Gå til innhold

8" i dørene?

Ranger emnet


Dante

Anbefalte innlegg

Jeg har gådd til inkjøp av en opel manta B, og tenkte jeg skulle få litt lyd i den også.

de originale høytalerne kan ikke være mer enn 2-3", og det sier seg selv at ikke gir noe lyd =p

 

jeg har liggende noen forsterkere og gamle høytalere (for det meste "stue-høytalere"), samt en 8" aktiv sub...og tenkte jeg skulle bruke mest mulig av det jeg hadde liggende..

dette er "andrebilen" så jeg tenkte å bruke minst mulig penger på dette prosjektet..

 

men mens jeg drev og trakk kabler bak til subben, så innså jeg at dette er et ganske så tett bagasjerom, og at jeg kanskje vil slite litt med å få lyden fram i kupéen...spesielt med en liten pinglesub....og da slo det meg at jeg kanskje skulle montere 8"ere i dørene, samt mellomtone og diskant...så jeg begynte å lage meg hull til 8"ern (stuehøytaler) i ene døra...og prøvemonterte den...men DA gikk det opp for meg (ja jeg vet jeg ikke tenkte så veldig langt før jeg heiv meg igang =P) at dette ikke ville lage verken mye eller pen lyd..ble altfor raklete, og for mye luft i bevegelse der det ikke skulle beveges..

 

så spørsmålet mitt er som følger:

er det noen som har noen tips/oppskrift for hvordan jeg best mulig kan få 8"ere i dørene, og evt tips til nogenlunde brukbare (men billige) komponenter jeg kan kjøpe..

og hvordan blir det med oppkobling til forsterker, og vil det være nødvendig/mulig å ha den aktive subben i bagasjerommet osv.?

 

 

håper på snarlig svar, siden jeg håpet å få gjort noe mens jeg var hjemme i helga =)

 

mvh.

meg..

-91 BMW 320i

-80 Opel manta b 2.0

-93 Citroën ZX 1.4i Reflex (ikkje mobb!)

-98 Honda Snykleppar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

ja, jeg tenkte på å gjøre noe slikt, men for å være ærlig så har jeg ikke all verdesns insikt i hvordan jeg skal få dette til i praksis, med tanke på kassevolum osv.

fins det en detaljert oppskrift på nett for oss amatører? :p

vil det være nødvendig å lage kasser til diskant og mellomtone?

og evt hvilke elementer anbefales å bruke?

-91 BMW 320i

-80 Opel manta b 2.0

-93 Citroën ZX 1.4i Reflex (ikkje mobb!)

-98 Honda Snykleppar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår