Sonax Skrevet Juli 23, 2009 Rapporter Share Skrevet Juli 23, 2009 Hei, vurderer kjøp av en slik mondeo som nevnt i topic, men så bruker motoren olje. Og jeg fikk fortalt at disse motorene hadde en slik vane rundt 200tkm, så jeg lurer på hva dette er? Noen som vet? Jeg tenkte jo med det samme toppakning,ventiltettinger eller stempelringer. Men så var bilen frisk og fint drag i, så da tenker jeg at det neppe er stempelringene, for da ville det jo vært dårlig komp og dårlig drag? Håper noen som vet hva dette er kan hjelpe meg, for det haster med en avgjørelse om jeg skal ha bilen, og prisen er bra. På forhånd takk Siter Skoda Octavia -99 1.6 SLX Bruksbil Opel Omega 3000 -88 Blir restaureringsprosjekt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Juli 23, 2009 Rapporter Share Skrevet Juli 23, 2009 Vil vel tenke i noen forskjellige retninger. Ventiltetninger og muligens slitte ventilstyringer Slitte oljeringer, kan være like god kompresjon, men oljeringene drar ikke med seg olja som de skal. Veivhusventilasjon, tenker da gjerne på pcv-ventilen Utvendig svetting Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sonax Skrevet Juli 23, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 23, 2009 Ventiltettingene er vell ikke dyre saken, men hva koster isåfall slike ventilstyringer, og er dem vanskelig å bytte? Ville tro at oljeforbruket ikke skulle vært så høyt dersom det var oljeringene som ikke dro med seg oljefilmen godt nok. Slik jeg har forstått det bruker den mye olje, så mye at det stinker brent olje bare den står og går på tomgang. PCV-ventil, det kjenner jeg ikke til, dersom det ikke er for mye å be om håper jeg noen kan komme med en kjapp forklaring:) Klarte ikke se noen åpenlyste oljelekkasjen, og er ikke noe drypp på marka hvor den har stått i noen dager. Siter Skoda Octavia -99 1.6 SLX Bruksbil Opel Omega 3000 -88 Blir restaureringsprosjekt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mondeo Skrevet Juli 23, 2009 Rapporter Share Skrevet Juli 23, 2009 Er nok desverre et problem på enkelte biler. For store produksjonstoleranser. Maks borring og min stempel(oljering)diameter gir litt uheldig utslag.. Er jo Mazda:) Siter Bilforumet.noModerator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Juli 23, 2009 Rapporter Share Skrevet Juli 23, 2009 PCV-Positive Crankcase Ventilation-Positiv Veivhusventilasjon Det sitter som oftest en ventil på innsuget på en bensinmotor, som regulerer åpninga mellom oljeutluftinga og innsuget, ved høyt undertrykk i innuget(tomgang eller motorbrems) tilnærmet stengt, ved lavt undertrykk, normal kjøring og akselerasjon mere åpent, om denne setter seg i låst stilling, lekker eller helt tett vil motoren få i seg unødvendig stor oljemngde den veien. Tette rør i veivhusventilasjonen vil og øke trykket i veivhuset og spytte mere i motor. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvo140lover Skrevet Juli 23, 2009 Rapporter Share Skrevet Juli 23, 2009 Hvor langt har motoren gått? Siter Vovlo For Life. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sonax Skrevet Juli 23, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 23, 2009 Motoren har gått 203tkm. Mondeo, betyr detta at nye oljeringer er tingen her? Høres jo ut som du vet hva du prater om, og mener at det er dette som feiler? Siter Skoda Octavia -99 1.6 SLX Bruksbil Opel Omega 3000 -88 Blir restaureringsprosjekt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mondeo Skrevet Juli 24, 2009 Rapporter Share Skrevet Juli 24, 2009 Er faktisk usikker på om du får kjøpt ringer. På de jeg har vært borti har vi skifta kompl. short blokk. Er ikke så vanvittig dyr, men det er jo litt jobb. Men har og vært borti noen (ikke alle) som er blitt betydelig bedre etter å skifte oljemerke.. Siter Bilforumet.noModerator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
turbopow Skrevet Juli 24, 2009 Rapporter Share Skrevet Juli 24, 2009 kjøper du ford betaler du gladelig for problemer!!!styr unna Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
buskmann Skrevet Juli 24, 2009 Rapporter Share Skrevet Juli 24, 2009 På den annen side er Ford så billig i innkjøp og deler, at man kan reparere en del og fortsatt ha penger til overs. Det gjelder spesielt i forhold til Mazda (som du har). Siter Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg