Gå til innhold

Hjulbolter knekt

Ranger emnet


Hurricane2

Anbefalte innlegg

Det må repareres. Ser forresten også ut som om du har feil muttere.

 

Du får kjøpt løse pinnebolter til dette på mekonomen, Bilia + + muligens også biltema.

 

Hobbymetoden:

De knekte boltene kan du slå ut fra framsiden med en "slegge", så trer du inn nye bolter fra baksiden. Legger en mutter eller x antall skiver imellom og drar dem på plass med hjulmutter. Enten for hånd eller med muttertrekker.

 

Verkstedmetoden:

Skru av navet\flensen som boltene står i, ta med til et verksted som har hydraulisk presse og press ut gamle og inn med nye.

 

Det er ikke noe avanserte greier, du ser det ganske kjapt når du peller av bremseskiva.

 

Evt kan du gå inn på tråden min (ligger i signaturen), se på siste side. Der er det bilde av spacere, det ser tilnærmet likt ut=)

 

Lykke til=)

Mvh Dan

- 76` Volvo 245 med femmer og hårføner -

 

http://www.bilforumet.no/200-serien/219274-daain-s-76-245-a.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for detaljert og kjapt svar :)Var innom tråden din. Skal skaffe meg nye bolter i morgen. Mulig det er feil muttere. Spure om å få muttere til 240, så fikk jeg crome (de på bildet). Har jeg forstått det riktig at når jeg skal sette inn boltene, setter jeg da mutteren på framsiden og skrur til,helt til den sitter sånn den skal\ikke går ann å skru mer, også setter på hjulet? Er det standard 240 bolter btw?

 

Du har forstått det riktig da ja, eneste som kan være en fordel som jeg nevnte er å legge noe i mellom mutteren og "flensen". Er vel ikke gjenger helt inn så da får du ikke trekt det helt til. Men den skal trekke seg greit på plass når du setter på hjulet også.

 

Er jo ikke værre enn å montere det, å ta det frahverandre igjen etterpå hvis du er usikker på om det er på plass.

 

grunnen til at jeg reagerte på mutterene er at jeg syntes de var store i forhold til de jeg har til stålfelgene mine. Men det er sikkert riktig, finnes mange forskjellige=)

Mvh Dan

- 76` Volvo 245 med femmer og hårføner -

 

http://www.bilforumet.no/200-serien/219274-daain-s-76-245-a.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpen begge to. Var på mekonomen i dag å bestilte bolter og får de først på tirsdag. Selgeren nevnte noe med loctite som jeg skulle smøre der boltene sitter. Om dette er vits er jeg usikker på. Skal i hvert fall prøve å gjøre som dere har nevnt, å håpe på det beste :D

 

Loctite er unødvendig, når du skrur til hjulmutterene så presser du anleggsflaten på bolten mot flensen, det kan ikke løsne. Samt at dette sitter jo med presspasning. Som nevnt du skjønner ganske mye mer når du står å holder på med det. Ikke noe hokus pokus i det hele tatt, bare litt skruing med demontering av calipere og skiver.

 

Et lite tips: Om du har disse små stjerneskruene som holder skiva på plass. Sett i skrujernet (finn et som passer bra) gi det så et god slag med hammeren, da løsner det enklere. Evt bruk et skrujern med hull i enden slik at du kan tre inn et annet skrujern. Da er det lettere å holde press på skrujernet og vri samtidig + at du får mer moment=)

 

Edit: Ved nærmere ettertanke så er det vel ikke slik på volvo, det er vel styrepinnen for felgen som holder skiva. Da er det bare en 10mm fastnøkkel så er den saken biff!!

Mvh Dan

- 76` Volvo 245 med femmer og hårføner -

 

http://www.bilforumet.no/200-serien/219274-daain-s-76-245-a.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Calipteren (den klumpen som sitter rundt bremseskiva) løsner du og bøyer til siden, trenger ikke løsne noen av bremseslanger\rør. Så løsner du de to små 10mm skruene som holder skiva, om de er der (klarte ikke se det på bildet). Da kan du med litt makt og forsiktig bruk av en hammer ta av skiva, kan være litt rust\dritt på baksiden som gjør den litt treg. Men litt sleggemekanikk ordner det=)

 

Når du har fått av skiva så skjønner du nok litt mer=)

Mvh Dan

- 76` Volvo 245 med femmer og hårføner -

 

http://www.bilforumet.no/200-serien/219274-daain-s-76-245-a.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navmutter holder hjul lagerne på spindelen. Ikke skru dem av med mindre du vet hvordan man strammer / justerer hjul lagere. Bremseskiva har sikkert rustet skikkelig fast. Bank til du blir blå i huggu. Kan hende det hjelper med litt rustløser rundt skruer og innerkant på skive (over natta). Banker du for mye kan du risikere kast i skivene men det kan sikkert uansett lønne seg med nye skiver og klosser. Puss rent navet før du setter på skivene ev nye skiver. Er du ikke sikker, få hjelp. Bremser skal man ikke tukle med om man ikke kan det. OBS: Caliper burde henges opp når den er tatt av. Skal ikke henge i slangene !!!! Lykke til :-)

Ford F250. Ford F150. Voyager3,3b . Kadett B. Kadett D. Rekord B. 2 dørs Jetta 2. Pug 406 Tdi. Kadett B stasjonsvogn og en haug med anna ræl + Lakkboks :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår