Gå til innhold

Batterispørsmål

Ranger emnet

rfPolo

Anbefalte innlegg

I dag når jeg skulle på jobb, var batteriet flatt. Så jeg måtte jo til med startkabler og greier. Dette skjedde også en gang i høst da det var kaldt.

Så da er det jo på tide å få seg ett nytt batteri tenker jeg. Og da vurderer jeg å kjøpe Exide Maxxima eller hvadetnoheter. Men, må jeg skifte laderegulator og styr for å montere ett slikt batteri? Og hvor får jeg isåfall gjort dette??

Lå denne tråden under bilstereo fordi her er det mange som har peiling på sånnt:)

- '01 SEAT Leon 4 20VT

X '96 VW Polo Colour Concept

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vil ikke anbefale red top til bilstereo bruk. Jeg byttet til et redtop batteri fra et standard varta batteri og merket ingen forskjell annet enn at optima batteriet ikke likte å bli tømt. jeg fikk aldri lada det opp igjenn. Batteriet ble bare glovarmt når jeg prøvde å lade det. Men jeg bruker nå yellow top og det merket jeg stor forskjell på, det tåler å bli lada ut en gang i mellom også. Men til sommeren skal jeg bytte til odyssey. Noe av det bedre man får i norge.

Når du skal velge batteri så sjekk intern reistanse. et bra bilsterobatteri har rundt 2.5-3.5 mOhm .

I tilleg sjekk CCA (cold cranking amps) Betyr hvor mange A et batteri klarer å levere i 30 sekunder ved -32grader C. uten at volten synker til lavere enn 1.2v per celle . eller 7.2v for et 12v batteri. Et bra bilstereo batteri ligger på fra 700CCA og oppover. dess høyere dess bedre.

PS. CA og CCA er ikke det samme.

Sjekk også Deep cycle. Dette er en test på hvor mange sykluser et batteri klarer. En cycle er en komplett tapping og opplading av en cell ofte fra 100% til 20% (nei ikke kortslutning!) Dess flere sykluser dess bedre. (Start batteri kriterie) På godt norsk betyr dette hvor seigt et batteri er før det gir seg.

Et typpisk start batteri har ofte høy Deep cycle verdi og lav CCA

Et bilstereobatteri har Høy CCA og lav Deep cycle.

Det ideelle er å ha begge deler som er vanskelig. Men Odyssey er flinke til å ha begge deler.

Build hard Play Loud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan i prinsipet bruke et hvilkensomhelst batteri... Men det er helt klart at enkelte er bedre enn andre.

Et gelebatteri som Maxxima f.eks, er mye bedre enn disse vanlige blybatteriene, som vanligvis sitter i biler. De tåler å bli ladet helt ut, mange ganger. Og gir mer momentanstrøm.

Du MÅ i kke ha ny laderegulator... Men det mest optimale er 14,4volt. Klarer regulatoren på bilen din å hente ut det, er det ingen grunn til å bytte. Er det under 13,8volt med normalt strømtrekk, bør du bytte. Ellers går det ut over levetiden på batteriet.

Bare å finne frem voltmeteret, og sjekke.

Er spenningen for lav, kan det være batteriet, dynamoen eller laderegulatoren som er for dårlig eller defekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm, måtte skubbe bilen i gang etter jobb og:mad: ga faen, gikk å kjøpte nytt biltema batteri:D er helt avhengig å ha en bil som går, så vi får se etterhvert om jeg investerer i ett maxxima batteri.

men takk for hjelpen gutterthumpsup

- '01 SEAT Leon 4 20VT

X '96 VW Polo Colour Concept

Lenke til kommentar
Del på andre sider