Gå til innhold

stor forskjell fra bassrefleks til lukket kabinett?

Ranger emnet


snuffle

Anbefalte innlegg

Har lest at en bassrefleks kasse egner seg best til hip hop og techno (musikk med litt trøkk). Legger man merke til stor forskjell fra bassrefleks og lukket kasse?

 

Og hva har volumet i kassen å si for lyden? la oss si jeg har en sub som er egnet for 37 liter. hva skjer hvis jeg plasserer den i en kasse med 43 liter f.eks?

 

på forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må du sjekke på Suben først, om den er best egnet til åpen eller lukket kasse.

 

Lukket kasse, spiller temmelig mye finere enn med åpen kasse (For de som lytter, og hører etter), for de som vil ha høyere og kraftigere db, men litt dårligere basskvalitet, velger gjerne portet kasse.

 

 

Tja, har du helt perfekt kasse, til sub, vil dette være påvirket at hvor bra subwooferen fungerer i bilen. Tror ikke du vil tape så ekstremt med trykk, på 6 liter. Du kan eventuelt legge inn Isopor, for å sette ned ytterligere Liter på kassa. Bare sørg for at det sitter godt:) (Og velg Isopor med stor massetetthet:))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må du sjekke på Suben først, om den er best egnet til åpen eller lukket kasse.

 

Lukket kasse, spiller temmelig mye finere enn med åpen kasse (For de som lytter, og hører etter), for de som vil ha høyere og kraftigere db, men litt dårligere basskvalitet, velger gjerne portet kasse.

 

 

Tja, har du helt perfekt kasse, til sub, vil dette være påvirket at hvor bra subwooferen fungerer i bilen. Tror ikke du vil tape så ekstremt med trykk, på 6 liter. Du kan eventuelt legge inn Isopor, for å sette ned ytterligere Liter på kassa. Bare sørg for at det sitter godt:) (Og velg Isopor med stor massetetthet:))

 

hm, interessant :) likte isopor-tipset ditt, meget smart! takk skal du ha :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lol, isopor ja... Det var nok ingen god idè i det hele tatt. Men man ser jo at DJ_ Kenny er på nybegynnerstadiet han også, når man ser på oppsettet han har i bilen, så jeg får tilgi han for det ;) En 2"x4" trebit må jo da være mye bedre, og enklere å få festet skikkelig inni kassa..?? hehehe...

 

For å svare på spørsmålet ditt:

Hvis du har elementets T/S parametre, så kan du enkelt få oversikt over hvordan elementet vil oppføre seg i forskjellige kassetyper, dette finnes det div programmer til ;)

 

Ps, det er ingenting som heter "åpen kasse", det er enten lukket kasse, portet kasse, eller bandpass kasse.

Endret av cossiemk1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sagt at d er alt etter hvilken bil type du har, om d er sedan elle stasjonsvogn.. Jeg har portet kasse i min passat stasjonsvogn og må si at jeg er veldig fornøyd med hvordan d spiller.. Lukket kasse er vell mer for trykket sin del? Å portet kasse er for å få høyere dB å dypere bass? Jeg har ikke så veldig mye peiling på bil stereo heller akuratt. Men dette er vell smak å behag?

2003 Passat Highline 1.9TDI 130HK (Perla)

1993 Transporter T4 2.4D (Bruksbilen)

1973 Compi Camp (Bare på faen)

1992 Vento 1.9 TD (Solgt)

1986 Transporter dobbelcabin pickup (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del foretrekker tett kasse, syns det gir en bedre harmoni(eller hva jeg skal kalle det) i bassen, men porta funker som F det og. Hva som gir mest trøkk kommer an på mye rart, som biltype mm.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår