Gå til innhold

Kasse til DY9812, ferdigkjøp eller bygge?

Ranger emnet


SilvrBlue

Anbefalte innlegg

Jaja, da spillte jeg så elementet ramla av kicker kassa mi. (som alikavel var for liten og montert feil vei så 26kg hengende i friluft med "spiker"...)

 

Joda, står mye på nettsia til dynabel med 30 liter lukka kasse og 45 liter porta.

 

Men helvette heller, er det ikke like greit å kjøpe en ferdigkasse fra feks bilradiospesialisten? På 45 liter eller mer? Og de bygger vel gjerne kasse også om jeg har noen krav?

 

Ehh, og jeg har fått en sprekk i "gummien" på elementet, fikses med superlim ellerno?

 

Elementet var kobla i 4ohm så forsterkeren gav meg 750w, jeg vil vel få mer trøkk om jeg kobler i 2ohm, 1400w? DY7501...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Her var det faktisk mange spørsmål som egentlig trenger en dypgående besvarelse.

Det jeg kan si er at du helt sikkert vil få et bra resultat ut av en ferdigkasse, så fremst den er bygget i solid materiale og er tett. Enkelte av disse rimelige kassene pleier ikke å være bygget i solid nok materiale til at de kvalifiserer som gode kasser.

 

Mtp en porta kasse så må du huske at porten skal være rett diameter og lengde i forhold til elementet ditt og hvilket resultat du vil oppnå, så det må du forhøre deg litt om.

 

Du øker nok effekten fra forsterkeren i 2 ohm, men du dobler den nok ikke på den måten.

BMW e36 318ia

Nissan Primera 2.0GT

Lexus IS 200 TIC solgt

Renault Laguna 2.0 RT solgt

If I gave a shit, you'd be the first to get it!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra 9812 databladet(side 3)

:hvaskjera

 

Den har 2 spoler på 2ohm kvar. So du kan koble den til 4ohm, (seriekobling) eller 1ohm. (parallellkobling)

Koblingen med 2ohm er uvanligt. Da må du bruke 2 forsterkerkanaler. Eg vil ikkje anbefalle den tilkoblingen

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og da mista man jo hele poenget..

Hvorfor ikke 2ohm når både forsterker og sub støtter det? :(

 

Og hvordan fikser man sprekk i elementet? :S

 

Du har jo berre 1 forsterker. Korleis skal du klare å koble i 2ohm viss du ikkje bruker codegens forslag???

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke noe med at lydkvaliteten faller jo mindre ohm man kjører på? Værtfall nedi 1... ?

 

Og 2 forsterkerkanaler.. Jeg kjører det nå..? 4 utganger på forsterkeren, 2 til hver spole..

 

Tenker fremdeles alternativ C fra det PDF dokumentet.

 

Hva gjør jeg foresten om jeg plutselig har 2xdynabel elementer? Ennå en forsterker eller alternativ C som ikke anbefales?

Endret av SilvrBlue
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer at det er 2 utganger på forsterkeren, men det er en og samme utgangen inni forsterkeren, den er bare delt for enklere tilkoblinger, så hvis du kobler en spole til hver utgang, så kobler du i 1ohm ;)

Du vil neppe høre noe dårligere lyd ved kobling i 1ohm med de elementene, så ikke tenk på det...

 

Skal du ha 2 slike elementer, så seriekobler du hvert element, og kobler på hver sin utgang, og kjører da i 2ohm ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ow... Hm.. Wich meaning, jeg trenger mer strøm. Kjører allerede på 1ohm. Forsterkeren kjøres på full pupp, og folk som har kikka på det, sier det ikke er mer å hente fra forsterker. :P

 

Har kun 1 stk batteri, standard opel 75AH - 200A .. Ish..

 

Jordingskabel fra batteri og kabel fra dynamo er heller ikke oppgradert. :) Next to come!

 

Skadelig foresten? Å ikke ha nok strøm fra batteri? Bassen er stram å fin ved den rette bassboosten, men må veldig opp i volum for at det skal bli bra..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår