Gå til innhold

TS: Honda Civic VTi

Ranger emnet

cRxXx

Anbefalte innlegg

Jeg må bare bite i det sure epplet å innse nederlaget. Jeg har gått skikkelig lei, å må bare kvitte meg med bilen som har vært min i ca 4 år.

Bilen er en 1992 Civic LSi nesten komplett bygget om til VTi. Den er i daglig bruk uten større problemer. Km-standen på "bilen" er litt over 220.000. Instrumentet som står i nå er fra VTi delebilen og km-standen der stemmer med motor/drivverk, den er da ca 165.000km.

Neste Eu kontroll: Oktober 2010.

Motor:

-B16A2 fra Civic VTi.

-Chippet ECU.

-Bruker veldig lite olje (kjører på Valvoline VR1 Racing 20w-50 nå om sommeren)!

-Karbon pluggdeksel.

-Supersprint grenrør, supersprint midre eksos med katt-erstatter, og en "no-name" twinloop bakpotte (alt i rustfritt stål!, dette kostet over 15k hos svendsen eksos for ca ett år siden).

-Det bakre motorfestet er forsterket med Energy Suspension sin urethane-insert foring.

-Ledningsnettet i nesten hele bilen er byttet til obd-1 VTi ledningsnett.

-VTi innsugsrør uten resonans boks, med K&N innsatsfilter.

-Nye NGK plugger.

-Går godt! (165hk+).

-Tikker litt mer enn hva de fleste vill si er "normalt" de første 20-30sek etter kaldstart (antagelig bare en ventiljustering som trengs, har ikke sjekket noe i forhold til dette).

-Liten svetting ned til ene pluggen (bare å bytte pakningene i toppdekslet) som gjør at den fjusker litt om dette ikke blir rengjort på en måneds tid.

Drivverk:

-Y21 girkasse (fra samme delebil som motoren)

-Tilhørende giroverføring med nye ES Uretan foringer.

-Tilhørende drivakslinger med ett nytt yttre drivledd (ble kjøpt og montert rett før CH at ACR i år).

-Honda MTF-III girolje.

-Ingen problemer/feil med drivverk!

Understell/bremser/hjul:

-Originalt LSI understell med nye foringer i nedre bærearmer bak.

-MAX Power coilovers (noen år gammle, og høydejusteringen sitter bom fast).

-Originale LSi bremser, fungerer greit til vanlig bruk. Bremsvæsken burde vært byttet, men luftenipplene sitter så godt fast at det er vanskelig å få til.

-ITR tårnstag foran, og "no-name" tårnstag bak.

-15" felger med 2 gode, og 2 mindre gode dekk (det er enda ett godt stykke igjen til minimums grensen på de mest slitte dekkene!)

-Komplett VTi understell med bremser følger med, også fra samme delebil som motor/drivverk. Den store foringen i trailingarmen har blitt byttet ut med ES foring på begge sider bak, og det følger med nye BLOX justerbare spissingstag bak. Handbrekkwire mangler.

Interiør:

-Alt av interiør foran i bilen fra midten og ned er fra VTi HB, bortsett fra setene (CRX seter som matcher veldig bra).

-Bak er alt fjernet, og det er satt inn ett halvbur som er skrud fast.

-El.takluke.

-Rattet er et gammelt sportsratt som ikke er veldig pent, men dog veldig behagelig.

-Det meste av lydissolering er fjernet, men lyd nivået er ikke så ille som man skulle tro!

-Knotten til varmeapparatet er knekt.

-Elektronikk i førerdør er defekt fordi ledningsnettet mellom dør og bil er ødelagt pga mangel på innerskjermer foran (bare å lodde inn nye ledninger, og innerskjermer følger med). Også mangler vindusheisen, derfor er vinduet teipet opp på førerdøren. Mulig noen ledninger på høyre siden også må fikses. I utgangspunktet er det både sentrallås og elektriske vinduer, men ingenting virker (pga nevnte lednigner). Det eneste som virker er høytaler høyre side, og el.speil begge sider.

Chassis:

-Frontruten ble byttet for et par år siden, og rundt samme tid ble det sveiset en del rust rundt ruten.

-Det ble også byttet hjulbuer bak, samt sveiset noen rustflekker i kanalene.

-Deretter lakkerte jeg bilen selv i en Audi S3 farge (veldig fin farge IRL!)

-Etter dette har chassiet forfalt en del. Det er 3 rusthull i gulvet (ca på størelse med en mynt), det er kommet tilbake en god del rust i hjulbuene, og litt rust på bakluken. Jeg hadde også ett lite uhell med et autoværn i vinter, men hadde mye flaks. Eneste skadene fra dette er litt på høyre skjerm foran, litt på støtfanger foran, og litt på støtfanger bak. Ellers er det også flere andre plasser lakken har flasset av litt.

Det mest positive med denne bilen er at delebilen jeg snakker om som alle VTi delene kommer fra var en norsk registrert VTi som er hugget er i Trondheim, og jeg har kontrakt på at jeg har kjøpt alle delene. Mao. er det veldig lett å bruke disse delen til å få en bil godkjent som VTi.

Om man skal godkjenne denne bilen som VTi vill ikke det koste noe i avgifter da bilen har vært i Norge siden den var ny i 1992. Alt som trengs for å få til dette er å montere understell/bremser (må som sagt ha ny hanbrekkwire), også skaffe original eksos hele veien.

PRIS: 32.000,-. NY PRIS: 26.000,-

Prosjekttråd her inne: http://forum.club-honda.org/showthread.php?t=16693&highlight=ctx

Prosjekttråd bilforumet (for de som ikke har tilgang på medlemsforumet her): http://www.bilforumet.no/prosjektforum/118188-crxxx-92-honda-civic-lsi-prsjekt-ctx.html

Bilder:

Skadene på høyre skjerm foran vises her.

IMG_7053.jpg

Siste service:

12072009727.jpg

28062009714.jpg

28062009715.jpg

Feil eksos på disse bildene. Også kan man skimte rusten på hulbuen (værst på den siden)

21052009616.jpg

Her vises også skadene på høyre side.

21052009617.jpg

interiør (det er ikke hvite intrumenter lengre)

09062007013.jpg

11062007006.jpg

Bilde200.jpg

Bilde196.jpg

Seter:

Bilde023.jpg

Endret av cRxXx

Nyborg Garage http://nyborg-garage.no Ta en titt!!

Karl Kristian Nyborg

Bli venn med Nyborg Garage på facbook å hold deg oppdatert med hva vi holder på med :=

Trenger du noen til og fikse bilen din så ta kontakt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vill også føye til at jeg nevner ALT av feil jeg kan komme på! Noe veldig få gjør når de skal selge en litt "sliten" bil, pluss at folk flest ikke er klar over f.eks. at de har mye rust i gulvet. Det er nemmlig noe jeg har merket på flere Civicer jeg har jobbet på, uten at eierene har vært klar over det, og om de er klar over det unnlater de fleste uansett å nevne det når det skal selge bilen, nettop fordi det er så vanskelig å oppdage (må ut med gultrekk fordi det vises dårlig fra undersiden). Dette gjelder mange av de andre tingene også.

Kom med bud om du synes det er dyrt. Jeg synes dette er billig, men om ingen viser interesse må jeg nesten rette meg etter det. Markedet bestemmer prisen. Bilen havner på autodb.no etter helga.

Den kan også selges billigere med f.eks. LSi seter i steden for CRX setene, og uten 15" hjulene.

Jeg har også masse deler som kjøper kan få med mot ett lite tilleg i prisen (turbo, turbo grenrør, intercooler, DVD spiller, sort bakluke uten rust++).

Kan også vurdere å selge bilen i deler, men ett komplett VTi swap kitt blir ikke stort billigere nettop fordi VTi delene er VELDIG bra, samt at jeg har papirer på alt av deler som gjør godkjenningen veldig lett.

Jeg må jo si denne bilen er perfekt for de som enten vill ha et helt komplett VTi swap kitt til sin bil, eller de som vill ha en sprek/morsom bruksbil i noen år til (også f.eks. selge den i deler når bilen er helt opprustet), eller noen som vill ha et prosjekt med MYE potensiale (banebil f.eks.).

mvh.

Karl Kristian Nyborg

Bli venn med Nyborg Garage på facbook å hold deg oppdatert med hva vi holder på med :=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...
  • 1 month later...

Bilen er ikke solgt enda.

Det er en som sier han skal kjøpe bilen på fredag, men siden jeg har en ny bil i sikte å derfor trenger pengene gir jeg andre muligheten til å kjøpe bilen frem til Tirsdags kveld.

Karl Kristian Nyborg

Lenke til kommentar
Del på andre sider