mjepson Skrevet Januar 8, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 8, 2004 fikset hjullager fremme venstre, hadde vært så ødelagt at det hadde slitt inn i navaksel så måtte bytte ut det og.... 2 dager siden det nå har jeg samme lyd i venstre bakdekk når jeg bremser eller svinger til venstre. Så jeg antar at hjullageret er gåent der og... noen som vet om det er lett og bytte hjullager bak? leser litt haynes, men det er litt vanskelig med alt på engelsk og ingen illustrasjoner.... Audi A3 8P 2.0 TDI S-Line Bluefinned *sold* Polo 1.4 16v *dead* Polo 6N 1.6 8v Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ford4fun Skrevet Januar 8, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 8, 2004 ta av den ene hjulbolten, snurr hjulet så hullet til bolten kommer sånn ca mellom 0930 og 1100 (en sirkel, og klokkeslettet du må kikke!!!!) der ser du en fjær, og over den fjæra så sitter det en tapp, skyv den opp. VIPS, nå har du løsnet selvjusteringa på bremsene!!! Over til resten: Ta av de andre hjulboltene, så sitter du igjen med tromma (eller skiver????) uannsett, ta av navkoppen (bruk en stor vannpumpetang!) ta av (i rekkefølge) splinten, låse"mutter", (har du skiver kan det være lurt å ta av caliper og brakett nå;) skru av mutteren på spindelen. nå kan du ta av tromma/skiva. Se nøye på spindelen, er den rusta/skada på anleggsflata til simmerringen, kjøp ny(koster ca 1500kr) ellers så ser du jo hjullageret nå, ta ut innerringene, vask litt og bank ut ytterringene med egnet redskap, f.eks en dor!! Ikke vanskli dette!! VW Passat 130 high 4mo variant `04 (Konebil) Galloper Innovation `00 (Trekkbil) Ford Escort RS2000 Kl.12 `76 (Guttebil) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sonick Skrevet Januar 8, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 8, 2004 Skiftet begge bakhjulslagrene i dag ... IKke noe problem det - gikk vel en liten time ... Men du bør ha presse når du skal presse ytterringene inn i tromlen igjen - lett å ødelegge om du slår dem inn ... Golf 4 gti 99 mod x - en del golf 2 er Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ss242 Skrevet Januar 8, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 8, 2004 Bare å slå dem inn, og bruk de gamle som dor. Funker finfint;) -1995 Volvo 960 -2010 Touran R-edition Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ford4fun Skrevet Januar 9, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 9, 2004 Originally posted by Sonick Skiftet begge bakhjulslagrene i dag ... IKke noe problem det - gikk vel en liten time ... Men du bør ha presse når du skal presse ytterringene inn i tromlen igjen - lett å ødelegge om du slår dem inn ... vi bruker ikke presse på vag verksted! kun en dor! VW Passat 130 high 4mo variant `04 (Konebil) Galloper Innovation `00 (Trekkbil) Ford Escort RS2000 Kl.12 `76 (Guttebil) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mjepson Skrevet Januar 9, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 9, 2004 jeg var borte og fikk en mekaniker til å høre på lyden, han sa det ikke var hjullageret. Har nettopp byttet til stålfelger og han mente at hjulboltene kanskje var for lange siden det er dem som egentlig skal på alu felgene, og dem da kom borti bremsene. Jeg hører kun lyden når jeg bremser og svinger til venstre... for meg er det mer logisk at lyden skal komme når jeg svinger til høyre da men hva vet jeg. skal prøve å sette på alu felg når jeg tar senkesettet i helgen og se om lyden blir borte. Audi A3 8P 2.0 TDI S-Line Bluefinned *sold* Polo 1.4 16v *dead* Polo 6N 1.6 8v Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sonick Skrevet Januar 9, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 9, 2004 Ville sjekket dette litt kjapt - kan fort bli dyrt om disse boltene er for lange - men det er vel egentlig for sent allerede .. ( måtte kjøpe alt nytt inne i tromlene på en tidligere bil ...) Golf 4 gti 99 mod x - en del golf 2 er Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sonick Skrevet Januar 9, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 9, 2004 Originally posted by ford4fun vi bruker ikke presse på vag verksted! kun en dor! Sier vel mer om verkstedet deres en om lagrene ... Er fra folk med meget stor kompetanse jeg har fått høre at det ikke er bra å slå dem inn ... fks kulelagerleverandører Golf 4 gti 99 mod x - en del golf 2 er Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mjepson Skrevet Januar 9, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 9, 2004 jeg har ikke så mye tro på at det er boltene, ville det ikke da være naturlig at de tok borti på andre siden og? samme verksted tok eu kontroll på bilen for 3 måneder siden og noterte slakke hjullager framme og bak venstre. De fiksa jo nettopp foran, så tipper det er hjullager der og, var iallefall akkurat samme lyden. Får dem til å sjekke når de tar forstillingskontroll... men om jeg skulle åpne trommelen selv og sjekke hjullager hvordan kan jeg se at noe er galt hvis jeg aldri har sett ett hjullager før ? :) Audi A3 8P 2.0 TDI S-Line Bluefinned *sold* Polo 1.4 16v *dead* Polo 6N 1.6 8v Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ford4fun Skrevet Januar 9, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 9, 2004 Originally posted by Sonick Sier vel mer om verkstedet deres en om lagrene ... Er fra folk med meget stor kompetanse jeg har fått høre at det ikke er bra å slå dem inn ... fks kulelagerleverandører du har stor kompentanse du eller ?? det er jo ikke akuratt snakk om presspasning heller?? hvorfor skulle lageret ta skade av at vi bruker en dor som er har like stor dia som ringen da??? VW Passat 130 high 4mo variant `04 (Konebil) Galloper Innovation `00 (Trekkbil) Ford Escort RS2000 Kl.12 `76 (Guttebil) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
18tom Skrevet Januar 9, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 9, 2004 Har bytta lager på polo'en selv og da slo vi de inn. Fikk hjelp av en kamerat(mekaniker) som skrur for Thomas Schie, og han sa at det ikke tok skade av å bli slått inn. Så lenge man ikke står og dæljer løs selvfølgelig... ;) 97 Polo 1,4 16V 77 Polo 1,1 x-96 Polo Colour Concept x-85 Golf II Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sonick Skrevet Januar 9, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 9, 2004 Er d ikke presspassning ? Viktigste eg å få lageret rett inn - å ikke slå på lagerbanen - men i mange tilfeller så skades ringen når den slås inn ... også lett å slå ringen skjevt inn i hullet ... Lager lagerleverandøren som leverte lagrer til der jeg jobbet før anbefalte pressing - om ikke det var mulig - kunne du slå dem inn. Men da kun med verktøy som gjorde at du slå på ytterkanten - og ikke kunne glippe å skade rullebanen. Noe som ofte skjer når ola norman ikke finner noe som passer akkuratt ned på lageret ... Tenkt deg om før du dundrer løs så¨går det sikkert fint . Gidder ikke noe diskusjon mer ... jeg kommer uansett til å fortsette å presse dem inn ... Golf 4 gti 99 mod x - en del golf 2 er Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BMG Skrevet Januar 10, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 10, 2004 Originally posted by Sonick Er d ikke presspassning ? jeg kommer uansett til å fortsette å presse dem inn ... eg o pleie å pressa ann inn hehe... -VW p0wah- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sonick Skrevet Januar 10, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 10, 2004 Hehe ..... :D Du vet hva du gjør om du treffer ei dame med ei mus som er 10 cm i diameter ?? Tar god fart å presser den inn .... Golf 4 gti 99 mod x - en del golf 2 er Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PoloDude Skrevet Januar 10, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 10, 2004 På Møller sa de til meg at de hadde justert de bak...er ikke de justerbare da? Og bolt inn i bremser har jeg vært borti på mutterns tidligere Audi 80 der dette var et kjent problem sa dekkforhandleren jeg bruker. Hvor mye har bilen din gått????????????????????? -2011 Skoda Superb. -Ex 2000 mod Cross Passat "BLUE IN MOTION"-Ex 1997 mod Polo ColourConsept (nå solgt og desverre vraket). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg