Gå til innhold

Trenger anbefalinger til bøker

Ranger emnet


Gunnar KRC

Anbefalte innlegg

Er på grensa til å være en bokorm, er i hvertfall det i følge venner som bare har lest baksia på dvd cover :)

Men uansett kunne jeg tenkt meg å lest noen "viktige" bøker, altså bøker som f.eks har en dypere mening, eller rett og slett får en til å tenke. Tenker på bøker som davinci koden o.l. Er også glad i krimbøker, har lest en del av agatha christie, anne holt, jo nesbø +++

noen som har noen gode anbefalinger?

Hva mener dere om bøker som en bør ha lest i løpet av livet da?

Vurderer å lese bibelen bare for å se hva alt dreier seg om og hvilke syn som egentlig ytres i det gamle og nye testamentet men dette virker noe tørt så tror jeg venter litt med den. Er hedning bare så det er sagt, men ei "bok" som fengsler så mange bør jo være verdt et forsøk?

 

Tror og håper at det ikke bare er meg som liker å lese bøker her på bilforumet så jeg satser på mange bra forslag og ikke "herregud for en taper som leser bøker" :)

Volvo 240 1991 b230f/ft turboprosjekt

Volvo 142 - b20 - 1968 - Prosjekt

Volvo 242 - b19 - 1975 Bruksbil/til salgs

Kia Ceed TX - 2008 - 1,6CRDI - bruksbil

Peugeot Expert - 2002 - 2.0 td - arbeidsbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er på grensa til å være en bokorm, er i hvertfall det i følge venner som bare har lest baksia på dvd cover :)

Men uansett kunne jeg tenkt meg å lest noen "viktige" bøker, altså bøker som f.eks har en dypere mening, eller rett og slett får en til å tenke. Tenker på bøker som davinci koden o.l. Er også glad i krimbøker, har lest en del av agatha christie, anne holt, jo nesbø +++

noen som har noen gode anbefalinger?

Hva mener dere om bøker som en bør ha lest i løpet av livet da?

Vurderer å lese bibelen bare for å se hva alt dreier seg om og hvilke syn som egentlig ytres i det gamle og nye testamentet men dette virker noe tørt så tror jeg venter litt med den. Er hedning bare så det er sagt, men ei "bok" som fengsler så mange bør jo være verdt et forsøk?

 

Tror og håper at det ikke bare er meg som liker å lese bøker her på bilforumet så jeg satser på mange bra forslag og ikke "herregud for en taper som leser bøker" :)

 

 

jeg leser ei bok skrivi av Jeremy Clarkson, men leser den ikke på norsk akkurat, så kan si det sånn at den heter noe slikt på norsk direkte oversatt: verden ifølge Jeremy Clarkson, han prater piss på en genial måte og er noe skjulte budskap i den:win

Ellers så har jeg vurdert snømannEN - Jo Nesbø.

 

Men som sagt, bøker for UNDERHOLDNING er vel å dra det litt langt, men er fin å slappe av og når man kjeder seg.

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror og håper at det ikke bare er meg som liker å lese bøker her på bilforumet så jeg satser på mange bra forslag og ikke "herregud for en taper som leser bøker" :)

 

Leser i bøtter og spann, og ser ingen grunn til å være flau over det, og om noen skulle se meg som en taper av den grunn, så må de da gjerne gjøre det.

 

Om du ikke har lest dem så vil jeg anbefale:

 

Jean M Auel`s bokserie

1.Hulebjørnens klan

2.Hestenes Dal

3.Mammutjegerne

4.Steppevandringen

5.Klippehulens Folk

bok nummer 6 er vistnok underveis, men forfatteren er beryktet for å ta seg god tid.

Om du leser engelsk, kan jeg også anbefale denne nettsiden:

http://ecfans.com/forums/ultimatebb.php?ubb=forum;f=15;hardset=1000;start_point=0

Her skriver Auel`s fans sine egne historier med karakterene fra hennes bøker

 

Dan Brown

Da Vinci koden

Engler og Demoner

Den Digitale Festning

Iskaldt Bedrag

 

andre forfattere som er verdt å lese er

 

Stephen King (har også skrevet under navnet Thomas Backman)

Dean R Koontz

Begge forfattere har fått flere av sine bøker filmatisert

 

De første bokseriene jeg leste var:

Morgan Kane Serien (var vel 8-9 år da)

Har også pløyd igjennom Sagaen om Isfolket, Heksemesteren og Sagnet om lysets rike av Margit Sandemo ;)

 

Og som bilgal er også "Maximum boost" av Corky Bell et selvklart valg :win

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da Vinci-koden er den beste av bøkene til Dan Brown, så har du lest den så hopp videre til en neste forfatter.

 

Av Jo Nesbø ha du kanskje lest "Marekors", "Hodejegeren" og "Snømannen"? Liker best de hvor handlingen er i Norge, og i nevnte gjør handlingen det.

 

Liker du krim burde du lese bøkene til Henning Mankell og. Mye bedre enn TV-seriene.

 

Det samme gjelder Arn-triologien (pluss "Arven etter Arn") av Jan Guillou. Bøkene er mye bedre enn filmen fordi de omfatter jo mye mer. Har disse på lydbøker og grein omtrent når det var slutt. For ville de skulle fortsette... ;)

Og ved å lese de lærer man litt omtrentlig historie samtidig.

 

Lydbøker (CD eller MP3) er å anbefale hvis man kjører mye. Klarer ikke konse på det ellers, men i bil er det altså supert. ;)

 

Forresten, en bok det er mange som liker er The Kite Runner (Drageløperen) av Khaled Hosseini. Da jeg leste den i begynnelsen syntes jeg den var opphauset og kjedelig. Men etterhvert ble den bedre, og jeg er veldig glad jeg leste den. Gir litt perspektiv.

 

Finnes mye å velge i der ute, også mye morsomt. F.eks Dennis Leary sin "Why We Suck" ;)

 

Lykke til med jakten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg leser ei bok skrivi av Jeremy Clarkson, men leser den ikke på norsk akkurat, så kan si det sånn at den heter noe slikt på norsk direkte oversatt: verden ifølge Jeremy Clarkson, han prater piss på en genial måte og er noe skjulte budskap i den:win

Ellers så har jeg vurdert snømannEN - Jo Nesbø.

 

Men som sagt, bøker for UNDERHOLDNING er vel å dra det litt langt, men er fin å slappe av og når man kjeder seg.

 

Boka av jermey clarkson, er det samme type som i top gear?

 

Snømannen ligger å venter i "bokhylla" mi, har ikke kommet så langt enda :)

Volvo 240 1991 b230f/ft turboprosjekt

Volvo 142 - b20 - 1968 - Prosjekt

Volvo 242 - b19 - 1975 Bruksbil/til salgs

Kia Ceed TX - 2008 - 1,6CRDI - bruksbil

Peugeot Expert - 2002 - 2.0 td - arbeidsbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lest Beatles av Lars Saabye Christensen? Eller de to oppfølgerne? Knallbøker:)

 

det skal undersøkes :)

Volvo 240 1991 b230f/ft turboprosjekt

Volvo 142 - b20 - 1968 - Prosjekt

Volvo 242 - b19 - 1975 Bruksbil/til salgs

Kia Ceed TX - 2008 - 1,6CRDI - bruksbil

Peugeot Expert - 2002 - 2.0 td - arbeidsbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser i bøtter og spann, og ser ingen grunn til å være flau over det, og om noen skulle se meg som en taper av den grunn, så må de da gjerne gjøre det.

 

Om du ikke har lest dem så vil jeg anbefale:

 

Jean M Auel`s bokserie

1.Hulebjørnens klan

2.Hestenes Dal

3.Mammutjegerne

4.Steppevandringen

5.Klippehulens Folk

bok nummer 6 er vistnok underveis, men forfatteren er beryktet for å ta seg god tid.

Om du leser engelsk, kan jeg også anbefale denne nettsiden:

http://ecfans.com/forums/ultimatebb.php?ubb=forum;f=15;hardset=1000;start_point=0

Her skriver Auel`s fans sine egne historier med karakterene fra hennes bøker

 

Dan Brown

Da Vinci koden

Engler og Demoner

Den Digitale Festning

Iskaldt Bedrag

 

andre forfattere som er verdt å lese er

 

Stephen King (har også skrevet under navnet Thomas Backman)

Dean R Koontz

Begge forfattere har fått flere av sine bøker filmatisert

 

De første bokseriene jeg leste var:

Morgan Kane Serien (var vel 8-9 år da)

Har også pløyd igjennom Sagaen om Isfolket, Heksemesteren og Sagnet om lysets rike av Margit Sandemo ;)

 

Og som bilgal er også "Maximum boost" av Corky Bell et selvklart valg :win

 

takk for bra tips :) leser like godt på engelsk som på norsk liker jeg å tro :p

Volvo 240 1991 b230f/ft turboprosjekt

Volvo 142 - b20 - 1968 - Prosjekt

Volvo 242 - b19 - 1975 Bruksbil/til salgs

Kia Ceed TX - 2008 - 1,6CRDI - bruksbil

Peugeot Expert - 2002 - 2.0 td - arbeidsbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn deg noe av Arne Næss senior.

Ta en titt på religion....HE HE....The dead sea scrolls deception...Anbefales !

 

will do :)

Volvo 240 1991 b230f/ft turboprosjekt

Volvo 142 - b20 - 1968 - Prosjekt

Volvo 242 - b19 - 1975 Bruksbil/til salgs

Kia Ceed TX - 2008 - 1,6CRDI - bruksbil

Peugeot Expert - 2002 - 2.0 td - arbeidsbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boka av jermey clarkson, er det samme type som i top gear?

 

Snømannen ligger å venter i "bokhylla" mi, har ikke kommet så langt enda :)

 

det er korrekt. Jeremy Clarkson har en evne til å få smilebåndet i trening. Den har solgt 1.500 000 eksemplarer eller noe sånt, så er vel mulig å få tak i den her i landet også.

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hakke lest den... Men det bør jeg da.

 

Skal jeg fortelle deg en hemmelighet, Marius?

-Jeg tør bare lese krim når det er lyst ute :op:

 

Ja, du må hive deg på den;) Hvis ikke du forstår alt første gangen, la den ligge en stund, og les den en gang til;) Den blir ikke dårlig! Haha, bare når det er lyst ja... Leser når som helst jeg:hello:

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da Vinci-koden er den beste av bøkene til Dan Brown, så har du lest den så hopp videre til en neste forfatter.

 

Av Jo Nesbø ha du kanskje lest "Marekors", "Hodejegeren" og "Snømannen"? Liker best de hvor handlingen er i Norge, og i nevnte gjør handlingen det.

 

Liker du krim burde du lese bøkene til Henning Mankell og. Mye bedre enn TV-seriene.

 

Det samme gjelder Arn-triologien (pluss "Arven etter Arn") av Jan Guillou. Bøkene er mye bedre enn filmen fordi de omfatter jo mye mer. Har disse på lydbøker og grein omtrent når det var slutt. For ville de skulle fortsette... ;)

Og ved å lese de lærer man litt omtrentlig historie samtidig.

 

Lydbøker (CD eller MP3) er å anbefale hvis man kjører mye. Klarer ikke konse på det ellers, men i bil er det altså supert. ;)

 

Forresten, en bok det er mange som liker er The Kite Runner (Drageløperen) av Khaled Hosseini. Da jeg leste den i begynnelsen syntes jeg den var opphauset og kjedelig. Men etterhvert ble den bedre, og jeg er veldig glad jeg leste den. Gir litt perspektiv.

 

Finnes mye å velge i der ute, også mye morsomt. F.eks Dennis Leary sin "Why We Suck" ;)

 

Lykke til med jakten!

 

Driver på andre boka i serien til jo nesbø om harry hole så jeg kommer vel til de bøkene snart :)

Kan gjerne lese flere bøker av samme forfatter selv om jeg allerede har lest "mesterverket" deres, tenker da på davinci koden som var unna gjort på en 3-4 kvelder ;)

 

Liker generelt ikke å se filmer til bøker jeg har lest, det ødelegger bare bildet jeg allerede jeg lager i hodet mitt når jeg leste boka, men å lese bøker etter en har sett filmer blir annerledes, da har en litt å holde fast ved men får en mye mer utfyllende handling som ikke er mulig å gjenskape i en film. Er mye følelser og skulte beskjeder som rett og slett er umulig å få til på en to timers film.

 

Takk for bra tips :)

Satser på en del spennende kvelder fremover nå, fint å ha noe å forbruke tida en egentlig skulle sove og lade opp til jobb på ;)

Volvo 240 1991 b230f/ft turboprosjekt

Volvo 142 - b20 - 1968 - Prosjekt

Volvo 242 - b19 - 1975 Bruksbil/til salgs

Kia Ceed TX - 2008 - 1,6CRDI - bruksbil

Peugeot Expert - 2002 - 2.0 td - arbeidsbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår