Gå til innhold

Bremsebytte bak på 94 mod.

Ranger emnet


supreme

Anbefalte innlegg

Så i dag at bremsene bak er helt ødelagte..

På høyre siden virker det som om klossen er helt borte. Og jeg har slitt så mye av skiva at belegget har begynt å skalle av, masse støv på felgene og bilen rister og skraper ved bremsing.

 

Venstre siden derimot ser helt fin ut. fortsatt igjen 1 cm ca av klossen..

 

Kan klossen løsne og falle av, eller er det bare slitt så skeivt at den et slitt helt vekk?? Noe jeg da burde være obs på ved nye bremser?

 

Nå som alle bilverkstedene har ferie,(lang ventetid på det "billige" verkstedet jeg pleier å bruke), tenkte jeg kanskje prøve å få bytta selv. Har Haynes boka som hjelpemiddel, men har aldri byttet bremser før.. noen tips??

 

Tenkte kjøpe det jeg trenger på Biltema, da jeg akkurat skifta bremser foran, å lommeboka er rimelig tynn (feriepengene er borte for lengst):P

 

Bilen er en 1994 Passat 2.0l Bensin. Stv. 115hk..

 

Takker for all hjelp og tips, regner med at mange av dere har god erfaring med bytte av slike vanlige slitedeler..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har nå fått av klossene på begge sider, men virker litt merkelig. De er så forskjellig slitt.. høyresiden er mye mer slitt en venstre. de er likt slitt på hver side av skiva da.

Lurer på om det kan være noe galt, eller om venstresiden er byttet en gang uten at høyre er..

 

legger ut noen bilder..

 

DSC_0275.jpg

 

DSC_0277.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ujavnt bremsetrykk kanskje.

Har ikke erfarning med det sejøl, men hører de fleste klager på bremseskivene fra Biltema.

Er vist kast i mange av dem.

Norskbildelsenter har billige og bra bremseskiver etter min erfaring.

 

Ellers lykke til med byttet. er ikke vanskelige jobben.

2006 Volkswagen Transporter 1.9Tdi (Arbeidsbil)

2003 Volkswagen Passat 1.9Tdi 130hk (Stasjonsvogn)

2001 Volkswagen Passat 1.6 (Solgt)

1994 Volkswagen Golf3 1.4 (Solgt)

1986 Audi 100 2.2l (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fikk høre jeg trenger denne: http://www.biltema.no/products/productimage.asp?iItemId=82465 til å presse/skru tilbake stemplet.

 

Problemet nå er at jeg ikke får løsna skruene som holder fast caliper/caliperfeste som jeg må ha av for å få av skiva. har lagt på en boks med wd40 men uten hjelp. noen tips om hvordan jeg skal få av dissa? er redd for at de må borres ut til slutt..

 

Fartstripa: Skivene bak sitter ikke med slik, men med en bolt i navet. lett og løsne, da den ikke skal strammes pga hjullager. men får ikke av skiva uten å få av caliperen/festet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå har jeg faenmeg prøvd alt, umulig å få løsna de boltene, sitter som de var sveisa fast. ingen andre som har noe triks hvordan få løsna dissa, merkelige er jo at jeg ikke greier å rikke en av boltene engang. og er jo fire som skal løs, hehe.

 

Ikke noe mer om overhaling heller? noe jeg kan gjøre for å få caliperen til å "slippe", hvis det er det den gjør da. ikke merket noe når jeg kjørte!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har mulighet så prøv å få jekka den opp så du får lagt deg under bilen med latmansarmen. da får du en del mer keaft! Jeg har akkurat byttet bremser på bilen min. hadde ikke sjans å få løs boltene med skralla, måtte til med latmansarm og jekke bilen så høyt at armen ikke traff bakken for å få de løs.

I verste fal må du bare begynne å borre opp da, og kanskje gjenge på nytt.

Skjønner frustrasjonen din din! Satt sejøl å slett med å få løs den ene bolten som holder de øvre bærearmene på bilen min. bolt på ca 7-8cm. prøvde alt! måtte til slutt borre opp hele bolten. når jeg hadde ca 2cm igjen så slapp den. Kreves bare tolmodighet, så ordner det seg nok

2006 Volkswagen Transporter 1.9Tdi (Arbeidsbil)

2003 Volkswagen Passat 1.9Tdi 130hk (Stasjonsvogn)

2001 Volkswagen Passat 1.6 (Solgt)

1994 Volkswagen Golf3 1.4 (Solgt)

1986 Audi 100 2.2l (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår