Gå til innhold

Syk pris for Subaru bluetooth mikrofon, men det finnes en løsning!

Ranger emnet


sjurfl

Anbefalte innlegg

En kollega har kjøpt seg en ny Forester med navi. Denne var "forberedet for bluetooth", og han trodde selvfølgelig at da kunne en bluetooth-telefon tilkobles. Dette lar seg ikke gjøre uten videre, for man trenger Subaru sitt "Bluetooth kit" (H0018FG300) i tillegg. Dette består av en mikrofon med plugg, og koster den nette sum av kr. 4300,- hos Birger N. Haug!!! Som alltid vet Subaru i Norge å ta blodpris for noe som i utgangspunktet koster minimalt. I USA koster kit'et ca. $150 (http://www.subarugenuineparts.com). Dyrt det også, men dog kun ca. 25% av den norske prisen.

 

Jeg søkte litt på nettet og fant denne beskrivelsen (http://www.subaruforester.org/vbulletin/f77/bluetooth-microphone-50787/) som forklarer hvordan den litt fingerferdige kan lage "Bluetooth kit" selv for en hundrelapp eller to.

 

Jeg har ikke prøvd dette selv, men tenkte det kunne være et tips til andre for å slippe å bli flådd av Subaru Norge for å benytte de allerede installerte funksjonene i bilen man har kjøpt.

 

Dette underbygger nok en gang det som over tid har gått opp for meg. Subaru egner seg ikke for dem som har ment å ha et "normalt" bilhold, men kun for dem som har tid og evner til å søke alternative deleleverandører og å skru selv. Jeg har selv hatt to Subaruer de siste 10 årene, og har ikke tid til å skru bil. Kunnskapen hos Subaru's verksteder har vært på et lavmål, og prisene i en klasse jeg ikke har sett maken til hos noe annet bilmerke. For sammenligningens del kan jeg fortelle at jeg også har en VW, og er storfornøyd med service og priser hos Møller Kaldbakken. Ifølge AutoIndex sliter Møller med kundetilfredshenten, men de ligger lysår foran noen av de Subaru-verkstedene jeg har benyttet opp gjennom årene (og det er ikke få!).

Endret av sjurfl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi forsøkt å koble mikrofon på Subaru's originale navi som heter "forberedt for bluetooth". Fungerer perfekt, og er enkelt og billig!

 

Fulgte oppskriften som det er linket til i den første posten i denne tråden. Tilkoblingen var en lek. Kjøpte tre stk. "krympekoblinger for D-sub" hos Elfa for kr. 7,- pr. stk, og brukte en mikrofon fra SonyEricsson. Kunne benyttet hvilken mikrofon som helst, men denne var til overs fra et annet handsfree-sett og passet fint. Det var litt korte ledninger til navi-enheten originalt, og dermed litt knotete å ta den ut og inn, men helt uproblematisk så lenge man viser et minimum av forsiktighet.

 

Det er ikke noe programmering e.l. for å få det til å virke. Med en gang mikrofonen er koblet til dukker "Bluetooth-telefon" opp som et valg i menyen på navi-enheten.

 

At Birger N. Haug skal ha kr. 4.300,- for denne jobben (hvorav mer enn 3000,- er deler!!!) er helt ufattelig. Jobben tok litt over en halv-time siden vi ikke hadde gjort det før, og delene kostet kr. 21,-. Om vi skulle ha kjøpt en ny mikrofon måtte vi nok ha lagt på etpar hundrelapper. Den mikrofonen Subaru leverer som original-del kommer fra Kenwood og er den samme som Kenwood leverer til sine handsfree-sett. For de som vil ha original-look kan man jo bestille en Kenwood-mikrofon. Den kotser nok ikke mange kronene så lenge den ikke kjøpes av Subaru. Husk av når Subaru viser til sitt Bluetooth-kit (H0018FG300) så består det kun av en slik mikrofon, men med en annen plugg.

 

Dette er så billige deler og en så enkel jobb at ingen mennesker må finne på å betale blodsugerene mange tusen kroner for det!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår