Gå til innhold

Resirk vs dump

Ranger emnet


Danny

Anbefalte innlegg

Jeg skrev om denne luftfilter lyden i en annen tråd. Når jeg vrir om tenningen i bilen med turtall så får jeg denne lyden(filmet den i går): http://www.yousendit.com/download/MnFpSkhlUzdJMHQzZUE9PQ

 

Det høres ut som en dump ventil omtrent. Men Denne lyden får jeg ikke med en vanlig dump på en diesel bil.

Jeg lurte på hvordan resirk(om det heter det) fungerer i forhold til dump ventil? Kan jeg få denne lyden hver gang jeg slipper gassen om jeg har riktig dump/resirk? for denne lyden er heelt herlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En resirkulerende dumpventil fører overtrykket som blir når gasspjeldet stenges til sugesiden av turbo. Lufte forsvinner altså ikke fra systemet.

 

En åpen dumpventil blåser lufta rett til friluft.

 

Klart det blir sånn lyd når man kjører uten dumpventil. Jeg har ingen dumpventil på bilen min og har slik lyd dagen lang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er uten tvil lyden av ett lukket turbosystem. Det som skjer er at med ett lukket trykkside vil overtrykket som er i ladesiden (trykksiden) ikke kunne gå noe sted da gasspjeldet stenges, annet enn tilbake til turbo. Dette skaper en slags "sperre effekt" Litt fjærnt ord, men kommer ikke på noe mer dekkende hvertfall.. Det som fysisk skjer er at trykket som har stoppet opp i trykksiden stanger tilbake til turbo og ut sugesiden. Derfor får man denne herlige lyden. Men det er jo selvfølgelig en ulempe ved dette også, og det er forkortet levetid på turbo grunnet ekstra turbulens og påkjenning av dette.

Hobby er ikke hobby før det svir i pungen =)

Opel Frontera -94 2,3Tdi

Citroen Berlingo -06 1,4i

Subaru Impreza WRX STi -95 2,0T

+Masse annen moro =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men en dump ventil i en diesel bil høres ikke veldig bra ut.

Hvordan høres en resisk ut i forhold? Hva er forskjellen på de ulike dump ventilene? Det er veldig mange forskjellige typer.. store og små..

Er det mulig og få denne lyden i diesel bilen min med en dump eller en resirk? hvilken skal jeg velge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utddrag fra tråd!

Dump på tdi går ikke. ihvertfall ikke sånn uten videre.

En dump virker slik(på bensinmotor): Når du slipper gassen stenger du gasspjeldet. Da vil det blir vakuum i innsuget fordi motoren suger luft gjennom tomgangsventil eller en liten sprekk i gasspjeldet. Dette vakuumet brukes til å åpne dumpventilen som står på rørgaten fra turboen til innsuget.

Derimot på en diesel funker litt anderledes. Den har nemlig ikke gasspjeld. Dermed vil det aldri utvikles vakuum i innsuget som kan åpne en dumpventil.

 

Det finnes muligheter for å koble til ei vakuumpumpe som trigges når gasspjeldet stenges hvis du absolutt vil ha dump, men det høres jo uansett helt tragisk ut spør du meg..

rakle-rakle-rakle---pyyyyyyshhj---rakle-rakle-rakle---pyyyyyshhj

Dieselmotor skal ikke ha dump

Dessuten blir du fort lei den lyden

Hobby er ikke hobby før det svir i pungen =)

Opel Frontera -94 2,3Tdi

Citroen Berlingo -06 1,4i

Subaru Impreza WRX STi -95 2,0T

+Masse annen moro =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er jeg helt klar over. høres helt Idiotisk ut med en vanlig dump på en diesel bil. har hørt noen som har det...

 

Men det jeg lurte på er om jeg kan få en SÅNN lyd som jeg filmet og la ut over her. Når jeg har turtall og vrir om tenningen(slår av bilen) så kommer den lyden, og den høres bra ut. Som på filmen så hørte du luften kom i mengder som "ptshuu-ptshu-ptshh" En dump på diesel hører man bare en beskjeden "ptshu" -lyd. KAN jeg få denne lyden med en spesiell resirk eller en dump på diesel bilen min?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trur du skal slite med å få frem en slik lyd på tdi'n din! Men jeg må si det at det å rude opp motoren noen 1000rpm for så å stoppe motoren er ikke særlig smart! Da paier du snurra di rimelig raskt...

Dersom du vil ha en sånn lyd kjøper du deg ett system du kan lagre lyder på, bygger på en trigger på gasspedalen og smekker i en høyttaler i motorromet. Da får du det beste resultatet, men også det med høyest harryfaktor...

Hobby er ikke hobby før det svir i pungen =)

Opel Frontera -94 2,3Tdi

Citroen Berlingo -06 1,4i

Subaru Impreza WRX STi -95 2,0T

+Masse annen moro =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke surge de kaller det, det som skjer er at når du stopper bilen stenges det ett elektronisk spjeld(EGR/stopp/partikkelfilter), og innsugsrøret blir tett, dette er der for at motoren skal stoppe fort, egr skal ha skikkelig virkning og for å få i gang regenerering i ett evt. DPF.

Tukle med dette er bare dumt, lyden er tøff den, men det er ikke verd bryet, og feilene.

En annen måte å få tøff lignende lyd er høyt ladetrykk, da får du en tsjhhhh gjennom turboen, men blir nok ikke noe merkbart under kjøring.

Fikk det på S123 300TDT når jeg hadde 1,6 bar, ikke sikkert det blir slik på din.

 

Kan og hende det sitter en lydemper mellom lmm og turbo og, for å dempeturbolyd.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og sette inn en høytaler blir ikke akkurat særlig aktuelt :P

Men vet også at det og ruse motoren for så og skru av tenningen ikke er smart i det hele tatt. Poenget er at jeg vil ha en slik lyd :)

 

Men uansett. Hvordan lyd blir det i en resirk fremmfor en dump? Generelt sett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og sette inn en høytaler blir ikke akkurat særlig aktuelt :P

Men vet også at det og ruse motoren for så og skru av tenningen ikke er smart i det hele tatt. Poenget er at jeg vil ha en slik lyd :)

 

Men uansett. Hvordan lyd blir det i en resirk fremmfor en dump? Generelt sett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får både åpen og lukket resirkventil. En åpen slipper noe luft ut gjennom en ventil for å lage noe lyd, mens en lukket slipper all luft tilbake til sugesiden... Man kan åpnå noe lengre og kraftigere lyd med dump v.s. resirk.

Hobby er ikke hobby før det svir i pungen =)

Opel Frontera -94 2,3Tdi

Citroen Berlingo -06 1,4i

Subaru Impreza WRX STi -95 2,0T

+Masse annen moro =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår