Gå til innhold

Intercooler størrelse

Ranger emnet


Power 68

Anbefalte innlegg

Jo mer luft du skal ha inn i motoren (kubikk pr sekund), jo større intercooler trenger du. En større intercooler gir dessverre mer friksjon og trykkfall. Det gir behov for en større turbo, så det er fordeler og ulemper med alt.

 

Takk for svar :thumb. Men er det ikke slik at en større intercooler gir kaldere luft som igjen betyr mere effekt? Hvis en bruker orginal turbo på diesel purka og setter på større intercooler, vil det da gi høyere effekt eller lavere effekt? Da under den forutsetningen av at turbotrykket blir skrudd opp på den originale turboen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få mer energi ut av motoren, så må du putte mer energi (diesel) inn i motoren. Det finnes ingen snarveier der. Mer diesel krever mer luft for å få en god forbrenning. "Mer luft" betyr i denne sammehengen større volum (liter) eller lavere temperatur (grader celsius).

 

En større intercooler er bare nødvendig hvis den nåværende intercooleren ikke klarer å kjøle luften tilstrekkelig. Det er bare ulemper (effektmessig) ved å bruke større intercooler enn nødvendig.

Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få mer energi ut av motoren, så må du putte mer energi (diesel) inn i motoren. Det finnes ingen snarveier der. Mer diesel krever mer luft for å få en god forbrenning. "Mer luft" betyr i denne sammehengen større volum (liter) eller lavere temperatur (grader celsius).

 

En større intercooler er bare nødvendig hvis den nåværende intercooleren ikke klarer å kjøle luften tilstrekkelig. Det er bare ulemper (effektmessig) ved å bruke større intercooler enn nødvendig.

 

Takk for svar:thumb:D

 

På bilen min er det blitt oppjustert mer diesel mengde. Den har et mekanisk innsprutningsanlegg. For å kompensere den økte dieselmengden har jeg justert på mer turbotrykk for å få en bedre forbrenning.

 

Når jeg tramper på gassen ryker det likevel svart. Luftfilteret er nylig byttet.

 

Jeg tror jeg har litt mer trykk å gå på på den originale turboen. Men jeg tror ikke det er vits i å skru på mer trykk før ladeluften blir kjølt ytterligere ned. Dessuten er ikke den originale intercooleren optimalt plasser. Den er plassert ved siden av radiatoren.

 

Under de rådende forhold, er det da noe vits i å sette på en større intercooler for å få mer effekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår