Gå til innhold

Stasjonsvogn

Ranger emnet


family guy

Anbefalte innlegg

Hallo!

 

Ny her, og trenger litt tips. Håper jeg er i rett tråd.

 

Skal kjøpe min første bil nå. Har hatt lappen i 10 år men aldri kjøpt bil, så jeg har rett og slett ikke peiling. Jeg trenger stasjonsvogn av praktiske årsaker. Gjerne med god baksete plass. Finnes det noen stasjonsvogn som det er mulig å ha bakovendt barnesete på førersiden?

Har vurdert Passat, C5, Vectra, Octavia, avensis (blir nok for dyr for meg), 407, mondeo, v40, mazda 626 og en del andre.

 

Viktigste kriterie er sikkerhet. (madammen er fanatisk...). Pris messig rundt 120000. Noen som har noen gode anbefalinger/tips så er jeg svært takknemlig.

 

På forhånd takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

V40 er en småbil. V70/850 heter modellen som størrelsesmessig tilsvarer de andre i lista di.

 

V40 er ikke en veldig stor bil nei, men hvis du ser på f.eks bagsje volum er den størren enn 407. Får plass til det meste hvis du vil, aldri opplevd å ikke få inn det jeg har prøvd å få med i den faktisk. Og sikkerheten har den i hvert fall orden på.

[ ] 1999 Alfa Romeo 166 2.0 TS

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1996 Volvo 460 1.7i Turbo Intercooler

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

V40 er en gammel konstruksjon. Utviklingen går fort framover. Det skulle ikke overraske meg om det er bilen med den dårligste passive sikkerheten blant alternativene. Det var en artikkel om dette for bare noen få dager siden (i VG tror jeg).

 

Det stiller jeg meg egentlig ganske skeptisk til men.... Hva er så dårlig med sikkerheten i V40?

 

V40 er ikke en bil som egner seg godt som familiebil, bagasjerommet er ikke det største så du må planlegge hva du skal ha med deg, bakdørene er trange i øverkant som gjør det vanskelig å få inn å ut bilstoler som er vendt bakover. Trangt baksete og på toppen av det hele kan du ikke skru av airbagene forran som du kan i f.eks skoda octavia.

Skal du ha Volvo stv må du opp på 850 eller V70. V50 har akkurat de samme problemene som V40.

-01 V40 1,8i -Bruksbilen-

-86 245 -Prosjektbilen-

-80 244 2,2 TIC -Evighetsprosjektet-

 

Har hatt mange andre bilmerker men ender alltid opp med Volvo....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

V40 er en gammel konstruksjon. Utviklingen går fort framover. Det skulle ikke overraske meg om det er bilen med den dårligste passive sikkerheten blant alternativene. Det var en artikkel om dette for bare noen få dager siden (i VG tror jeg).

 

Har ikke helt troen på det. Den du tenker så som sto i VG var vel en 940, som igjen bygger mye på 740, altså en MYE eldre konstruksjon fra 80 tallet. V40 kom i 96 og sikkheten ble vel heller ikke dårligere med faceliften som kom i 01 med 6 airbager. I følge Euro NCAP og Folksam er den ikke noe dårligere på sikkerhet en de fleste andre bilen som blir vurdert her.

[ ] 1999 Alfa Romeo 166 2.0 TS

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1996 Volvo 460 1.7i Turbo Intercooler

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artikkelen i VG var om en Volvo 850 som ble knust i kupéen i møtet med en ny Toyota Yaris.

 

V40 var sikkert bedre enn gjennomsnittet for sin tid (1995), men utviklingen går voldsomt fort. Det ser du av linken over. 4 stjerner i en krasjtest i 1995, hadde kanskje gitt bare én i dag.

Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artikkelen i VG var om en Volvo 850 som ble knust i kupéen i møtet med en ny Toyota Yaris.

 

V40 var sikkert bedre enn gjennomsnittet for sin tid (1995), men utviklingen går voldsomt fort. Det ser du av linken over. 4 stjerner i en krasjtest i 1995, hadde kanskje gitt bare én i dag.

 

Det der er ingen 850, er en 940 som det også står i artikkelen. Altså en konstruksjon som mer eller mindre er fra 80 tallet.

 

Hvis du ser på Euro NCAP kan jeg ikke se at de har endret på reglene fra 97 da V40 ble testet og frem til 2008 (ble endret nå i 2008). Og etter som jeg leser burde du da kunne sammenligne alle biler fra 97 - 08 (gjelder ikke for fotgjenger-sikkerhet da det her har vært endriger i 2002 i hvert fall). Hvis du ser på S/V40 en de har testet er denne uten airbag på passasjersiden og hodekolligsjons-puter, noe som er standard fra faceliften (og vel det som er aktuelt i prisklasse rundt 120 000).

 

Selvfølgelig har det skjedd mye med tanke på sikkerhet siden V40 kom ut, men at den er noe dårligere enn de andre alternativene her er jeg ikke med på.

Endret av Bue

[ ] 1999 Alfa Romeo 166 2.0 TS

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1996 Volvo 460 1.7i Turbo Intercooler

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår