Gå til innhold

Xenon lys (på ein måde) til Tiburon :)

Ranger emnet


mrkmr

Anbefalte innlegg

Nope, ikke mine.

 

Jeg har målt dem før og etter i lukket garasje med en lux-måler.

Xenonlook er bedre og kraftigere en vanlige pærer pga høyere kalvin (farge-kvaliteten).

Jeg norterte ikke verdiene, men forsjellen var stor og merkbar.

 

 

Vanlige halogen lys har under 3200kelvin

Xenonlook har rundt 4000kelvin

Xenon har fra 4300kelvin og opp til 12000kelvin

 

Skeptisk. Kelvin er jo bare fargen på lyset, og har ingenting med lysstyrke å gjøre. Her er en fin guide fra custompinoyrides.com:

 

Upon purchasing HID’s, there are a multitude of Kelvin Temperatures to choose from, usually starting from 3000K, all the way up to 12000K or even higher. Be wary of this as it is a common misconception that the higher the Kelvin Temperature, the brighter the light. This is NOT TRUE.

 

HID Color ComparisonHID_8.jpg

The Kelvin Temperature is also known as Color Temperature. Simply put, the Color Temperature, measured in degrees Kelvin, determines the color of the light output, not the brightness. The lowest color temperatures used in HID lights usually have yellowish hues, and as you go up the color temperature chart, it goes from white, to blue, to purple. The stock halogen bulbs are around the 3200K range.

chart-1.jpg

HID Color Temperatures

So if you are to choose which one is right for you, well you first have to determine your application. Are you installing this for show, or are you looking to get the HID lights which can provide the most useable light output? If you are using this for show, then go ahead and purchase any color temperature you’d like to get to produce the desired look. But if you’re looking for brightness and useable light output, then you’re limited to a small range.

 

To give you an idea, manufacturers such as BMW and Mercedes Benz use 4300K to 5000K HID lights on the models they release which have HID’s as stock options. These are the models which usually come with the “Bi-Xenon Headlamps” or “Xenon Adaptive Headlights” tags. Why do they stick with this range? Because it is this these color temperatures which produce the greatest useable light output.

 

If you’d still want to mix “show” with “function”, for safety reasons, HID’s with color temperatures above 8000K should not be used as the main headlights but instead, as an accent to be used as foglights. Higher color temperatures tend to reflect off fog and rain, and therefore do a bad job in illuminating the road in poor conditions.

 

And going back to the example of Bimmers and Mercs, the reason why they come with halogen auxilliary fog or driving lights is because lower color temperatures are known to be better at penetrating water molecules. These compliment the HID’s in poor road conditions. Low color temperature HIDs (yellow hue) should be able to do work the same way if used as fog lights.

 

4300K HID’s have about 3100 lumens of output, which is more than 3x the light output of halogen bulbs. This is the color temperature which give the most output. The light is fairly white, with a slight hint of yellow when reflected off the road surface. OEM HID’s come in color temperatures from 4300K to 5000K.

 

6000K HID’s have about 2900 lumens of output, which is about 3x the light output of halogen bubs. The light output is white, with a slight hint of blue.

 

8000K HID’s have about 2500 lumens of output, about 3x the light output of halogens. The light output is blueish white. The most popular aftermarket HID conversions are from 6000K to 8000K color temperatures.

 

10000K HID’s have about 2300 lumens of output, which is more than 2x the light output of halogens. The light output is blue and approaching violet.

 

12000K HID’s have about 2000 lumens of output, which is more than 2x the light output of halogens. The light output is blueish purple.

 

Though you should be warned about retrofitting HID’s into headlamps meant for Halogen bulbs. These are not without fallbacks due to the scientific differences between HIDs and Halogens. But there are many different HID headlamp units available for various vehicle makes and models, making this upgrade very doable for almost any of your rides.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Blue and violet are very difficult for the human optical system to process correctly. They are the shortest visible wavelengths and tend to focus in front of our eyes' retinae, rather than upon it

 

The visible spectrum consists of all the colors of the rainbow: Red, orange, yellow, green, blue, and indigo + violet. Glowing filaments produce a whole lot of light in the red-orange-yellow-green wavelengths, and only very little light in the blue-violet wavelengths. To put very rough numbers on the matter, a 9006 bulb produces 1000 lumens, of which approximately 250 are red, 250 are orange, 250 are yellow, 175 are green, 50 are blue and 25 are violet.

 

Now, suppose we want to add a filter to the glass that makes the light look bluer/colder. How does it do that? Well, there's no such thing as a filter that adds light into the beam passing through it; filters can only suppress light, not add it. So if we can't add green-blue-violet light, then the only way to get the light to look colder is to suppress green-blue-violet's opposites, which are red-orange-yellow. If we want the light to look, let's say, 20% colder, we suppress red-orange-yellow by 20%. Looking up above, we see that we've got a total of 750 lumens' worth of red, orange and yellow. So, cutting this by 20% leaves 600 lumens, plus essentially all of the bulb's original green-blue-violet output of 250 lumens, so we've now got a bulb that produces light that looks 20% colder and produces 850 lumens.

 

Har selv hatt diverse xenonlook pærer og vært ganske så fornøyd, men etter jeg testet med Osram sine Silverstar, som er helt uten filter, var det ikke tvil om at det ufiltrerte lyset var bedre, er tross alt mer lys enn i f,eks Osram Cool Blue.

 

Kilde

 

Edit:

 

Når det gjelder lys så måles det på følgende måte:

 

Volt er spenning

Watt er effekt

Lumen angir lysmengde

Candela er lysintensitet i en gitt retning

Kelvin brukes for å angi en lyskildes fargetemperatur.

Endret av B.T.i

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv hatt diverse xenonlook pærer og vært ganske så fornøyd, men etter jeg testet med Osram sine Silverstar, som er helt uten filter, var det ikke tvil om at det ufiltrerte lyset var bedre, er tross alt mer lys enn i f,eks Osram Cool Blue.

 

Kilde

 

Enig. Xenonlook og andre "blåpærer" er sikkert bedre enn standardpæra fra Esso eller Biltema, men må se seg slått av f.eks Osram Silverstar og tilsvarende pærer :)

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Osram silverstar, den har jo samme farge som vanlige halogen pærer (3200k), så den er nødvendigvis ikke bedre.

Du kan stå å stirre til du blir grønn i tryne inn i lyktene, og du tror du ser forskjell, men du ser det du vil se.

Du blir fargeblind og vil ikke kunne se hva som er best, derfor må du benytte deg av måleinstrumenter.

 

Som alt annet, billige måleinstrumenter, for eks fra biltema kan variere veldig i utslaget i forhold til et til 10.000kr som bla jeg benyttet meg av. (Jeg er elektrikker og har derfor tilgang på slikt utstyr.)

 

Ja jeg vet at kalvin er fargekontrasten, men den har veldig mye å si når du kjører i mørket, det går på hva som blir reflektert tilbake.

Eks. en mørk gjendstand på for eks 30m når det er mørkt ute er veldig vanskelig å se med vanlig farge (3200k) pga den blir ikke reflektert. svart klarer ikke reflektere vanlig blank lys farge.

Men med høyere kalvin som for eks xenon, så vil det være mer blå nyanse i fargen, og dermed vil en liten blå nyanse bli reflektert på det svarte og du vil se gjendstanden.

 

Som sagt, jeg målte mine xenonlook pærer mot vanlige osram pærer og lux-verdiene var merkbart bedre.

Det er mer blåfarge i xenon og xenonlook pærer enn vanlig standard halogen pærer, og dermed reflekterer de bedre.

MERK: pærene har samme effekt (standard med 55w), dvs setter du i pærer med høyere effekt så vil de jo selfølgelig lyse sterkere, MEN vær obs! Tåler ledningsnettet ditt dette? Sikringen??

Audi A7 2011
Vw Transporter 2013 140hk 4x4


X- Audi A4 2012
X- Vw Transporter 2012
X- Hyundai Coupe Fx GLS 2003 

X- Vw Transporter 2008
X - Hyundai Coupe Fx 2001
X - Vw Tansporter 2005
X - Vw Caddy 2003

Lenke til kommentar
Del på andre sider

derfor må du benytte deg av måleinstrumenter.

Som alt annet, billige måleinstrumenter, for eks fra biltema kan variere veldig i utslaget i forhold til et til 10.000kr som bla jeg benyttet meg av. (Jeg er elektrikker og har derfor tilgang på slikt utstyr.)

 

Nå er jeg spent, legg gjerne ut hva slags hightech instrument du har brukt. Lux målere har vært i bruk i snart 50år og idag er det fullt mulig å måle slikt på et litt over middels bra SLR kamera.

 

Ja jeg vet at kalvin er fargekontrasten, men den har veldig mye å si når du kjører i mørket, det går på hva som blir reflektert tilbake.

Eks. en mørk gjendstand på for eks 30m når det er mørkt ute er veldig vanskelig å se med vanlig farge (3200k) pga den blir ikke reflektert. svart klarer ikke reflektere vanlig blank lys farge.

Men med høyere kalvin som for eks xenon, så vil det være mer blå nyanse i fargen, og dermed vil en liten blå nyanse bli reflektert på det svarte og du vil se gjendstanden.

 

Kalvin? Kelvin er ikke fargekontrast, det er fargetemperatur.

 

Hvis det du sier er korrekt, så er det da veldig rart at ikke Statens Vegvesen bruker HID Xenon med ca. 5-6000Kelvin i gatebelysningen..

Derimot bruker dem oftest noe som kalles for Natrium lys, eller Sodium-Vapor lamp, som er en gassutladningslampe.

Dette gir et gult lys, som igjen skaper store kontraster og reflekser for best sikt i regn og snø.

 

Er ei heller ikke mulig å sammenligne halogen og Xenon.

En Xenonlykt er en gassutlagningslampe, disse består av to elektroder i en glassylinder fylt av gass og metallsalter, det dannes en lysbue mellom elektrodene og gassblandingen danner en plasma som gir et lys med mye større intensitet enn hva en halogenlampe klarer å gi og med mye mindre effekttap i varme.

 

Der Xenonlook pærene dine leverer 8-900 Lumen leverer 35w xenon rundt 3000 Lumen.

 

Som sagt, jeg målte mine xenonlook pærer mot vanlige osram pærer og lux-verdiene var merkbart bedre.

Det er mer blåfarge i xenon og xenonlook pærer enn vanlig standard halogen pærer, og dermed reflekterer de bedre.

MERK: pærene har samme effekt (standard med 55w), dvs setter du i pærer med høyere effekt så vil de jo selfølgelig lyse sterkere, MEN vær obs! Tåler ledningsnettet ditt dette? Sikringen??

 

Du så altså ikke regnestykket jeg linket til tidligere.

Hvis du har to pærer;

- Begge har samme wattstyrke, eks 55w

- Begge er fylt med same type gass/blanding

 

Hvis du noen gang har sett på regnbuen så viser den hva som blir kalt Newtons fargeskive, den inneholder gul, oransje, rød, grønn, blå, lilla og indigo, dette er da det synlige spekteret av lys.

En halogenpære bruker en glødetrød av wolfram i en gassfylt beholder, en slik glødetråd produserer mye lys med rød, gul, oransje og grønn bølgelengde, og tilsvarende lite lys med blå og lilla bølgelengde.

 

Hvis du ha vil ha en slik pære til å gi mer blått lys så må du fjerne de motsatte fargene, altså i forhold til bølgelengde, det vil da bli rød, oransje og gul.

Det er ikke mulig å tilsette mer lys på noen annen måte, ingen filter i verden klarer å tilføye lys, det kan kun redusere lys.

 

Når en da vet at det er mindre blå/lilla i det synlige spekter og mer av rød,oransj og gul så sier det seg selv at ved å fjerne mer av sistnevnte blir resultatet en pære som gir mindre lys.

 

Det vil da si hvis den ene pæren har et blått filter, og den andre har et helt klart glass så vil den med filter gi mindre lys.

Noe annet er fysisk umulig.

 

Edit: Glemte å legge med forskningsrapporter som viser at Xenonlook halogenpærer gir mer strølys enn ufiltrert lys, opptil 46%. Se her og her..

Endret av B.T.i

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg spent, legg gjerne ut hva slags hightech instrument du har brukt. Lux målere har vært i bruk i snart 50år og idag er det fullt mulig å måle slikt på et litt over middels bra SLR kamera.

 

 

 

Kalvin? Kelvin er ikke fargekontrast, det er fargetemperatur.

 

Hvis det du sier er korrekt, så er det da veldig rart at ikke Statens Vegvesen bruker HID Xenon med ca. 5-6000Kelvin i gatebelysningen..

Derimot bruker dem oftest noe som kalles for Natrium lys, eller Sodium-Vapor lamp, som er en gassutladningslampe.

Dette gir et gult lys, som igjen skaper store kontraster og reflekser for best sikt i regn og snø.

 

Er ei heller ikke mulig å sammenligne halogen og Xenon.

En Xenonlykt er en gassutlagningslampe, disse består av to elektroder i en glassylinder fylt av gass og metallsalter, det dannes en lysbue mellom elektrodene og gassblandingen danner en plasma som gir et lys med mye større intensitet enn hva en halogenlampe klarer å gi og med mye mindre effekttap i varme.

 

Der Xenonlook pærene dine leverer 8-900 Lumen leverer 35w xenon rundt 3000 Lumen.

 

 

 

Du så altså ikke regnestykket jeg linket til tidligere.

Hvis du har to pærer;

- Begge har samme wattstyrke, eks 55w

- Begge er fylt med same type gass/blanding

 

Hvis du noen gang har sett på regnbuen så viser den hva som blir kalt Newtons fargeskive, den inneholder gul, oransje, rød, grønn, blå, lilla og indigo, dette er da det synlige spekteret av lys.

En halogenpære bruker en glødetrød av wolfram i en gassfylt beholder, en slik glødetråd produserer mye lys med rød, gul, oransje og grønn bølgelengde, og tilsvarende lite lys med blå og lilla bølgelengde.

 

Hvis du ha vil ha en slik pære til å gi mer blått lys så må du fjerne de motsatte fargene, altså i forhold til bølgelengde, det vil da bli rød, oransje og gul.

Det er ikke mulig å tilsette mer lys på noen annen måte, ingen filter i verden klarer å tilføye lys, det kan kun redusere lys.

 

Når en da vet at det er mindre blå/lilla i det synlige spekter og mer av rød,oransj og gul så sier det seg selv at ved å fjerne mer av sistnevnte blir resultatet en pære som gir mindre lys.

 

Det vil da si hvis den ene pæren har et blått filter, og den andre har et helt klart glass så vil den med filter gi mindre lys.

Noe annet er fysisk umulig.

 

Edit: Glemte å legge med forskningsrapporter som viser at Xenonlook halogenpærer gir mer strølys enn ufiltrert lys, opptil 46%. Se her og her..

 

Hei.

Jeg har ikke sagt at jeg har tilføyd noe lys, bare at lysforholdene blir bedre pga fargeendringen som filtere lager. (se bildene over som jeg har tatt og på http://www.dybvik-trading.no)

Når det gjelder målingene jeg tok så fikk jeg uannsett høyere lux-verdi med xenonlook pærene enn med mine tidligere halogenpærer. (en dag jeg gidder så skal jeg bytte pærene tilbake og ta bilde av målingene og legge dem ut slik at du får se).

Sorry, kalvin - kelvin =skrivefeil fra meg. ja, det er fargetemperatur, og dette fører jo til farge-endring synsmessig. Derfor er min forklaring skrevet forenklet slik at en hver mann kan forstå det på en enklere måte.

Audi A7 2011
Vw Transporter 2013 140hk 4x4


X- Audi A4 2012
X- Vw Transporter 2012
X- Hyundai Coupe Fx GLS 2003 

X- Vw Transporter 2008
X - Hyundai Coupe Fx 2001
X - Vw Tansporter 2005
X - Vw Caddy 2003

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Ser bra ut! Og bra du har valg Xenon-look i stede for ulovlig xenon.. blir nok det på RD'n til vårn også: )

 

Xenonlook er i hvertfall billigere, MEN du får xenon som kan ettermonteres som også er godkjent dersom du ønsker det..

Audi A7 2011
Vw Transporter 2013 140hk 4x4


X- Audi A4 2012
X- Vw Transporter 2012
X- Hyundai Coupe Fx GLS 2003 

X- Vw Transporter 2008
X - Hyundai Coupe Fx 2001
X - Vw Tansporter 2005
X - Vw Caddy 2003

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Xenonlook er i hvertfall billigere, MEN du får xenon som kan ettermonteres som også er godkjent dersom du ønsker det..

 

Skal de bli godkjente, må man vel ha både lyktespylere, automatisk høydejustering, og xenonlykter så det blir vel en dyr operajsjon er jeg redd ;)

HYUNDAI FORUM: www.hyundai.norwegianforum.net

 

Hyundai Tiburon RD 2.0l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal de bli godkjente, må man vel ha både lyktespylere, automatisk høydejustering, og xenonlykter så det blir vel en dyr operajsjon er jeg redd ;)

 

Hei.

For å være ærlig så tror jeg ikke det.

Kjenner faktiskt et par som har ettermontert xennon og de har ikke lyktespylere og/eller automatisk høydejustering på lyktene.

De har vertfall ikke fått noen anmerkninger på dette i kontroller eller eu-kontroll.

Audi A7 2011
Vw Transporter 2013 140hk 4x4


X- Audi A4 2012
X- Vw Transporter 2012
X- Hyundai Coupe Fx GLS 2003 

X- Vw Transporter 2008
X - Hyundai Coupe Fx 2001
X - Vw Tansporter 2005
X - Vw Caddy 2003

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

For å være ærlig så tror jeg ikke det.

Kjenner faktiskt et par som har ettermontert xennon og de har ikke lyktespylere og/eller automatisk høydejustering på lyktene.

De har vertfall ikke fått noen anmerkninger på dette i kontroller eller eu-kontroll.

 

Er nok ikke sikkert det er så store problemet i EU-kontroll osv. Har også selv hørt om flere som har kommet igjennom (men også tilsvarende mange som ikke har det). Men reglene om xenon er vel egentlig ganske klare. Og etter å ha lest xenon tråden her på forumet, er det vel flere som mener at forsikringselskaper osv. kan bli litt grinete den gangen det eventuelt skulle smelle og man får skylden for å ha blendet noen med ulovlige lys.

 

Vet ikke åssen det fungerer i praksis, men tar ikke risken selv. Dessuten liker jeg ikke å bli møtt av ujustert xenon selv, så da er xenon-look bra nok for meg :)

 

Finfin bil du har forresten, fornøyd?

HYUNDAI FORUM: www.hyundai.norwegianforum.net

 

Hyundai Tiburon RD 2.0l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok ikke sikkert det er så store problemet i EU-kontroll osv. Har også selv hørt om flere som har kommet igjennom (men også tilsvarende mange som ikke har det). Men reglene om xenon er vel egentlig ganske klare. Og etter å ha lest xenon tråden her på forumet, er det vel flere som mener at forsikringselskaper osv. kan bli litt grinete den gangen det eventuelt skulle smelle og man får skylden for å ha blendet noen med ulovlige lys.

 

Vet ikke åssen det fungerer i praksis, men tar ikke risken selv. Dessuten liker jeg ikke å bli møtt av ujustert xenon selv, så da er xenon-look bra nok for meg :)

 

Finfin bil du har forresten, fornøyd?

 

Hei. V

Ja, kan nok være greit å holde seg på den sikre sida, men får du eller andre her inne beskjed fra politiet/biltilsynet om at du kan benytte det uten spylere og aut.blending, få det skriftlig...

 

 

Bilen min, ja jeg er utrolig fornøyd med bilen min.

Jeg har som du ser hatt 2 stk couper, og har ikke hatt noen som helst problmer med noen av dem, men er som sagt mest fornøyd med den som jeg har nå, (2literen). Alt utstyr og større motor en det som er vanlig på veien. Utrolig god bil å kjøre synes i hvertfall jeg, og jeg har kjørt veldig mye forskjellig.

:)

Audi A7 2011
Vw Transporter 2013 140hk 4x4


X- Audi A4 2012
X- Vw Transporter 2012
X- Hyundai Coupe Fx GLS 2003 

X- Vw Transporter 2008
X - Hyundai Coupe Fx 2001
X - Vw Tansporter 2005
X - Vw Caddy 2003

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. V

Ja, kan nok være greit å holde seg på den sikre sida, men får du eller andre her inne beskjed fra politiet/biltilsynet om at du kan benytte det uten spylere og aut.blending, få det skriftlig...

 

 

Bilen min, ja jeg er utrolig fornøyd med bilen min.

Jeg har som du ser hatt 2 stk couper, og har ikke hatt noen som helst problmer med noen av dem, men er som sagt mest fornøyd med den som jeg har nå, (2literen). Alt utstyr og større motor en det som er vanlig på veien. Utrolig god bil å kjøre synes i hvertfall jeg, og jeg har kjørt veldig mye forskjellig.

:)

 

Høres bra ut. Har selv den første RD utgaven med 2,0liter, og synes også den er god å kjøre :) Henta den i stavanger forresten (etter å he lett leeeenge etter 2,0liter med lav km.stand), med fordel av ingen rust, imed at dere slipper unna veisaltet =)) Har ikke fått testa den nyere serien selv.. men hadde vært morro med V6 modellen en gang i tiden :)

HYUNDAI FORUM: www.hyundai.norwegianforum.net

 

Hyundai Tiburon RD 2.0l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår