LeoNico Skrevet Mars 30, 2009 Rapporter Share Skrevet Mars 30, 2009 Hei, sitter nå veldig fortvilet over at jeg ikke finner grunnen til at ABS ikke fungerer! Jeg diagnoserte den, og fikk ikke svar fra sensoren på venstre forhjul. tenkte at jeg da bare kunne bestille en ny sensor, så var alt i sin skjønneste orden. Men da jeg ohnet ABS-terminalen i dag, fikk jeg kontakt med alle hjulene, men ingen av de pulserte når hjulet gikk rundt. Så da er jeg like langt som før.. Tok den til det lokale verkstedet, men de hadde ikke snøring.. Noen med litt peiling som har råd? edit: Etter jeg ohnet den, fungerer ikke speedometeret lenger.. Opel Vectra C -03 90kw Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Actros2554 Skrevet Mars 30, 2009 Rapporter Share Skrevet Mars 30, 2009 Måler vekselspenning på desse(AC) i tilfelle du har målt me DC. Er det Hallgivere(noen nyere biler har dette) istedet for induksjonsgivere tar ohming knekken på desse. Ser dette på bl.a antall ledninger til sensor. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LeoNico Skrevet Mars 30, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 30, 2009 Okei, takk! det er 8 ledninger til sensorene.. sier det deg noe? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvo140lover Skrevet Mars 30, 2009 Rapporter Share Skrevet Mars 30, 2009 sykt,verksteder i dag hakke peil! nesten flaut! eller... det er flaut... Siter Vovlo For Life. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Actros2554 Skrevet Mars 31, 2009 Rapporter Share Skrevet Mars 31, 2009 8,alså 2 til hvert hjul tyder på induktive sensorer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LeoNico Skrevet Mars 31, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 31, 2009 Takk for svar! Det er induktiv ja, så den skulle tålt det. men hva tror du grunnen til at alt har blitt verre nå? Speedometeret og alle digitale måleenhetene på displayet fungerer ikke etter ohmingen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Actros2554 Skrevet Mars 31, 2009 Rapporter Share Skrevet Mars 31, 2009 Takk for svar!Det er induktiv ja, så den skulle tålt det. men hva tror du grunnen til at alt har blitt verre nå? Speedometeret og alle digitale måleenhetene på displayet fungerer ikke etter ohmingen. Fortell hvordan du ohmet ledningene,hvor du ohmet og sjekk at kontakten til Abs ECU er skikkeligt i. Alltid ha tenning avslått i minst 1min ved av- og påkobling av el komponenter! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LeoNico Skrevet Mars 31, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 31, 2009 Fortell hvordan du ohmet ledningene,hvor du ohmet og sjekk at kontakten til Abs ECU er skikkeligt i. Alltid ha tenning avslått i minst 1min ved av- og påkobling av el komponenter! Målte spenningen med en digital spenningsmåler (0,3v), og satt de inn i kontaktene til de forskjellige hjulsensorene. Dermed snurra jeg rundt hjulet, men spenningen forandra seg ikke. Når jeg tenker meg om, satte mekanikeren på tenninga for å gi meg en moralpreknen om at jeg ikke fikk lov å ha på Hoved/grøftelys, og viste meg hvordan jeg skulle skru på park/grøft.. lol har det mye å si? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Actros2554 Skrevet Mars 31, 2009 Rapporter Share Skrevet Mars 31, 2009 Kan være skadeligt å koble av&på kontakter pga spenningstopper som kan skade elektronikk,men ABS sensorene er mer resistente. Sikker på at du målte med AC og ikkje DC? Hvilken motstandsmåling fikk du på de da? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LeoNico Skrevet April 1, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 1, 2009 Takk for hjelpen! Jeg kan ikke si at jeg vet hva AC og DC er? Leita på nettet og er det riktig at AC er vanlig huskontakt, og DC er 12V kontakt i bilen? :S Hvis riktig, kobla vi DC.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Actros2554 Skrevet April 1, 2009 Rapporter Share Skrevet April 1, 2009 Målte du med DC på voltmeteret er det ikkje løye om du fikk null respons,desse avgir vekselspenning,alså AC AC=Activ Current/Vekselspenning DC=Direct Current/Likespenning Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LeoNico Skrevet April 14, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 14, 2009 Okei, skjønner.. Vi målte med Vekselspenning ihverfall, fikk da ca 0,3v i motstandsmåling. Sier det deg noe`? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mulle-mek Skrevet April 14, 2009 Rapporter Share Skrevet April 14, 2009 prøv å koble fra batteriet et kvarter så kan de hende de løser seg ecu nuller seg da Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MusabaN1 Skrevet April 22, 2009 Rapporter Share Skrevet April 22, 2009 prøv å koble fra batteriet et kvarter så kan de hende de løser segecu nuller seg da Jeg hadde den på et merkeverksted og de fant det ut etter et kvarter, de sa at hele systemet ved hjulene var ødelagt og at det ikke gikk på garantien siden det var en slitedel. først bytta de på bakhjulene, også røyk forhjulene så de måtte bytte de også. Jeg vet IKKE hva jeg snakker om når jeg sier "bytte de" de sa bare at hele systemet var ødelagt, fikk kke ut noe mer. er det noen som vet hva de bytta på bilen min ? :P hvis hastighetsensor, burde ikke det gått på garantien da? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet April 23, 2009 Rapporter Share Skrevet April 23, 2009 ABS-systemet er da ingen slitedel, men når du har tukla med det så går jo det utover garanti, dessuten er jo bilen 5 år gammel. Åssen det går å måle 0,3Volt i motstand lurer jeg på, er dets likt du får ut av ett multimeter tror jeg dessverre det er best å holde seg unna. For å teste sensorene(induktive), måler man resistansen, er den lik på alle er det nok ok. For å teste signala er ett scop det beste, men man kan ta en enkel test med ett voltmeter, der man setter voltmeteret på vekselspenning(AC, Alternative Current), Så sveive på aktuelt hjul, og se om det blir tilsvarende resultat på alle. Merk. kan være forskjellig resultat mellom for og bakaksel på noen biler. Feil med ABS behøver ikke være sensor, men kan også være absring, eller hjullager, eller feilmontering. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg