Papi. Skrevet Mars 14, 2009 Rapporter Share Skrevet Mars 14, 2009 Kva bør ein tenkje på når ein tenkjer på å ha best mogleg grep på asfalt? Kor stiv bør bilen ver, framme/bak, akselbreidde, dekk på felg, etc? Siter Bilforumet.noModerator: Annet bilrelatertPapi Media Productions @ Youtubewww.youtube.com/user/PapiMediaProductionsI <3 CAKE. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
_240_turbo_ Skrevet Mars 14, 2009 Rapporter Share Skrevet Mars 14, 2009 Hvilke dekk du har og hvordan understellet er satt opp med dempere, fjører, stag og foringer. Mye som spiller inn men blir understellet for stivt er det dekkene som slipper først. Siter -01 V40 1,8i -Bruksbilen- -86 245 -Prosjektbilen- -80 244 2,2 TIC -Evighetsprosjektet- Har hatt mange andre bilmerker men ender alltid opp med Volvo.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eiriksmil Skrevet Mars 14, 2009 Rapporter Share Skrevet Mars 14, 2009 Har du skikkelig stivt understell og myk dekkblanding med riktig bredde og lav profil slipper det "aldri". Men når det først slipper, da slipper det for å si det sånn.. Eirik Siter '77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto '93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Viking067 Skrevet Mars 15, 2009 Rapporter Share Skrevet Mars 15, 2009 Kva bør ein tenkje på når ein tenkjer på å ha best mogleg grep på asfalt? Kor stiv bør bilen ver, framme/bak, akselbreidde, dekk på felg, etc? Det spørs også på hvilken bil en bruker til formålet. Siter Bilforumet.noSuper Moderator -Out of order- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Papi. Skrevet Mars 15, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 15, 2009 Tenkte primært firhjulstrekkjarar. Siter Bilforumet.noModerator: Annet bilrelatertPapi Media Productions @ Youtubewww.youtube.com/user/PapiMediaProductionsI <3 CAKE. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eiriksmil Skrevet Mars 15, 2009 Rapporter Share Skrevet Mars 15, 2009 Viss du snakka om firehjulstrekkjararar blir saka noko heilt anna. Skal du køyre i fjell og dalar, og klarte opp bakkar og berg? Eirik Siter '77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto '93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Papi. Skrevet Mars 15, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 15, 2009 Formulerte meg vel dårleg, ja. Aktiv køyring på vanlege asfalterte vegar. Siter Bilforumet.noModerator: Annet bilrelatertPapi Media Productions @ Youtubewww.youtube.com/user/PapiMediaProductionsI <3 CAKE. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
asbjørn Skrevet Mars 15, 2009 Rapporter Share Skrevet Mars 15, 2009 Formulerte meg vel dårleg, ja. Aktiv køyring på vanlege asfalterte vegar. så det blir herjing i stryn framover? ehehe Siter Opel Omega B TD Volvo 945Turbo - b230ft - solgt 1990 Volvo 240GL - solgt 1987 Volvo 245 Delebil Mekaniker ved TruckNor Stryn. Volvo last og buss Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DCA Skrevet Mars 15, 2009 Rapporter Share Skrevet Mars 15, 2009 firhjulstrekker som i quattro , justy , tercel , hilux , Q7 ??? Siter 08'Lexus is 220d sport - link: http://www.bilforumet.no/is-200-300/236051-photoshooot-nyvaska-lexus-is220d.html 00'Lexus is 200 sport (solgt) 88'ford sierra cosworth (2wd) (Solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skulebollen Skrevet Mars 15, 2009 Rapporter Share Skrevet Mars 15, 2009 firhjulstrekker som i quattro , justy , tercel , hilux , Q7 ??? Mest trulig ein sleten Galant:) Siter 94- Omega 3,0 98- Nissan 200sx Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SeaLion Skrevet Mars 16, 2009 Rapporter Share Skrevet Mars 16, 2009 (endret) Generelt: På flyplasslett asfalt uten verken humper, sprikker eller hull, så behøver man ikke så mye fjæring. Da er et superstivt oppheng og skikkelige lavprofilhjul best. Et sånt oppsett gir masse svinggrep, men når det til slutt slipper så er det heller ingen muligheter for å ta inn skrensen, da bærer det til skogs uansett. Redningsbilsjåfører forteller f.eks at firehjulstrekkerbiler havner lengre ut fra veien enn andre. De har bedre grep til det slipper, men da slipper det også til gangs. På dårlig vei eller en normal norsk bygdevei/landevei med humper, hull og sprikker i asfalten så blir det superstive baneracingoppsettet for stivt og bilen hopper på toppene i stedet for å få veigrep hele tiden. På slike veier er det mykere fjæring og lette hjul som teller mest. Lette hjul er lettere å endre posisjonen på, lettere hjul følger derfor bedre overflaten på en humpete vei. Egenvekten på aluminium er omtrent dobbelt så stor som egenvekten på gummi, så dess større felger dess tyngre hjul. På humpete normal norsk landevei er det derfor en fordel å bruke mykere fjæring og hjul med mindre felger og mer gummi. Med superstivt oppsett, stor fart og tunge hjul kan en hump eller to midt i en sving være katastrofalt. Med mykere fjæring og lettere hjul er maksfarten i sving lavere, men en hump eller to midt i svingen er heller ikke noe problem, de "slukes" lett av oppsettet uten tap av veigrepet. Summering: Stiv fjæring og superlave dekk/store felger egner seg godt på en asfaltbane uten humper, men kan være livsfarlig på en normal norsk landevei. PS: Se på WRC-bilene, i løp der mye av kjøringen forgår på asfalt har de lave brede dekk og store felger. På grus og is har de hjul med mindre felger og mer gummi, altså lettere hjul. Endret Mars 16, 2009 av SeaLion Siter ækt bila har itj baksæta, da e de buss Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eiriksmil Skrevet Mars 16, 2009 Rapporter Share Skrevet Mars 16, 2009 På dårlig vei eller en normal norsk bygdevei/landevei med humper, hull og sprikker i asfalten så blir det superstive baneracingoppsettet for stivt og bilen hopper på toppene i stedet for å få veigrep hele tiden. Kan skrive under på det ja :thumbup Eirik Siter '77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto '93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Raceworld Skrevet Mars 16, 2009 Rapporter Share Skrevet Mars 16, 2009 Vekt kan være greit å få med. Kreftene er langt større med en tung bil enn en liten og lett bil, om man svinger brått. Er det en banebil, så er vektreduksjon en billig og grei plass å begynne. Et stramt understell. Det går mye på å flytte kreftene til riktig sted. Prøv f.eks å kjør samme bil med og uten stabilisatorstag (nei, ikke avstivningstag). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Papi. Skrevet Mars 16, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 16, 2009 så det blir herjing i stryn framover? ehehe Ikkje i Stryn, nei. Mest trulig ein sleten Galant:) He-he-he... ___ Øvrige, takk for infoen. Nokon som har andre ting å tenkje på, å kome med? All informasjon blir teke imot med takk. Siter Bilforumet.noModerator: Annet bilrelatertPapi Media Productions @ Youtubewww.youtube.com/user/PapiMediaProductionsI <3 CAKE. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mondeo Skrevet Mars 16, 2009 Rapporter Share Skrevet Mars 16, 2009 Først og fremst må du sjekke at alt er på stell med hensyn til foringer, ledd og stag i for og bakstilling. Etter det er det lommeboka som avgjør. En moderat senking er aldri feil, selvsagt med bra støtdempere. Et avstivingsstag mellom støtdempertårnene foran, gjerne sammen med et under bilen, gjør utrolig mye på enkelte biler. Ellers er 16" felger et greit kompromiss mellom veigrep og komfort på en bil i denne størrelse, og et sett med bra dekk i riktig dimensjon. En bil er alltid en kompromiss. Jo lavere og stivere bilen er, jo bedre henger den på jevn asfalt, og da selvfølgelig motsatt på dårlige veier. Jo lettere bilen er jo fortere både bremser, akselrerer og svinger den, men dette går seff ut over både bruksverdi og komfort. Ikke lett å gi noe godt svar på hva du bør gjøre. Skal bilen brukes daglig, eller er det bare lekebil? Hvor skal du kjøre osv? Osv. Forandrer man en ting går det utover noe annet Siter Bilforumet.noModerator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.