bollerud Skrevet Oktober 29, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 29, 2009 For å utelukke noen ting, så kan du få ladet opp batteriet over natta, så starter du bilen og måler. Å jette om det er dynamo eller batteri er bare sløsing da du fort kan bytte en del som ikke trengs å byttes. Når du får ladet opp batteriet så får du startet opp å målt både batteriet (om det tappes) og om dynamo leverer. men ideen om å låne et annet batteri og se om bilen starter på det vil vel si meg det samme? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ares1234 Skrevet Oktober 29, 2009 Rapporter Share Skrevet Oktober 29, 2009 bilen vil jo starte på et batteriet som har strøm å levere. men vil tro at batteriet ditt må byttes, eller at du har noe som trekker strøm. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Margido Skrevet Oktober 29, 2009 Rapporter Share Skrevet Oktober 29, 2009 men ideen om å låne et annet batteri og se om bilen starter på det vil vel si meg det samme? Tja, både og. Ved å låne et batteri vil du utelukke om dynamoen lader eller ikke, men du vil fremdeles ikke få vite om batteriet ditt er defekt. Batteriet kan være krute godt bare du får det laddet opp. :) Siter BMW 318is coupe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bollerud Skrevet Oktober 29, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 29, 2009 Tja, både og. Ved å låne et batteri vil du utelukke om dynamoen lader eller ikke, men du vil fremdeles ikke få vite om batteriet ditt er defekt. Batteriet kan være krute godt bare du får det laddet opp. :) Så bilen skal ikke starte på et lånt batteri hvis dynamoen er defekt. Starter bilen på lånt batteri, så bør jeg få ladet opp mitt batteri siden det bare kan ha blitt tappet? feks av radioen o.l? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Margido Skrevet Oktober 29, 2009 Rapporter Share Skrevet Oktober 29, 2009 Så bilen skal ikke starte på et lånt batteri hvis dynamoen er defekt.Starter bilen på lånt batteri, så bør jeg få ladet opp mitt batteri siden det bare kan ha blitt tappet? feks av radioen o.l? Joda motoren starter om du låner et batteri uavhengig om dynamoen lader eller ikke, men du vil da kunne måle om dynamoen lader. Hvis jeg var deg ville jeg fått ladet opp batteriet som står i bilen over natta, startet bilen når det er fulladet, måle på polene på batteriet å se om batteriet tappes eller lades. For å være sikker på at batteriet ditt tar til seg lading så kan du måle batteri-spenningen før du setter batteriet på plass i bilen igjen. Et batteri som er defekt vil ikke ta til seg lading fra dynamo hvis den fungerer. Mål spenningen på batteriet for å se om det ligger over 12V. Siter BMW 318is coupe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjørn_Sa Skrevet Oktober 29, 2009 Rapporter Share Skrevet Oktober 29, 2009 (endret) Hvis du starter bilen med ett lånt batteri og måler spenninga på det lånte batteriet mens motoren sviver og den er 14 volt er det ikke dynamoen som er gåen... Bilen starter uansett om dynamoen er gåen eller ikke bare det er strøm på batteriet Endret Oktober 29, 2009 av Bjørn_Sa Siter If it aint broken, don't fix it Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bollerud Skrevet Oktober 29, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 29, 2009 Joda motoren starter om du låner et batteri uavhengig om dynamoen lader eller ikke, men du vil da kunne måle om dynamoen lader. Hvis jeg var deg ville jeg fått ladet opp batteriet som står i bilen over natta, startet bilen når det er fulladet, måle på polene på batteriet å se om batteriet tappes eller lades. For å være sikker på at batteriet ditt tar til seg lading så kan du måle batteri-spenningen før du setter batteriet på plass i bilen igjen. Et batteri som er defekt vil ikke ta til seg lading fra dynamo hvis den fungerer. Mål spenningen på batteriet for å se om det ligger over 12V. åh, jeg var ikke klar over at man kunne lade opp et bilbatteri, får gjøre det da takk for svarene :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CivicLars Skrevet Oktober 29, 2009 Rapporter Share Skrevet Oktober 29, 2009 Har jeg åpen dør pluss tenningen i slik at vifteanlegget i kupeen går på, får jeg rundt 10.5 V. Hvis gutten har lys i kupeen + vifteanlegg på kan det vel ikke være flatt batteri?!?! Siter - Bilen min er som den norske stat - kjøpt og betalt =) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bollerud Skrevet Oktober 29, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 29, 2009 Hvis gutten har lys i kupeen + vifteanlegg på kan det vel ikke være flatt batteri?!?! frontlysene går også på:pimp Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ayapuri Skrevet Oktober 29, 2009 Rapporter Share Skrevet Oktober 29, 2009 Gjør som flere her sier da, dytt i gang bilen så måler du da. Trenger ikke å låne noe batteri for å gjøre det :) Siter Chrysler Stratus 2.0 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bollerud Skrevet Oktober 29, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 29, 2009 Gjør som flere her sier da, dytt i gang bilen så måler du da. Trenger ikke å låne noe batteri for å gjøre det :) litt vanskelig å forklare, men bilen står slik til at det blir litt vanskelig. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ares1234 Skrevet Oktober 29, 2009 Rapporter Share Skrevet Oktober 29, 2009 bare å lade batteriet.... hvis du har dårlig tid kan du la det stå på lading en liten stund også bruker du "start" funksjonen på billaderen.... hvis den har det. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg