Gå til innhold

feilsøking dieselmotor - går kun på tomgang

Ranger emnet


Camarogeddon

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg lurer på om det finnes noen kloke hoder der ute som har litt bedre kontroll på hvordan eldre dieselmotorer henger sammen enn det jeg har.

Jeg er innehaver av 1 stk gammel traktor (1975 deutz 4006) som jeg bruker til brøyting av veien hjemme. Denne har stort sett oppført seg fint, men den har nå utviklet en liten sykdom. Den starter som en klokke, men enkelte ganger så nekter den å gå høyere enn tomgang.

 

Jeg kan gjøre hva enn jeg måtte ønske med pådraget - ingenting skjer. den bare tasser forsiktig rundt på noen få rpm.

 

Etter en stund så pleier den å gi seg, men siste gangen nå var den helt umulig. Til slutt døde den fullstendig, men jeg fikk ikke gjort flere forsøk i dag pga et elektrisk problem. Jeg regner det elektriske problemet som urelatert da disse motorene såvidt meg bekjent ikke er avhengig av elektrisitet i noe ledd for å kunne gå.

 

detaljer om motoren har jeg ikke, men den har 3 sylindre i hvertfall.

 

hvis det er noen som har noen hint, så settes det pris på.

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

luft i systemet er et alternativ, ja.

 

jeg byttet filtre IFM service på den for en tid tilbake. (byttet alle oljer og filtre når jeg overtok). Jeg tror/trodde at jeg fikk all luft ut av systemet da, men jeg kan ha tatt feil. en ny runde med lufting er vel aktuelt, for å være på den sikre siden.

 

såvidt jeg kan se så går gassen kun til fødepumpa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dieselpumpe = høytrykkspumpe som egentlig kontrollerer alt av effekt7dieseltilførsel mekanisk ved signal fra pedal og turtall.

 

Fødepumpe = lavtrykkspumpe som leverer diesel til dieselpumpa, sitter oftest montert på selve dieselpumpa.

 

Kan det finnes slanger som kan suge luft inni dieselsystemet, på en eller annen måte, eller lekkasjer.

 

Ville demontert hoveddieselfilter og fyllt det helt opp med ATF eller motorolje og monter det igjen det smører pumpe og dyser, og da er filteret fullt etterpå.

 

Monter gjerne ett bensinfilter eller en klar slange mellom fødepumpe og dieselpumpe/dieselfilter, så du ser om det kommer diesel ut eller evt. luft.

 

Disse fødepumpene blir gjerne morkne med åra, og kan finne på å slippe luft til i systemet.

 

Finnes det njoe spjeld på motorens innsug på noen måte?

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, det er ikke noe spjeld av noe slag i innsuget..

 

pådraget går kun til dieselpumpa (takk for oppdatering av terminologi)

 

Jeg har prøvd litt til nå, og det ser ut til at noe er tett i hvertfall. jeg løsnet fittingene på dieselrørene ved injectorene litt, slik det står i manualen, og kinna med gassen i bunn. det kommer da diesel kun opp av det ene røret.

 

så det kan virke som om det er en propp et sted, men spørsmålet er hvor.

 

skal prøve mere senere i dag tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

problem løst...

 

skrudde løs det som kan skrues løs av dieselrør og dill og starta fra bånn og jobbet meg oppover.. da kom de en etter en..

 

så nå henger alle tre høla med i dansen, og den lille grønne traktoren klarer igjen sine imponerende 15-20 km i timen :)

(noe mere er nok til å skremme de fleste)

 

takk for hjelp. da da lærte man noe om motorer i dag og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår