er ikkje berekna på store stereoanlegg.

Bilprodusentene lager iallefall ikkje for tjukke atrømkabler! (dette koster jo meir)

So med eit stort stereoanlegg er kablene underdimensjonerte. (for tynne kabler skaper motstand)

 

Motstand skaper spenningsfall. Spenningsfallet er proposjonalt med strømmen. (meir strøm = meir spenningsfall)

Varierer spenningen mellom 12,5v og 14v, vil jo lysa dune blinke! (alle tinga får jo strøm ifra dynamo.

 

Ein kondensator klarer ikkje å fikse dette. Du må oppgradere kablene i motorrommet.

(kablene skal jo håndtere strømmen ifra anlegget + all annet strøm som bilen trenger)

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein kondensator klarer ikkje å fikse dette. Du må oppgradere kablene i motorrommet.

(kablene skal jo håndtere strømmen ifra anlegget + all annet strøm som bilen trenger)

 

bullshit... trenger ikke oppgradere di kablene der....

04 Opel combo 1.7di

Opel rekord c caravan 1700

Vespa bravo

vw golf 2.0i stv(skrotet)

vw vento 1.9tdi(skrotet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bullshit... trenger ikke oppgradere di kablene der....

 

Er det mulig..???

Hvis du ikke har peiling på strøm osv i forbindelse med bil og bilstereo, så foreslår jeg at du holder kjeft.

 

Det er MYE bedre å oppgredere pluss-kabelen mellom dynamo og batteri, enn det er å montere en kondensator. Er ikke kablene tykke nok til å håndtere strømtrekket, så er de et hinder for strømmen.... Men du synes kanskje det holder med 1,5mm2 strømkabel til forsterkeren også??

 

Det blir ikke bedre enn det svakeste punktet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tosk

 

Nå bør du roe ned nerva her. Det de over her sier stemmer, når bilen går så kommer all spenninga fra dynamoen. Derfor blir det veldig viktig å oppgradere kablingen i motorrommet for å unngå store spenningsfall til alle deler i bilen. Her kommer også kablingen til forsterkeren inn.

Selvfølgelig handler det om hvor mange ampere som trekkes av systemet over et gitt tidrom som gir spennigsfallet, derfor det blinker i lysene når forsterken trekker mer strøm til høyere volum.

Energimengden som blir lagret i en kondensator er faktisk så liten at den blir brukt opp på meget kort tid, mye før et slag fra bassen er over, og dermed blir kondensatoren enda et ledd som trekker spenning fra resten av systemet.

Det som er faktisk medisin for bilen er større dynamo, tykkere ledninger og større batteri. Eksempel kan regnes ut: En kondensator på 1F som er ladet til 14volt vil ha en energimengde på 9,79J. Det er ikke mye. Hvis en sier at forsterkeren trekker 500watt så varer den energimengen i 0,0192 sekunder. Etter at kondensatoren er utladet vil den lades opp til spenningen i resten av systemet, og dermed være en ekstra belastning.

 

Mvh

Kaasin

Endret av Kaasin
Utregning lagt til
Lenke til kommentar
Del på andre sider

men mindre du skal drive no proff db greier, er det veldig lite vits og oppgradere kablene fra dynamo.....

 

Sorry, feil igjen...

 

Det er dessverre slik at det som sitter orginalt i bilene ikke holder mål. Det holder til det som er i bilen orginalt, og litt til, men når man da feks kobler inn en forsterker på feks 4x75w rms, så er det bortimot 40ampere ekstra, og da sliter dynamoen med å presse strømmen gjennom de underdimensjonerte kablene. (det er vel ikke unormalt for "amatører" å putte inn en 4x75w forsterker??? Proffe folk monterer gjerne flere kilowatt ;))

 

Så det FØRSTE som bør gjøres når man monterer noe ekstra som trekker strø, det er å oppgradere plusskabelen mellom batteri og dynamo... Også må mann selvsagt sørge for at dynamoen lader det den skal, og at batteriet er bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt 2 like annlegg i 2 forskjellig biler, den ene var en mondeo (bensin) å den andre en suzuki diesel bil, å det var merkart forskjell på strømmen i diesel bilen, Dette har seg for å være grunnet at diesel biler lader med høyere amp til batteriet.

 

Men en annen ting som ingen nevner er at hvis dynamoen din ikke lader mer enn 40amp, så får du ikke mere strøm av å bare bytte kabel, for den leverer bare 40amp (du kan få mere strøm med å bytte kabler så fremt bil leverandøren har levert for små kabler i mellom dynamo - batteri)

Så et sikkert tips fra meg er at du får tak i en større dynamo som lader mer + tykkere kabel fra dynamoen :race

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår