Gå til innhold

Råd om garanti ved service

Ranger emnet


tomsommerseth

Anbefalte innlegg

Hei!

Kjøpte en Renault RX4 av Bil i Nord Sortland (2003 modell, gått 90 000km). Den ble solgt med full service sjekk og i "tipp topp stand". Fikk 6 mnd bruktbilgaranti. Vi kjørte den ned fra Sortland til Drøbak og etter et par dager så vi en lekkasje under bilen og den gikk ujevnt. Det ble ikke lagt ved noen tilstandsrapport på utbedringer. Etter en tur på Renault verkstedet i Ski (Birger N. Haug) fikk vi konstatert følgende:

 

"Feilsøking til nå = 1400,-

 

Skifte giver til kjølevifte og rele til gløding = 1950,-

Skifte bremseskiver og klosser foran = 5700,-

Skifte simmerringer til begge drivakselflensene bak = 4050,-

Skifte støtdempere begge sider bak = 2780,-

Skifte svingningsdemper på mellomaksel = 7550,-

Skifte venstre spylerbeholder = 1700,-

 

Det er mye olje søl / lekkasje på gearkasse, der må det vaskes og kontrollere for lekkasjer."

 

Bremseklosser samt venstre spylerbeholder vil forhandler ikke dekke (ca 2400 kr) samt at det nå er blitt utløst en elektronisk feil (i påvente av deler fra Frankrike). Hvor bilen går veldig dårlig og ved rygging opp bratte bakker kommer det røyk inn i bilen. Hver gang lampen lyser under kjøring (skjedd ca 30 ganger på to dager) går bilen merkbart dårligere.

 

Om dette svarer selger følgende:

 

"Det kan jo vøre så enkelt som ned sotet EGR ventil og da er det ikke en garanti relatert feil, men det tar vi når vi ser hva dem finner ut." (Birger N Haug).

 

Hva kan jeg her kreve å få dekket? Kan de virkelig hevde at slitedeler allerede etter en 7-10 dager skal være mitt ansvar å dekke?

 

Ser frem til å høre fra deg/dere i denne saken!

Gjerne om dere har noe juridisk å slå i bordet med så hadde det vært kanon!

 

På forhånd takk!

 

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noen vanvittige priser du har funnet. 5700 kroner for å bytte klosser og skiver???

 

Hei!

Det er mulig det! :)

Hatt så mye dårlig erfaring med "mekonomen" og verkstedet på hjørnet så jeg valgte et som er seriøst og har kanonbra service. Merkeverksteder er som regel noen hakk dyrere.

 

Men tilbake til topic. Håper noen med litt juridisk kunnskap kan hjelpe meg!

 

På forhånd takk!

 

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Etter mitt syn bør de dekke alt! Faren min kjøpte en brukt audi a4 hos mølller til 169.000 og den hadde 3 månders garanti! dog begrenset til 3000 km...

 

Men etter 4000 km så begynte motorlapma å lyste, kjørte den inn til diagnose og det viste seg at den hadde en periodisk feil på at den gikk magert på en av sylinderne!:) regninga kom på 12.000 og de tok den selvom bilen hadde kjørt over 3000 km!:) og vi har fått ny lykter forran og bak pga de var lekk:)

 

pluss litt andre småting som koppholder osv:P regningene kom på ca 25.000 og vi fikk alt dekket:)

 

Så jeg syns du har krav på å få alt dekket, selvom det er vanlige slitedeler:P du har jo ikke kjørt lang med den på så kort tid:)

2000 Audi A4 1,6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår