Gå til innhold

Dante

Bruker
  • Innholdsteller

    33
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om Dante

  • Bursdag 03/03/1989

core_pfieldgroups_99

  • Interesser
    alt som lukte bensin...
  • Modell (eks S4)
    mx-3
  • Biltype (eks Audi)
    Mazda
  • Årsmodell (eks 1995)
    1992
  • Yrke eller sivil status
    Motormann
  • Motor (eks 1.6)
    1,8
  • Modifikasjoner (eks konfilter, eksos)
    eksos, chip, K&N, senk
  • Fylke
    Nordland

Contact Methods

  • MSN
    fylleangst@skallebank.com
  • Bosted
    Harstad/Tjeldsund

Dante's Achievements

  1. Ønsker å kjøpe en billig sub og forsterker for å sette i vinterbilen, snarest mulig. og kanskje en spiller også, originalspilleren er ikke all verden. Hadde vært flott om det befant seg i tromsø-området =) kan nåes på mob: 464 15 447
  2. er et sjeldent pent eksemplar ja =) har ikke bestemt meg for noe pris ennå. men har jevnlig sjekket mantaer på nett, og der varierer priser fra rundt 20 000 til 60 000 for ferdigherpa uoriginale biler med mye kilometer og rust :p så jeg vil ikke la bilen gå noe særlig billigere enn disse :p men som sagt: bud mottas gjerne, så lenge de ikke er helt borti natta ;) og for dere som bare vil ha en tøff gammel bil for å drive og herje med vinterstid; dette er ikke bilen for dere....tror dere klarer dere lenge med en gammel 240 eller noe til en mye rimeligere penge :p dette er en bil for entusiaster :) speaking of; jeg har faktisk en gammel ferdigherjet halvveis rullemalt scorpio 2.0 cl som selges billig, hvis det er noen som trenger en billig og morsom vinterbil :p var faktisk eu-godkjent med 0 feil i høst..
  3. http://img200.imageshack.us/img200/4370/fin80manta.jpg skulle vel være litt bedre =) har dårlig med bilder av bilen foreløpig.. har ikke kamera... men kan kanskje fikses hvis det er genuint interesserte...
  4. begynner å få en del biler nå, og har dessverre ikke tid til alle, så jeg tenkte å lufte Mantaen på markedet. er en 80-mod Opel Manta B 2.0 94 000 km 1-eiers bil i 29 år (gammel mann som kun kjørte til butikken og postkontor...sommertid) en jeg kjenner kjøpte den som dødsbo, men solgte den til meg før han fikk rukket å bruke den selv...som jeg heller ikke har fått gjort :p servicehefte fra bilen var ny, og til idag. vinterdekkene som fulgte med bilen er ennå på felg, og ser ikke brukt ut. bilen var aldri vinterkjørt...bare rullet ut av garasjen og startet innimellom. jeg har selv ikke hatt gleden av å kjøre denne bilen lengre enn fra gårdsplassen jeg kjøpte den på, og til min egen (4 mil). planen var å registrere den som veteran nå over nyttåret, og sette i stor motor og alle mulige ting opel-fantaster ville skutt meg for...men tok til vett til slutt, og valgte å holde den 100% original, siden den er i så god stand :p bilen var eu-godkjent i Januar 09 m/null feil. bilen er så og si strøken, bortsett fra flassete klarlakk på framskjermer og panser (kjent feil på disse bilene fra rundt 1980) 99,99% rustfri. eneste rusta jeg klarte å snuse meg frem til, var et par overflateflekker på ene jekkfestet :p bilen er tectylert overalt under. interiøret er så strøkent som det kan bli på en så gammel bil. eneste setet med atydning til bruk er førersetet, som har litt rumpeavtrykk :p har vært trekk over setene i alle år. nå er det ikke slik at jeg MÅ selge den....men jeg syns det er litt synd å la en slik gammel skjønnhet stå og forfalle på plenen min, når det kanskje er noen entusiaster der ute som mer enn gjerne vil gi den en god og varm garasjeplass. denne bilen er i uvanlig god stand for å være av sitt slag og alder, og vil med ny lakk trekke stor oppmerksomhet på veteranbiltreff. som sagt; har ingen hast med å selge bilen, så skambud frabes, men hvis det er noen seriøse personer der ute som vil ta vare på denne skjønnheten, så er jeg åpen for bud :) http://img200.imageshack.us/img200/4370/fin80manta.jpg
  5. hei. har bare et lite spm. jeg monterte et åpent luftfilter på min 2.0 OHC 88-mod scorpio, og fikk etter dette ganske ujevn tomgang. er dette normalt? det jeg ganske enkelt gjorde når jeg monterte kuftfilteret, var å beholde den originale luftfilterboksen, blinde røret til forvarminga, fjerne gammelt filter, og montere konfilteret frammi grillen m/slange bak til luftfilterboksen. ganske jalla, men burde i teorien gå greit :p den ujenvne tomgangen er ikke noe som plager meg særlig egentlig, men bare lurer på om dette er normalt. er klar over faren ved ising i forgasser når man fjerner forvarminga, men tror ikke det er det som er grunnen. vil nødig skifte tilbake til den gamle filterløsningen, siden bilen ble sinnsykt mye sprekere med åpent filter :)
  6. Dante

    luftfilter

    takk kim ;) måtte en 240-mainn tell førr å få svar ^^
  7. Dante

    luftfilter

    noen som har gjort dette, og fått det til?
  8. Dante

    luftfilter

    hmmm....fikk et gult biltemafilter hos en kompis som ikke skulle bruk det alikevel (det der kon-filteret til 99,- de har), og tenkte jeg skulle kjike nedi motorn og se om det gikk ann å fikse til noe....men som "Granada3.0GL" sa, så er det 2 løp inn (1 fra front, og 1 fra undersida)...noe jeg ikke hadde tenkt på...men det på undersida må det vel gå ann å gå forbi på et vis. MEN så la jeg også merke til at det var en føler eller noe av et slag på "røret" som hadde ledning bort til forgasser...og føltes litt dumt å kappe røret bak den..hva er dette for noe rart? og hvorfor er det et innløp som suger varmluft forresten? jeg høres kanskje litt vanskelig ut, men jeg vil faktisk på død og liv få denne kjerra mest mulig harry, og da følger kon-filter el lignende liksom naturlig med :p jeg er IKKE interessert i å kjøre uten filter, for jeg kjører en del i støvete miljøer, og vil ikke vrake bilen ENDA :p og vil sist men ikke minst bruke minst mulig penger...og siden jeg fikk et filter gratis og franko, så vil jeg jo helst benytte dette. hva varmluft angår, så var planen å lage rør helt fram i grillen, så dette ser jeg ikke som et problem.
  9. Dante

    luftfilter

    hei. jeg er midt i arbeidet med å forvandle den gamle scorpioen min til en skikkeli "råne-traktor", og som kjent så må jo alle rånere med respekt for seg selv ha et åpent luftfilter...men før jeg eventuelt gjør en feil, så tenkte jeg å rådføre meg med resten av norges rånere =) så mitt spørsmål er følgende: MÅ man nødvendigvis bruke masse penger på spesielt tilpassede kit m/braketter, rør og alskens "tjafs"? eller går det ann å bare kjøpe et universalt filter på biltema og kløne det på plass med tape, strips og godvilje? vil dette være vanskelig/ha negative følger? motoren er en gammel 2.0 OHC forgassermotor, med en sånn stooor rund luftfilterboks med rør fram til grillen. planen min var nemlig å fjerne det runde gamle papirfilteret, og feste kon-filteret på enden av røret framme ved grillen, og la filterboksen og alt være i fred =) høres dette ut som en j*vlig dårlig idé, eller kan det funke helt fint? er ikke interessert i å bruke unødvendig masse penger på dette som dere sikker skjønner =p
  10. fortsatt ingen som har peiling? =p
  11. vell...det er jo en gammel gammel forgasser-sak med 90-noe hester som står i den....og etter hva jeg har klart å lese meg fram til, så hadde ford brukt disse motorene siden 70-tallet en gang...så tror den bruker bly...lå iallefall ei halv flaske i bagasjerommet =p men om den bruker 95 eller 98 klarer jeg ikke å finne fram til =/ og hva i svarte som er gæernt med forgassern/tenninga/ellernoesånt må gudene vite! hadde håpet noen her hadde peiling på gamle vrak =p
  12. merkelig... broren min hadde sin slitne gamle peugeot 306 xnd på eu-sjekk på naf i tromsø. han var 100% sikker på å bli avskiltet, men ville iallefall få en mangellapp, så han kunne skrive handleliste....men gikk imot alle odds gjennom med kun feil i et nærlys og skilt-lys. men når jeg skulle låne den uka etterpå, så hørte jeg et helt orkester av dunke/skramle-lyder. og fant ut jeg skulle ta en kikk, og da fant jeg 2 nesten helt raserte dempere, et ødelagt eksosoppheng, sprukket fjær, veeeldig sløve hjullager og ellers mye slakk i alt som kunne ligne på knuter og oppheng! så enten hadde de en heidundrende firmafest dagen før, eller så var de rett og slett utroooolig sløve :p nå skal det jo sies at det var mora vår som tok den på kontrollen...så kan jo kanskje lønne seg å rekruttere en middelaldrende dame når eu-sjekken skal taes :P
  13. hei. fant ut at jeg skulle hive scorpioen jeg arvet på veien nå i vinter. funket over alle foventninger. men etter noen skarve hundre km, så har den begynt å fuske litt. og har bare blitt verre og verre. den har veldig lett for å "flood'e" forgasseren hvis jeg ikke er forsiktig, så den stopper ved de minst praktiske anledninger, sånn som f.eks midt i rushtrafikken i lav fart. og da står jeg der som en idiot og sperrer trafikken, mens jeg venter på at det skal "renne gjennom" sånn at jeg kan få start igjen....noe som av og til kan ta 10-15 minutter! når jeg selv under normal fart gir over halv gass, så begynner den å nøkke og miste turtall, og av og til stoppe helt. har også veldig lett for å "tulle" når jeg har mye passasjerer på, eller tung last på henger. dette er første forgasserbilen jeg noen gang har brukt daglig, og er ikke særlig vant til den slags...men prøvde å åpne luftfilterboksen og myse nedi forgasseren for å se om jeg kunne se noe, men der så det både rent og pent ut etter hva jeg kunne se. er det noen som har peiling på hva det er som er galt? er litt småflaut å få stopp hver gang noen skal sitte på :p kjører jeg på feil bensin kanskje? har kjørt den 600 km på 95 med blytilsetning (jeg fant en flaske blytilsetning i bagasjerommet, så gikk ut ifra at den spiste bly :p ) det skal også nevnes at jeg fylte en flaske "injector cleaner" på tanken første gang jeg tanket, da bilen har vært gubbekjørt i 50 i alle år. bilen er forresten en 88-mod scorpio 2.0 cl har gått 253 000 km ps. er det noen som vet hvor mye hester det er i en slik en forresten? fikk ikke noe som helst info om bilen, siden arvet bilen pga dødsfall, og det står ingenting i vognkort..
  14. Dante

    3" vs 2,5" ?

    hei. tenkte jeg skulle sveise meg eksos til mantaen min, så jeg gikk til innkjøp av 3" rør. men når jeg kom hjem, så begynte jeg å fundere på et evt effekttap grunnet for lite motstand i anlegget. vil det være mer hensiktsmssig å kjøpe 2,5" rør? eller vil jeg ikke merke noe spesiell effektendring? vil jo selvfølgelig ha grommest mulig lyd ut av den gamle 2-litern, så magen valgte 3" uten å tenke seg om mht motstand/effekttap :p og et spm til: vil en universal sportspotte fra biltema gjøre like god nytte som en merkepotte, eller i det minste ha tilnærmet god virkning? følte ikke helt for å blåse masse penger på en svindyr potte :p og vil det være nødvendig med flere potter enn bakpotta? håper på raskt svar, da bilen står jekket opp, og det klør i sveisefingrene :p P.S. jeg har planer om å sette en 3-liters senatormotor i bilen iløpet av høsten en gang, så dette var også en faktor når magen bestemte seg for 3".
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår