Mentos Skrevet Mai 29, 2009 Rapporter Share Skrevet Mai 29, 2009 Hei Har kjøpt en delebil: http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=17587465 Som dere ser har den ikke ratt og defekt tenningslås / rattlås. Tanken min er å hente den med bilhenger, kjøre den hjem, slakte den og donere den til bilopphøggeren. Bilhenger er dyrt og jeg vil gjerne slippe å leie det to ganger, er det derfor noen som vet om det er mulig å få koblet fra rattlåsen slik at hjulet får fri bane. Enten mekanisk eller med "brute force" (vinkelsliper mot vitale deler). Vil det være mulig å taue bilen selv uten ratt? En annen løsning jeg har sett på er "hjuldolly" fra Biltema. Vil det være mulig å taue bilen veeeldig sakte med forhjulene på denne? Er det evt. andre løsninger jeg kan ta i bruk for å taue bilen en kort distanse. Det er snakk om ca. 4km. En annen ting, hvor mye bil må det være igjen for å få vrakpant? Må alle paneler osv. være intakt, må motoren / noen av delene medfølge? Må den være kjørbar? Siter - 2004 Nissan Almera 1.8 Tekna x 1992 Nissan Sunny 1.6 SLX (Vraket) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JChE Skrevet Mai 29, 2009 Rapporter Share Skrevet Mai 29, 2009 Hvis du tar av dekselet rundt rattstammen inni bilen, blir det lettere å se. På en Galant delebil jeg hadde, sto tenningslåsen montert på en "pinne" som stakk ut fra rattstammen, jeg tok en stor hammer og slo hele dritten av så den knakk, og vips, ikke mere rattlås. De fleste litt eldre biler har ganske spinkle løsninger her, og jeg har faktisk vridd av en rattlås med håndmakt på en mazda 323, så det skal ikke være noe problem. Men du må ha ratt i bilen! Lån ratt fra den andre bilen din, og få en kamerat til å taue, så skal vel det gå bra. Og bilopphoggerne vil helst ha selve chassiet helt, altså alt som kan skrus av kan fjernes, men de blir ofte gretne hvis du begynner å kappe opp altfor mye. Siter Bilforumet.noSuper ModeratorNYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil 2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Mai 29, 2009 Rapporter Share Skrevet Mai 29, 2009 IKKE TAUE UTEN STYRING!!! På sunny er det 2 knekkskruer for å få av rattlåsen, er du heldig har noen erstatta dem med vanlig M8 og det er bare å skru av, men vanligvis må knekkskruene brytes, slipes, kuttes eller borres ut. Om du ikke har bruk for dashbord/rattstamme så bruk en vinkelkutter og kutt bøyle/bolter, ellers har jeg god erfaring med luftmeisel på akkurat slik bil. Ratt har du i din bil eller kan sikkert få kjøpt på huggeren for en 50-lapp. hvor mye du kan plukke av beror på huggeren din, de er ofest mer nøye på hva du har med ekstra enn for lite. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kermitt Skrevet Mai 29, 2009 Rapporter Share Skrevet Mai 29, 2009 huggeren her gir seg faen i hva du leverer så lenge alle ramme nr er på karroseriet og det ikke er noe snusk rundt det. når det gjelder ratt låsen så tar du bare med deg en ekstra kompis som ikke er redd for å ta i :P knekker den lett. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mentos Skrevet Mai 29, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 29, 2009 Takker så mye for knallbra svar! Får se om jeg finner en hugger som har åpent i morgen og handle et ratt. Siter - 2004 Nissan Almera 1.8 Tekna x 1992 Nissan Sunny 1.6 SLX (Vraket) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sven410 Skrevet Mai 30, 2009 Rapporter Share Skrevet Mai 30, 2009 de bryteboltene som holder tenningslåsen tilrattstammen skrur du lett opp med hammer og en skarp meisel.... har skrudd opp endel slike og aldri hatt noen problem med at de sitter nevneverdig fast... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg