kontoret Skrevet Mars 9, 2009 Rapporter Share Skrevet Mars 9, 2009 Vi skal bygge et mobilt kontor, og skal ta utgangspunkt i en lastebil med minimum 6,5x2,5m lasterom. Den skal ha sideåpning + lastelem. Vi vurderer lastebiler både over og under 7.5t, men det er en fordel om den er letthåndterlig og relativt rimelig i drift. Hva anbefaler Dere som utgangspunkt? Det blir ca. 10-15000 km pr. år. Hvor mye den kan laste har ikke så stor betydning, men vi ønsker størst mulig lasterom. Våre viktigste kriterier er: - Driftskostnader (service, drivstoff, forsikring) - Driftsikkerhet - Mest mulig areal for pengene! Hvilken prisklasse bør vi opp i for å ha en relativt trygg og driftsikker bil? Er det en fordel å importere en bil mtp. momsrefusjon? Håper på svar! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kontoret Skrevet Mars 9, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 9, 2009 Vil legge til at vi ser for oss noe i prisklassen 150-250 000. Det som er avgjørende for om vi går over 7.5t er størrelsen på lasterommet. Hva er maks. lengde/bredde/høyde i klassen under 7.5t? Er det spesielle fordeler eller krav ved å gå over 7.5t? (Bortsett fra sertifikatet selvsagt:-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Go-carter Skrevet Mars 10, 2009 Rapporter Share Skrevet Mars 10, 2009 Iveco har vel en god del fine skapbiler med 7,5t totalvekt. F.eks: http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=16630509 http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=16577996 Siter 928 FL-612 7/CBR1100XX Serie 3 City 2+2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Håkon A Skrevet Mars 10, 2009 Rapporter Share Skrevet Mars 10, 2009 Mye forskjellige høyder på skapene også. Om du skal bruke det som kontor, vil du kanskje ha litt takhøyde så du ikke føler deg helt inneklemt. ha det i bakhode om du vet om noe garasje eller lave hinder du skal inn/under. Det finnes også tilhengere for personbil som er laget for kontor. noe å tenke på med tanke på driftskostnader etc. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kontoret Skrevet Mars 10, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 10, 2009 Henger er desverre uaktuelt for dette prosjektet. Det tar bort mye av poenget ved det. Jeg har prøvd å finne ut forskjellene i avgifter/driftskostnader på lastebiler under 7.5t i forhold til tyngre. Jeg klarer ikke helt skjønne hvordan avgiftene beregnes. Har Dere noe link til en enkel kalkulator for dette? Eller en enklere forklaring enn tollvesenet sin...... I og med at kjørelengden blir minimal i forhold til en vanlig lastebil har dette mye å si. Trolig under 10 000 km. pr. år. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kontoret Skrevet Mars 10, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 10, 2009 Takk til Go-carter for tips! Den første virker aktuell pga. størrelsen på skapet. Eneste "problemet" er at vi blir litt skeptiske til den lave prisen mtp. driftsikkerhet. Kanskje det ikke er noe problem? Bortsett fra det virker den veldig bra. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tombra Skrevet Mars 10, 2009 Rapporter Share Skrevet Mars 10, 2009 Iveco er etter min erfaring driftssikre biler. Har en Eurocargo som lagsbil på jobben nå, god bil og kjøre, men den er riktignok sprell ny også. Tror du kan finne mye på finn.no og autodb.no med litt søking. Lykke til Siter Signaturen min. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Go-carter Skrevet Mars 10, 2009 Rapporter Share Skrevet Mars 10, 2009 (endret) Like stort(større, egentlig) skap, større motor, og nyere modell: http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=16567493 Og en med VELDIG større skap, og temmelig stor motor. Nytt design på førerhytta også! :) Denne er riktignok kl.2, 15tonn totalvekt http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=16480786 Endret Mars 10, 2009 av Go-carter Siter 928 FL-612 7/CBR1100XX Serie 3 City 2+2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kontoret Skrevet Mars 11, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 11, 2009 Har sett på ulike merker, og vurdert de opp mot hverandre. Det ser det ut som vi ender med en SCANIA over 7.5t. Skapet er 7.5m langt med sideåpning. De er såpass nye at avgiftene er lave. Vurderer litt forskjellige i prisklassen 200-250 000. SCANIA ser ut til å få jevnt over gode tilbakemeldinger. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ole-H Skrevet Juni 14, 2009 Rapporter Share Skrevet Juni 14, 2009 Går du over 7,5t blir det vektårsavgift http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/usr/www/lovdata/for/sf/sv/td-20051124-1410-006.html&emne=vekt%C5rsavgift& Siter Kjør hardt kjør stil, kjør VW bil... 2007 VW Golf GT x 1998 VW Golf GTI x 1989 VW Golf GTI Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.