KjellO Skrevet April 16, 2009 Rapporter Share Skrevet April 16, 2009 Hei Jeg har fått en oljelekkasje fra simringen på girkassa (høyre side) på min 98-modell Mondeo 2,0. Denne må derfor skiftes. Er det noen som vet om det trengs noe spesialverktøy, om dette er en krevende operasjon eller generelt har noen gode råd/tips for å utføre dette enklest mulig? Takknemlig for raske svar. Mvh Kjell Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mrsinder Skrevet April 16, 2009 Rapporter Share Skrevet April 16, 2009 Jeg gjorde dette på verksted. Men du må ut med drivakselen, som er en liten jobb i seg selv, og deretter bende ut simringen. Deretter gjøre dette baklengs igjen. Jeg satt den på verksted fordi jeg ikke gadd å bytte selv, pluss at jeg skulle ha forstillingskontroll, så slo 2 fluer i en smekk :P Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Margido Skrevet April 16, 2009 Rapporter Share Skrevet April 16, 2009 Litt jobb er det, men ikke umulig. Det er flere måter å gjøre det på, og kommer an på hvilken bil det er, men det enkleste jeg synes er 1. Løsne navet/spindelen fra støtdemper 2. Løsne bærebro og styrestag. 3. Kubein/Stort skrujern mellom girkasse og drivaksel, så gi et par kakk til du hører at den løsner. Rykk ut drivaksling 4. Bruk et tynt flatjern for å bende ut simring. Sett på ny. (OBS, pass på å få simringen rett på slik at du ikke ødelegger den. De tåler ikke mye. Siter BMW 318is coupe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mondeo Skrevet April 16, 2009 Rapporter Share Skrevet April 16, 2009 Jekk opp og sett bukk under. Ta av hjul. Skru løs og ta ut bolten gjennom opphengskula og bend/brekk/slå bærearmen ned. Løsne to muttere på lageroverfallet på drivakselen. Så er det bare å ta tak innerst på drivakselen og dra den ut til den går fri. Bend ut simmeringen og slå den nye på plass. Det er et verktøy for dette, men ei hylse med samme diameter som ringen går bra. Bare pass på å få den rett. Monter i motsatt rekkefølge Pass på at ikke leddet på akselen får for stor vinkel slik at en kule hopper ut Siter Bilforumet.noModerator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg