Gå til innhold

Projektor og Xenon lykter

Ranger emnet


RemzNO

Anbefalte innlegg

Jeg må bytte lykter på bilen før den skal på eu godkjenneing (Nissan Primera SRI 97 P11). Så lurer jeg på om jeg skulle bytte til Xenon.

Men hva er Projektor lykter? Er det det samme Som xenon lykter?

Heeeelt sikkert et utrolig dumt spørsmål, for de som vet forskjeld så klart.

 

:fingers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linselys er dette:

content_RSD-100201A.jpg

 

Xenon er dette:

xenon.jpg

 

Det er altså ikke det samme, men de er ofte kobinert.

Med Xenon skal du ikke kunne godkjenne bilen din.

p11 144 kom med xenon orginalt, men lyktene er vel langt fra like foran.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et xenon-kit. Så en får ikke det godkjent når det er montert nei? Hmm...

Hva med de linselyktene? Er det noe en får godkjent? Vet du hvor en kan finne de linselysene.? Prøvde å søke litt etter det.. men da søkte jeg etter projektor lykter.. Hehe, kanskje litt lettere med liselykter ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et xenon-kit. Så en får ikke det godkjent når det er montert nei? Hmm...

Hva med de linselyktene? Er det noe en får godkjent? Vet du hvor en kan finne de linselysene.? Prøvde å søke litt etter det.. men da søkte jeg etter projektor lykter.. Hehe, kanskje litt lettere med liselykter ;-)

 

Eg e ikke så veldig inni passat verden, men de lyktene du ser på bilde der oppe, e angeleyes de finner du hos http://www.qwt.no for relativt billig penge. du kan nok sikkert finne di på ebay.de også. Selv ville jeg valgt uten angeleyes (mye pga jeg har hatt det selv en stund) men e jo fint da;)

 

Så spørs det igjen ka xenon du har. Mest sansynelig e nok di lyktene der utstyrt me H7, men det finner du fort utav, hvis du snakker med qwt.no

 

Håper dette hjalp deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke lykter som blir godkjent kommer an på om lyktene er godkjent for bruk, er de E-merket er de som oftest lovlige på vei.

 

Etttermontert xeneon er ikke godkjent, det går jo å få det godkjent, men da må man ha lykter godkjent for det, helautomatisk nivåregulering av lyktene og få det godkjent i vognkortet.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke lykter som blir godkjent kommer an på om lyktene er godkjent for bruk, er de E-merket er de som oftest lovlige på vei.

 

Etttermontert xeneon er ikke godkjent, det går jo å få det godkjent, men da må man ha lykter godkjent for det, helautomatisk nivåregulering av lyktene og få det godkjent i vognkortet.

 

Og hvis noen vil ha godkjent xenonkitet sitt 100%, så selger faktisk HELLA universalkit med ultrasonsik sensor bak, som automatisk justerer lyktene + lyktespylerkit :)

928

FL-612

7/CBR1100XX

Serie 3

City 2+2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvis noen vil ha godkjent xenonkitet sitt 100%, så selger faktisk HELLA universalkit med ultrasonsik sensor bak, som automatisk justerer lyktene + lyktespylerkit :)

 

Har og hørt at Hella leverer godkjente ettermonteringssett, så sant man har lykter som er godkjent for xenon.

Men du sier at det er sensor bak, det skal være sensor både foran og bak for å være godkjent, og systemet må regulere fort nok i henhold til reglementet.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har og hørt at Hella leverer godkjente ettermonteringssett, så sant man har lykter som er godkjent for xenon.

Men du sier at det er sensor bak, det skal være sensor både foran og bak for å være godkjent, og systemet må regulere fort nok i henhold til reglementet.

 

Ah, mulig settet har det, men jeg så kun illustrasjon av bak-sensoren :) Skal sjekke det opp!

 

EDIT: Joda, hella har to sensorer! Systemet heter AFS, alternativt VARILIS.

 

Forøvrig, så leverer Hella 90mm linselys, som er godkjent for xenon. Har akkurat lagd frontlykter til bilen min med to stk fjern-, og to stk nær-linser i 90mm serien, dog ikke i xenonutførelse.

 

Her har du den:

http://www.amazon.com/Hella-Headlight-Xenon-Capsule-Ballast/dp/B000FNYXXM

 

Og nå begynner man å se at det jaggu er dyrt å ha ting lovlig, gitt! :)

Endret av Go-carter

928

FL-612

7/CBR1100XX

Serie 3

City 2+2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
Har akkurat lagd frontlykter til bilen min med to stk fjern-, og to stk nær-linser i 90mm serien, dog ikke i xenonutførelse.

 

Her har du den:

http://www.amazon.com/Hella-Headlight-Xenon-Capsule-Ballast/dp/B000FNYXXM

 

Jasså? Spennede... Hvordan gikk det, og til hvordan bil? Bilder?

:-D

Endret av RemzNO
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår