Gå til innhold

Kondensatorer og holdbarhet

Ranger emnet


TrustNo1

Anbefalte innlegg

Jeg har en 1.0F og en 0.5F kondensator liggende som jeg funderte på å montere.

 

Disse er sikkert rundt 5-10 år gamle, har vært igjennom mange biler, er godt brukte og sikkert blitt behandlet noe uforsiktig igjennom tidene.

 

Spørsmålet mitt er:

 

Kan kondensatorer miste effekt/kapasitet over tid, eventuellt ved kortsluttninger? Eller er det slik at de enten fungerer, eller så fungerer de ikke? Jeg er litt usikker på hvorvidt det har noen hensikt å montere disse i det heletatt.

 

Hva jeg har av utstyr fra før:

Batteri:

Ett helt nytt Apollo A-1750

 

Forsterkere:

RF P8004, denne er koblet som 4kanaler på frontsett i 4ohm og skal da yte 200W

 

RF P20001BD, koblet i 1 ohm og skal da yte 2000W

 

Dynamoen er en orginal 80A dynamo, og jeg er klar over at denne idellt sett burde vært skiftet ut med noe kraftigere, men det er sinnsykt trangt og tuklete og skifte denne,så jeg er høyst usikker på om det i heletatt går an å sette inn noe annet enn orginal dynamoen her

 

Nå skal det sies at jeg har mer enn nok strøm til å spille på volumnivået jeg vanligvis holder meg til.

1993 Toyota Mr2 turbo på glade sommerdager

2001 1,8t Audi A4 Quattro på triste vinterdager

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så en strømbank nærme en forsterker er bare tull ved bruk til dynamisk informasjon Aka. Musikk? Hmm... veeel..

 

Men om kondensatorene er såppas mange år så spørs det hvor mye moro det er igjen i de. Lad de helt opp, og koble til en pære på de og se hvor lenge den klarer å holde liv i pæra. Jo kortere tid, jo mindre kapasitet er det igjen i de. Om de holder i 1 sekund så trenger du ikke tenke på å putte de inn i bilen engang :)

Mvh Tony

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så en strømbank nærme en forsterker er bare tull ved bruk til dynamisk informasjon Aka. Musikk? Hmm... veeel..

 

Men om kondensatorene er såppas mange år så spørs det hvor mye moro det er igjen i de. Lad de helt opp, og koble til en pære på de og se hvor lenge den klarer å holde liv i pæra. Jo kortere tid, jo mindre kapasitet er det igjen i de. Om de holder i 1 sekund så trenger du ikke tenke på å putte de inn i bilen engang :)

 

Da vil jeg anbefale deg og trådstarter om å foreta et søk på forumet, f.eks med søkeordene "bilstereo kondensator" og se hvor mange som diskuterer dette. Noen er HELT sikre på at kondensator er tingen, og andre er HELT sikre på at kondensator er noe tull. Jeg orker ikke å ta denne diskusjonen, den kommer opp hver gang noen spør om noe kondensator-relatert.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vil jeg anbefale deg og trådstarter om å foreta et søk på forumet, f.eks med søkeordene "bilstereo kondensator" og se hvor mange som diskuterer dette. Noen er HELT sikre på at kondensator er tingen, og andre er HELT sikre på at kondensator er noe tull. Jeg orker ikke å ta denne diskusjonen, den kommer opp hver gang noen spør om noe kondensator-relatert.

 

Er klar over at det er mange diskusjoner rundt det.

 

Om du leser spørsmålet mitt så ser du det gjaldt hvorvidt en kondensator ble dårligere over tid eller ikke. Typhoon svarte vel igrunn på spørsmålet mitt, så skal teste dette.

 

Typhoon, aner du hvor lenge feks en 1.0F kondensator bør holde en 10W pære i drift ved 12V, slik at jeg har en slags referanse på hva som skal måles.

Endret av TrustNo1

1993 Toyota Mr2 turbo på glade sommerdager

2001 1,8t Audi A4 Quattro på triste vinterdager

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vil jeg anbefale deg og trådstarter om å foreta et søk på forumet, f.eks med søkeordene "bilstereo kondensator" og se hvor mange som diskuterer dette. Noen er HELT sikre på at kondensator er tingen, og andre er HELT sikre på at kondensator er noe tull. Jeg orker ikke å ta denne diskusjonen, den kommer opp hver gang noen spør om noe kondensator-relatert.

 

Da foreslår jeg at du heller ikke oppfordrer til slike krangler ved å komme med en slik bastant uttalelse du gjorde tidligere i tråden.

 

Er klar over at det er mange diskusjoner rundt det.

 

Om du leser spørsmålet mitt så ser du det gjaldt hvorvidt en kondensator ble dårligere over tid eller ikke. Typhoon svarte vel igrunn på spørsmålet mitt, så skal teste dette.

 

Typhoon, aner du hvor lenge feks en 1.0F kondensator bør holde en 10W pære i drift ved 12V, slik at jeg har en slags referanse på hva som skal måles.

 

Skal se om jeg ikke får somlet meg til å regne på det :)

Mvh Tony

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står noe om det her:http://home.phys.ntnu.no/brukdef/undervisning/tfy4120_lab/oppgaver/oppgave3_tfy4120.pdf

 

Takker, så litt på siden men tror jeg får lese nøyere igjennom det der en dag jeg er litt mer våken. Fikk litt for mange minner i fra fysikk timene nå :D

1993 Toyota Mr2 turbo på glade sommerdager

2001 1,8t Audi A4 Quattro på triste vinterdager

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår