Gå til innhold

Tynning av lakk og rengjøring av utstyr

Ranger emnet


jornland

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Lurte på hva som egentlig er forskjellen på universal tynner og cellulose tynner? Hvilke lakktyper krever de ulike tynnerne?

 

Jeg vet at herderen i 2-komponent lakk fungerer som tynnemiddel, men har jo behov for å rengjøre lakksprøyta etter lakkering.. Brukte en gang cellulose tynner for å rengjøre en sprøyte som hadde blitt brukt til syregrunning, og det var ikke så vellykket.. Da skjedde det en umiddelbar reaksjon i sprøyta, og syregrunningen klumpet seg umiddelbart og det ble et helvette å få ut dette.. Den løste ikke grunningen i det hele tatt.. Antar jeg skulle hatt en annen tynner til å rengjøre her? Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cellulose tynner er vasketynner som blir brukt for rengjøring av sprøytepistoler og utstyr, står oppgitt i teknisk datablad for det produketet du bruker hvilken tynner den skal ha.

Herder bør ikke brukes som tynner.

Hvilken type syregrunning var det du brukte, siden den reagerte med cellulose tynneren da ?

Bilforumet.no
Moderator: Lakk og Karosseri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Så cellulosetynner brukes bare til vasking og rengjøring av utstyr den da? Ikke til tynning av lakk i det hele tatt?

 

Det jeg mente med å si at herderen fungerer som tynnemiddel er jo det at lakken blir tynnet ganske kraftig ut når man blander herder i. Bruker den ikke til rengjøring av sprøyten eller noe sånt. Denne grunningen her skulle jo blandes i forhold 1:1 med herder/lakk også, så den blir ganske tynnet ut.

 

Grunningen jeg brukte var et merke som het Debeer, og produktet het Washprimer 1-15 (chromate-free). Her er hjemmesidene til produsenten, og den lakken jeg brukte kan finnes under Product information. Kjøpte den på bilextra på Kongsberg, og den var noe satans dyr. Tror det var rundt 1000 spenn for en liter jeg. http://www.debeerlakfabrieken.com/en/index.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cellulosetynneren brukes kun til rengjøring av utstyret ja, der finnes noen typer lakk som skal tynnes med ccellulose tynner, men den lakktypen er ikke noe lett å få kjøpe nå lengre.

Herder er jo noe "seigere" enn vanlig tynner, så lakken blir ikke så veldig uttynnet når en blander i herderen

Bilforumet.no
Moderator: Lakk og Karosseri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår