Gå til innhold

A/C Etterfylling/kontroll m/ R-12

Ranger emnet


Uranium

Anbefalte innlegg

kulden i AC anlegget har begynt å bli litt slakk ( tviler stert på at den har blitt etterfylt siste 10 åra ), så tenkte jeg sko levere den inn på AC kontroll.

 

Der konstanterte de fort at bilen min (Audi 100 2,3E 1991 C4) brukte Freon gass (R-12, og sa at dette kunne de ikke fylle eller bygge om for en rimelig penge.

kundebehandleren sa bare at d kosta ganske så mange tusen hehe..

 

Ironisk nok så har jeg ikke brydd meg så masse med AC anlegget, men nå når jeg fikk vite dette så klarer jeg ikke få det ut av hodet hehe =)

 

tror alltids jeg skulle ha klart og skaffe gassen, men utstyr og sånt er det verre med =/

 

det jeg lurer på er om det er noen i stavanger/rogalands området som har peil og utstyr(kansje tilogmed gass?) til å kunne ha hjulpet med dette.

 

siden det er så lav effekt i annlegget er jeg ikke sikker på om det er noen lekasjer etc, men med rette utstyr kan vel dette sjekkes ?

 

Kansje jeg må ta en kjøretur til Polen å få det fikset hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

R12 er å få taki, og det er ikke alltid det er så ille å bygge om, ofte kommer man langt med å skifte nipler og fylle spesiell kompåressorolje og bare fylle opp med litt redusert mengde med R134a, anlegget må luftes godt ut.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stikkordet jeg fikk når jeg skulle få tak i R12 gass var:

 

 

dra til kjøle industri bransjen....

 

dem har. det burde ikke være noe problem. eller så har nok folk som driver med eldre amerikanske biler også R12 på hånda.

Kjør hardt, kjør stil, det er volvo som er bil!!!!! :) :partyon :boxing

Folk med hjerne,kjører ikke bil med stjerne :P

kjører nissan primera

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om hvertfall 3 plasser som har jeg, og ingen driver med amerikanske biler...

Men ikke interessert i å utdype dette mere siden det er ulovlig, og ikke spør på PM, men vil du ha taki finner du ut hvem som kan levere....

Jeg sjekka pris, og ærlig talt syns jeg 3,- pr gram var litt dyrt når jeg kan risikere å måtte fylle 1200 gram, da fikk jeg også en god pris.

 

Man trenger ikke å skifte kompressor, men tørkefilter skal helst skiftes, men det hele fungerer bra med Ester-olje og nye nipler, samt redusert mengde gass. Det vet alle som driver seriøst med dette.

 

R12 har en del fordeler ovenfor R134a, som at den ikke stikker av så lett, og kjøler bedre.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår