Gå til innhold

Glovarm bremseskive

Ranger emnet


magnul

Anbefalte innlegg

Dette gjelder en -91 Mazda 323 som stort sett brukes som konebil.

Fruen har klaget over at det kjennes ut som at det er noe galt med bilen. Jeg har ikke merket meg mer enn at det bruker noe sinnsvakt med bensin og at det kommer en klunkelyd når man svinger brått mot høyre.

Var nettopp ute og tok en prøvetur med bilen. Det første jeg merket meg var at det virket som om noe holdt igjen når man skulle komme seg opp i litt real fart. Kjørte bilen noen km på motorvei, og merket litt risting i høyre forhjul. Når jeg snudde for å kjøre hjemover igjen var ristingen way beyond ubalanse i felgen, og jeg begynte å lure på om jeg hadde punktert. Stoppet opp og fant ut at felgen var veldig varm og det knaket som i en badstuovn fra baksiden. Har ikke hjulkryss tilgjengelig for å sjekke, men jeg antar at det er bremseskiven som er glovarm. Siden jeg har lite erfaring med forhjulsdrevne biler, lurer jeg på om det kan være noe annet som er feilen (ref. f.eks. klunking ved svinging).

Gidder ikke koste på bilen nye skiver og klosser hvis det er noe annet som er problemet.

 

Kan jo i samme slengen spørre om det er noe farlig å kjøre med dette 2x5km om dagen frem til jeg får det fikset.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du svinger og det klunker er det uten til et av kryssa/stikkaksla dine..

 

om den er slitt nok vil dette også føles ut som risting når du kjører rett frem i hastigheter.. vibrasjoner i ratt og bil!

 

det KAN også være et slitt hjullager som gjør dette.

 

men at bremseskive di er varm er uten tvil en caliper som henger på

jeg ville anbefalt deg å bytte inn de 2 gamle du har mot 2 nye og kjøpe nye bremseklosser forran, OM dette er en bil som er verdt litt penger!

 

 

DU kan kjøre den ruta di, men ikke glem at skiva blir varm og det spiser bremseklosser på den siden. i tilleg til dette bremser bilen ugjevnt og vil dra veldig til sia om du nødbremser.. noe som sikkert en en ubehagelig opplevelse for fruen

Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lurt på om klunkinga kommer fra stikkaksler, men vet som sagt lite om hvordan ting virker der fremme på en fwd. Ikke utpreget plagsomt foreløpig, men det kommer vel sikkert til å utvikle seg.

Bilen er jo ikke verd stort, men den har bare gått 150k og fungert fint frem til nå.

Ikke noen måte å smøre opp eller massere caliperne i form? Ser meca har rep.sett.

Bilen er superkjip å mekke på selv, for man vet aldri hvilke deler som passer. Bilen er en eller annen merkelig mellommodell hvor ingenting stemmer overens med hva meca, biltema eller mekonomen tror.

Noen som kan anbefale et billig verksted i Asker/Bærum. Tror ikke bilen er verd å sette på et verksted med timepris på 1200,-

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg tittet på greiene. Har (med vilje) aldri mekket bremser selv før. Den indre bremseklossen ser ut til å ligge litt an. Skiva var i hvert fall blankere på den siden, og det var litt tregt å dreie hjulet rundt. Jeg prøvde å presse inn stemplet for å mosjonere det litt, og la på litt bremsesylinderfett i håp om litt smøring. Fikk ikke stemplet helt inn (flyttet seg maks 5mm), og det virket ikke som om mosjoneringen hadde noen videre effekt:(

 

Jeg tenkte jeg skulle ta av klossene for bedre tilgang (samt evt. bytte), men de var jo umulig å få av. Sitter de gjennomgående pinnene festet på noen annen måte enn låseklipsen? De satt nemlig klin fast uansett hvor mye vold jeg brukte. Skal sies at det er mye mulig at det er originale klosser fra -91 som sitter på...

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke så lyst til å fjerne hele caliperen av den grunn at jeg aldri har lært meg bremselufting. Har sett halve omkretsen av stempelet, og det så fint ut. Ingen synlige lekkasjer heller.

 

Ser at mekonomen og meca selger repsett til glidedelen av caliperen. Er det noe å satse på?

 

Dumt spørsmål, men hva er det egentlig som fører klossene tilbake når man slipper bremsepedalen? Det hydrauliske trykket vil jo avta slik at det ikke ligger trykk mot lenger, men hvordan beveger den seg egentlig tilbake?

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke så lyst til å fjerne hele caliperen av den grunn at jeg aldri har lært meg bremselufting. Har sett halve omkretsen av stempelet, og det så fint ut. Ingen synlige lekkasjer heller.

 

Ser at mekonomen og meca selger repsett til glidedelen av caliperen. Er det noe å satse på?

 

Dumt spørsmål, men hva er det egentlig som fører klossene tilbake når man slipper bremsepedalen? Det hydrauliske trykket vil jo avta slik at det ikke ligger trykk mot lenger, men hvordan beveger den seg egentlig tilbake?

 

Det er nettopp det. Væsken trekker seg tilbake, og suger stemplene på plass. Klossene "flyter fritt". :)

 

Hvis du har fjernet alle mekanismer som du kan se fester klossene, er det bare å måke på med fysisk kraft. Har hatt en del klosser som har sitti godt fast, men for meg høres det ut som de fremdeles sitter fast i enten festet, eller noe annet :)

928

FL-612

7/CBR1100XX

Serie 3

City 2+2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nettopp det. Væsken trekker seg tilbake, og suger stemplene på plass. Klossene "flyter fritt". :)

 

Hvis du har fjernet alle mekanismer som du kan se fester klossene, er det bare å måke på med fysisk kraft. Har hatt en del klosser som har sitti godt fast, men for meg høres det ut som de fremdeles sitter fast i enten festet, eller noe annet :)

 

Joa, jeg bare ser for meg at da bør klossene strengt tatt ligge såvidt inntil klossen uansett. De er jo ikke festet i stempelet.

 

En låsesplint var borte og en annen tok jeg av. De gjennomgående satt som fjell, men har fått kjøpt meg en dor nå, så da får jeg kanskje konsentrert volden litt mer. Får gjøre nytt forsøk i morgen.

 

mazda fra 1990-98mod sliter mye med glide boltene sa de på mazda til meg .de trengs og smøres "årlig" påsto verksmesteren.er gummi mansjetten over boltene hele?

 

ps:du burde få noen til og lære deg lufting av bremser-det er enkelt!!

 

Takk for tipset. Hvorvidt gummimansjetten er hel vet jeg ikke, det er så mye dritt rundt der. Skal vel la seg gjøre å ta ut glideboltene for litt smøring uten å koble fra bremseslangen? Er det bremsesylinderfett, kobberfett eller annen gugge som er best egnet til formålet?

Jeg skulle sikkert lært meg å lufte uten videre problemer, det er mer en prinsippsak at jeg ikke kødder alt for mye med en så kritisk sak som bremsene.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger da ikke å ta av bremseslangen for å caliperen løs fra navet, bare du ikke lar den henge etter bremseslangen eller vrir på den så er det bare å skru den løs, heng den f,eks fast i en av fjærene, bruk et bagasjestrikk e.l.

 

Åpne lokket på bremsevæskebeholderen, så presser du inn stempelet med en rørtang, vær forsiktig så du ikke lager riper i stempelets ytterside, altså siden mot pakningen.

 

Så er det bare å montere igjen å se om det ble bedre, eller om du må smøre glidebolter eller overhale caliperne helt.

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vipper mansjetten slik at du får sprayet wd40 o.l inn så lar du det virke litt, før du prøver med vannpumpetanga. Jo større jo bedre :p

 

Jeg brukte en tvinge. Er litt skeptisk til å bruke allverdens fett og oljer på bremsene, så derfor har jeg holdt meg til bremsesylinderfett.

 

Kan se ut som at det hjalp litt med den mosjoneringen jeg gjorde her om dagen, men skulle gjerne fått på nye skiver og klosser også, så jeg må få stemplet helt tilbake.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår