thugsta Skrevet August 9, 2009 Rapporter Share Skrevet August 9, 2009 Hei har en vw vento turbodisel, som en "kompis" skulle skifte toppakning på. Han mente jobben var gjort og alt var fint bare å kjøre, men etter kort tid kom det veldig mye eksos (hvit eksos) ut av potta, var så mye at det til slutt ble umulig for de bak å se, fikk et par knyttnever å så meg nødt til å stoppe:P kanskje like greit for motoren lagde en evig kjiip lyd nå, kvinene lyd med smårassling:S fikk høre det var turboen som mest sansynlig hadde skjært seg:( og at en ny kostet 12 - 13000kr.. syns dette var veldig dyrt, må vel gå an og få det billigere, eventuelt kjøpe noe brukt? Kan det eventuelt være noe annet som er galt også? syns det var rart med all røyken fra eksosen:S en ting er sikkert, skal få en som kan det til å fikse motoren nå:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
buskmann Skrevet August 10, 2009 Rapporter Share Skrevet August 10, 2009 Det er nok toppen som er gått. Olje rett i sylinderne gir slike symptomer som du beskriver. Siter Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sven410 Skrevet August 11, 2009 Rapporter Share Skrevet August 11, 2009 olje i sylinderne gir blågrå røyk... hvit røyk er som regel kjølevann... får du høyt trykk eller bobler i ekspansjonstanken til kjøleanlegget mens motoren går? vet ikke om du har vannkjøling av turboen... da kan det være turboen, men jeg vil ikke tro vw diesler har det.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
thugsta Skrevet August 11, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 11, 2009 Har temlig høyt trykk i ekspansjonstank ja, og bilen forbruker mye av både olje og kjølevann nå. Er også olje i kjølevannet, ikke mye men ser det ligger en hinne i tanken. Men hva med denne syke lyden motoren lager, tyder ikke det på at turboen har problemer av et eller annet slag? vet ikke om den har vannkjøling, kan ikke se noen slanger inn som skal tyde på det, men hva vet jeg:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roy001 Skrevet August 12, 2009 Rapporter Share Skrevet August 12, 2009 Heia! Den toppakningsjobben var nok gull verd! Bare å ta det opp igjen!!! Her blåser du fullt ladetrykk ut i kjølesystemet, og sannsynlig også ut i en oljekanal, slik at det blir overtrykk i bunnpanna, og olje presses opp i sylindrene for så å lage den deilige blåhvite tåka du produserer nå. Enten er toppakningen bretta i to, kameraten har glømt igjen mobilen sin der, eller så er toppen din skjæiv som en dobbeltkrumma takstein fra Skarpnes. Er også mulighet for at det er sprukket, men lite sannsynlig at en sprekk gir slike kraftige symptomer. Sjekk om toppen er plan med en linjal eller et water/rettholt og se mot lyset. Rengjøring av flatene er alfa og omega før toppakningen legges på og dras til med rett moment. Turboen sjekker du enkelt: Ta tak i turbinhjulets aksel, og dra ut og inn --> minimalt med vandring Dra opp og ned --> litt spill kan godtaes, da det er oljetrykket som stabiliserer rotoren. Hvis turbinhjulet tar inn i eksoshuset, eller kompressorhuset, er det overhaling eller annen turbo som gjelder. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sven410 Skrevet August 12, 2009 Rapporter Share Skrevet August 12, 2009 den hvinede lyden er overtrykksventilen på kjøleanlegget ditt tenker jeg, og overtrykket kommer av at kompresjonen fra sylindrene blir presset inn i en kjølevannskanal.... Vil tro at enten skulle toppen din vært planslipt, eller så har kameraten din gjort en slett jobb når han skulle gjøre reint pakningsflatene til toppakningen... det skal ikke mye skjevheter eller mye møkk til før toppakningen ikke holder tett... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
dopus Skrevet August 13, 2009 Rapporter Share Skrevet August 13, 2009 turboras=blårøyk topp pakning=hvit røyk. Tror meg...har hatt begge deler. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.