Gå til innhold

sjurfl

Bruker
  • Innholdsteller

    6
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om sjurfl

  • Bursdag 12/08/1965

Contact Methods

  • Bosted
    Oslo

sjurfl's Achievements

  1. Da har vi forsøkt å koble mikrofon på Subaru's originale navi som heter "forberedt for bluetooth". Fungerer perfekt, og er enkelt og billig! Fulgte oppskriften som det er linket til i den første posten i denne tråden. Tilkoblingen var en lek. Kjøpte tre stk. "krympekoblinger for D-sub" hos Elfa for kr. 7,- pr. stk, og brukte en mikrofon fra SonyEricsson. Kunne benyttet hvilken mikrofon som helst, men denne var til overs fra et annet handsfree-sett og passet fint. Det var litt korte ledninger til navi-enheten originalt, og dermed litt knotete å ta den ut og inn, men helt uproblematisk så lenge man viser et minimum av forsiktighet. Det er ikke noe programmering e.l. for å få det til å virke. Med en gang mikrofonen er koblet til dukker "Bluetooth-telefon" opp som et valg i menyen på navi-enheten. At Birger N. Haug skal ha kr. 4.300,- for denne jobben (hvorav mer enn 3000,- er deler!!!) er helt ufattelig. Jobben tok litt over en halv-time siden vi ikke hadde gjort det før, og delene kostet kr. 21,-. Om vi skulle ha kjøpt en ny mikrofon måtte vi nok ha lagt på etpar hundrelapper. Den mikrofonen Subaru leverer som original-del kommer fra Kenwood og er den samme som Kenwood leverer til sine handsfree-sett. For de som vil ha original-look kan man jo bestille en Kenwood-mikrofon. Den kotser nok ikke mange kronene så lenge den ikke kjøpes av Subaru. Husk av når Subaru viser til sitt Bluetooth-kit (H0018FG300) så består det kun av en slik mikrofon, men med en annen plugg. Dette er så billige deler og en så enkel jobb at ingen mennesker må finne på å betale blodsugerene mange tusen kroner for det!!!
  2. En kollega har kjøpt seg en ny Forester med navi. Denne var "forberedet for bluetooth", og han trodde selvfølgelig at da kunne en bluetooth-telefon tilkobles. Dette lar seg ikke gjøre uten videre, for man trenger Subaru sitt "Bluetooth kit" (H0018FG300) i tillegg. Dette består av en mikrofon med plugg, og koster den nette sum av kr. 4300,- hos Birger N. Haug!!! Som alltid vet Subaru i Norge å ta blodpris for noe som i utgangspunktet koster minimalt. I USA koster kit'et ca. $150 (http://www.subarugenuineparts.com). Dyrt det også, men dog kun ca. 25% av den norske prisen. Jeg søkte litt på nettet og fant denne beskrivelsen (http://www.subaruforester.org/vbulletin/f77/bluetooth-microphone-50787/) som forklarer hvordan den litt fingerferdige kan lage "Bluetooth kit" selv for en hundrelapp eller to. Jeg har ikke prøvd dette selv, men tenkte det kunne være et tips til andre for å slippe å bli flådd av Subaru Norge for å benytte de allerede installerte funksjonene i bilen man har kjøpt. Dette underbygger nok en gang det som over tid har gått opp for meg. Subaru egner seg ikke for dem som har ment å ha et "normalt" bilhold, men kun for dem som har tid og evner til å søke alternative deleleverandører og å skru selv. Jeg har selv hatt to Subaruer de siste 10 årene, og har ikke tid til å skru bil. Kunnskapen hos Subaru's verksteder har vært på et lavmål, og prisene i en klasse jeg ikke har sett maken til hos noe annet bilmerke. For sammenligningens del kan jeg fortelle at jeg også har en VW, og er storfornøyd med service og priser hos Møller Kaldbakken. Ifølge AutoIndex sliter Møller med kundetilfredshenten, men de ligger lysår foran noen av de Subaru-verkstedene jeg har benyttet opp gjennom årene (og det er ikke få!).
  3. Kan hende Subaru Rygge er bedre enn de Subaru-verkstedene jeg har vært borti. Om jeg skulle fortsette å kjøre Subaru ville jeg kanskje ha forsøkt der, men jeg regner med å være ferdig med Subaru for godt ganske snart:) Jeg er ellers helt enig med deg i at "...som eier av Subaru bør man være klar over bilkostnadene som følger eierskapet av bilmerket...". Min hensikt med å starte denne tråden var nettopp å forsøke å hjelpe andre til å bli klar over dette før de evt. kjøper seg en Subaru. Selv gikk jeg i fella og kjøpte Subaru uten å være klar over det... Mitt råd er derfor fortsatt å styre langt unna Subaru dersom man ønsker seg et normalt bilhold. For dem med tid, lyst og evner til å kjøpe deler i andre land og skru selv stiller dette seg selvfølgelig anderledes.
  4. Godt å se at det er flere som er enige i at det er noe galt med Subaru Norge ihvertfall! For meg er det galt nok til at jeg bytter bilmerke. Må understreke at også jeg mener kvaliteten på bilene er helt på høyde med andre biler i samme prisklasse. For den jevne bruker betyr imidlertid også service/pris på verksted og deler ganske mye i totalen, og med Subaru blir det regnestykket helt galt for meg. Enig med Wold-Hansen i at det lønner seg å kjøpe delene utenfor Norge, men det er gjerne litt upraktisk å kjøpe deler til daglig-bilen i utlandet. På en hobby-bil som brukes mindre blir det jo litt anderledes. Om man bruker ikke-merkeverksted kan man jo heller ikke forvente at disse skal bestille deler fra Japan.
  5. Veldig godt spørsmål, men jeg har egentelig ikke brukt Birger N Haug etter opplevelsen med "rådebanken". Jeg bare spurte dem om pris på delene fordi de ligger så nær der jeg jobber. Når det gjelder prisen på "bikkjebeina" har jeg sjekket både hos BNH, Subaru på Fåberg (eneste Subaru-verksted jeg har blitt ordentlig behandlet på) og i Karlstad. Prisen i Karlstad var faktist over SEK 5000, mens på Fåberg skulle de ha det samme som BNH. Sjekket også med Mekonomen (og 3 andre) som leverer uorginale deler, og de bekreftet igrunnen at Subaru (og enkelte andre merker) tar syke priser der det ikke finnes uorginale alternativer. Noen søk på internett viser vel at både toppakning og skjørtebanke er vanlig problemer med EJ25-motorene, og at Subaru andre steder enn i Norge har vært ganske greie med å ta disse reparasjonene på garanti. Dette er imidlertid som du sier problemer som nok var størst på de bilene som ble produsert på slutten av 90-tallet, og kanskje begynnelsen av 2000-tallet. Jeg må imidlertid understreke at jeg ikke er misfornøyd med kvaliteten på bilene, det er kvaliteten på verkstedene som er så utrolig skuffende. Kombinasjonen automat og firehjulstrekk er helt suveren, og det kan Subaru levere til en grei pris. Kvaliteten på bilene er imidlertid langt fra nok til å dekke opp for de elendige verkstedene! Det finnes tross alt mange gode alternativer. Selv har jeg faktisk min andre bil (Volkswagen) på service hos Møller på Kaldbakken idag, og er storfornøyd med både service og priser. Har benyttet denne Møller-filialen mange ganger, og de svarer alltid til forventningene. Viktigst er kanskje at kundemottakerene faktisk kan noe om bil, og hører etter hva kunden sier. Hos Subaru på Billingstad hadde jeg bilen min inne 3 ganger før de trodde på meg at toppakningen var gåen. Hver gang byttet de andre deler (vannpumpe, termostat og frostplugg), og påstod at disse var årsak til at det boblet i kjølevannstanken og at bilen gikk varm. Endte selvfølgelig med at bilen kokte skikkelig, og at den etter bytte av toppakninger hadde pådratt seg skjørtebank. Hadde den udugelige kundemottageren klart å fortelle verkstedet det jeg fortalte ham, ville verkstedet selvfølgelig ha skjønt at det var toppakning med en gang. Kan selvfølgelig hende at jeg har vært uheldig med mine opplevelser, men det er etterhvert så mange at jeg mener at dette er systematisk. Har ikke opplevd lignende med andre bilmerker. Bytter nå bil til en US Ford for å få kombinasjonen automat og firehjulstrekk til en overkommelig pris. Firehjulstrekksystemet kan jo ikke måle seg med Subaru sitt, men det er jeg villig til å ofre for å slippe å ha noe mer med Subaru i Norge å gjøre!
  6. Jeg må bare få ut frustrasjonen etter å ha fått gjentatt mitt inntrykk av Subaru nok en gang. Bilen er bra, men service og verksteder er så dyrt og dårlig at jeg anbefaler alle å styre unna Subaru. Jeg kjører nå min andre (og helt sikkert siste) Legacy, og har tilsammen hatt Subaru i 13 år, og kjørt dem tilsammen ca. 200000 km. Etter en EU-kontroll hos NAF i forrige uke skulle jeg skifte foringer (lenk-armer) til stabilisatorstag til alle 4 hjul. Dette er 4 stk. ca. 10cm lange plastarmer, med to gummiforinger hver. Prisen for delene var hos Birger N. Haug over kr. 4800,-!!! Har tidligere hatt veldig dårlig erfaring med Birger N. Haug, så jeg kontrollerte flere steder, og fikk bekreftet omtrent samme pris. Delene finnes ikke uorginalt, hvilket selvfølgelig er hvorfor Subaru skrur opp prisen til himmels. Begynte derfor å søke priser andre steder, og fant en nettbutikk på e-bay, som tilbyr samme delen (påstått originaldel) til $65 fritt levert i Norge. Etter 6 dager ble delene levert hjemme hos meg og regningen lød ganske riktig på kr. 420,-. Altså en innsparing på kr. 4400,- i forhold til Subaru i Norge!!! Det kan selvfølgelig være en piratdel, men i såfall har de gjort seg flid, for utforming, innstøpte delenumre osv. er 100% identisk med originaldelen. Kan også nevne at Birger N. Haug for 4 år siden i forbindelse med service på min bil la frem et estimat på "nødvendige" reparasjoner: Bytte eksosanlegg komplett, bytte bremser (skiver og klosser) alle 4 hjul samt full motoroverhaling pga rådebank. Dette kunnne de utføre for kr. 54.000,-, noe jeg avslo. Har siden dengang kjørt bilen ca. 50000km, og kun byttet bremser foran (kost. ca. 2500,-, gjorde jobben selv). Ved EU-kontroll hos NAF i forige uke var det fortsatt ikke nødvendig å bytte bremser bak, eksosanlegg eller overhale motor (hverken NAF eller Oslo Sylinderservice kunne finne rådebank på min bil). Jeg skal selvfølgelig ikke påstå at Birger N. Haug prøvde å lure meg, men er rystet i sjelen over maken til udugelighet og kunnskapsmangel om "eget" bilmerke. Jeg kunne gjerne fortsatt listen med havari på automatkasse (Subarupris kr. 74000,-, uavhengig verksted 25000,-), toppakninger kr. 27000,- på Billingstad som "aldri hadde sett" denne feilen på 2,5 liter Subarumotor (EJ25) tidligere (forøvrig en av de aller vanligste feilene på disse motorene). For dem som ikke er svært kyndige og skrur selv, vil jeg absolutt anbefale å styre langt unna Subaru! For dem som kan skru selv er nok Subaru en bra bil, men deleprisene hos Subaru i Norge er desverre nok til å skremme de fleste. Det var godt å få det ut...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår