daho Skrevet Mai 30, 2011 Rapporter Share Skrevet Mai 30, 2011 Funksjonen til dumpventilen er å beskytte turboen. Turboen snurrer, blåser, når man slipper gasspedalen lukkes spjeldet. Luften har da ingen steder å gå og vil da slå tilbake mot turboen og bremse denne ned. Derfor slipper man ut luften så man slipper å bremse ned turboen. Men på tdi har man ikke gass-spjeld. Så ikke noe fare for å bremse ned turboen. Så monterer man da dumpventil så slipper man ut lufta og må bygge opp trykket på nytt. Ergo tapt effekt. Siter Chiptuning og diagnose www.tntuning.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel 88 Skrevet Mai 30, 2011 Rapporter Share Skrevet Mai 30, 2011 Aha :) Ja da blir d jo litt dumt og montere. Blir jo kun får lyd isåfall. Kansje litt greier og gå for åpent luftfilter. Får jo litt mer popoff lyd. Når jeg slipper gassen etter og ha laddet ett vist turbotrykk så høres det ut som en popoff som blåser ut luft. Er det en form for resirkventil man hører? Siter ___________________________________ -VW Passat 1.9tdi 4motion 05 -Ford Mondeo 2.0 stv -Access 250sp 07 -Polaris Rmk 800 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
daho Skrevet Mai 31, 2011 Rapporter Share Skrevet Mai 31, 2011 Sitter ikke noe resirkventil heller. Og orginalfilteret holder i masse vis. Skal du ha lyd så kjører du med strakrør. Bråker ikke så mye når man kjører pent, men når du drar på og slipper gassen så får du heftig lyd fra turboen. Det man eventuelt kan gjøre er å kjøpe ventil til eksosanlegget fra Atp Turbo. Den monterer man etter katalysatoren og når turboen lader så åpnes spjeldet. Da slipper man å kjøre "uten" eksosanlegg hele tiden. Siter Chiptuning og diagnose www.tntuning.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel 88 Skrevet Juni 1, 2011 Rapporter Share Skrevet Juni 1, 2011 Nå er jeg vel bare dum. Trenger vel ikke resirk når det ikke er noe spjeld som stenger :) Når det gjelder eksos så holder jeg på me å ta bort begge bakpottene, så strekker jeg bare rør bak med en oval chromestuss på hver side. Håper på litt røffere lyd. Denne "eksos ventilen", lager den "blåse" når den åpner? Hørtes litt jalla ut :) Siter ___________________________________ -VW Passat 1.9tdi 4motion 05 -Ford Mondeo 2.0 stv -Access 250sp 07 -Polaris Rmk 800 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
daho Skrevet Juni 1, 2011 Rapporter Share Skrevet Juni 1, 2011 Det fine med ventilen er at du ikke trenger å fjerne eksosanlegget. Her er bilder/film og forklaring Siter Chiptuning og diagnose www.tntuning.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel 88 Skrevet Juni 1, 2011 Rapporter Share Skrevet Juni 1, 2011 Hehe, var jo slettes ikke ett dumt alternativ det der :) men prisen var stiv.. Sjekka opp VES på youtube. Så jo ut til og funke veldig greit. Siter ___________________________________ -VW Passat 1.9tdi 4motion 05 -Ford Mondeo 2.0 stv -Access 250sp 07 -Polaris Rmk 800 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tomcatos Skrevet Desember 29, 2011 Rapporter Share Skrevet Desember 29, 2011 en ting jeg og noen kompisser diskuterer nå om dagen er om det finnes en eller annen mulighet får å montere vanlig dump på tdi. ifølge en kompiss skal det være noen muligheter får det. Siter jeg er kanskje ikke smartest men jeg kan mest. jeg har hatt 1 moped eller 8! så byner å bli lei. men ei nei jeg må ha ei ny Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fuchsen88 Skrevet Juni 14, 2012 Rapporter Share Skrevet Juni 14, 2012 er de bra lyd på den dumpen som du satte på??? ;) må man stille på følsomheten på den fra streetdesign.no ??? =) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg