Gå til innhold

Lover og regelverk rundt feriepenger

Ranger emnet


Papi.

Anbefalte innlegg

På jobb i dag diskuterte vi feriepenger rundt lunsj-bordet. Nokon hadde netopp vore opp og spurt om få feriepengar, då ho snart skulle kjøpe ny bil - faktisk :P -, og trengde blant anna feriepengene til dette. Ho har behov for ny bil no, grunna ein utforkøyring som gjorde bilen klar til skrap, og ho ville likegjerne kjøpe seg ein ny bil då. Dette fekk ho klart og tydleg nei på, då bilkjøp IKKJE var ein gyldig grunn. For mindre enn seks månadar sidan, var ein kar opp, og spurte etter feriepengar, fordi han skulle ha dette på høgrente-konto. Dette fekk han innvilga.

 

Det eg lurte på, er korleis praksisen rundt dette med feriepengar er, i offentlig og privat sektor. Dette er då klart forskjellsbehandling? Nokon som har klart regelverk å vise til?

Bilforumet.no
Moderator: Annet bilrelatert

Papi Media Productions @ Youtube
www.youtube.com/user/PapiMediaProductions
I <3 CAKE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Når skal feriepengene utbetales?

Det er to forhold som gjør at arbeidstaker kan kreve feriepengene utbetalt, det ene er at ferien avvikles det andre er dersom arbeidsforholdet opphører. Feriepengene utbetales normalt siste vanlige lønningsdag før ferien. Arbeidstakeren kan kreve å få utbetalt feriepengene senest 1 uke før ferien begynner. Dersom ferien deles, skal feriepengene deles tilsvarende.

 

Det er åpnet for at arbeidsgiver kan utbetale feriepengene i forbindelse med hovedferien eller overskytende beløp kan utbetales sammen med lønnen i juni måned. Man vil da bytte om på utbetalingstidspunktet slik at man vil ha ordinær lønn i 11 måneder og feriepengen utbetales i juni måned.

 

Reglene om utbetaling av feriepenger kan fravikes ved tariffavtale.

 

Feriepenger skal ikke utbetales som en del av den vanlige lønnen hver måned."

 

Kilde: http://www.arbeidstilsynet.no/c26976/faktaside/vis.html?tid=28190

» [ ] Audi A6 2.6 V6, 1995

» [x] VW Golf 3, 1994 (Prosjekt) SOLGT!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Reglene om utbetaling av feriepenger kan fravikes ved tariffavtale."

 

Dette betyr i praksis at arbeidsgiveren selv kan bestemme om feriepenger skal utbetales på et annet grunnlag, enn det som er gitt av Arbeidstilsynet, hvis arbeidsgiver har en tariffavtale som tillater dette.

 

Det vil med andre ord si at arbeidsgiver kan nekte å utbetale feriepenger til henne. MEN, det er jo som du sier meget motsigende at de skrev ut feriepenger til en annen ansatt på et tidligere tidspunkt, han har da måttet skatte av disse feriepengene (hvis det skjedde før 1.1.2009), men dette skal da ikke ha noe å si for bedriften, hverken regnskapsmessing eller oppgjørsmessig.

» [ ] Audi A6 2.6 V6, 1995

» [x] VW Golf 3, 1994 (Prosjekt) SOLGT!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja men om arbeidsgiver betaler ut alt av feriepenger i f.eks januar og du er blakk når juni og ferien er så har du krav på mer feriepenger

Volvo 240 1991 b230f/ft turboprosjekt

Volvo 142 - b20 - 1968 - Prosjekt

Volvo 242 - b19 - 1975 Bruksbil/til salgs

Kia Ceed TX - 2008 - 1,6CRDI - bruksbil

Peugeot Expert - 2002 - 2.0 td - arbeidsbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ikke alle som har fellesferie. Jeg kan selv velge når jeg vil ha ferie, men helst innenfor mai-september. jobber som regel den mnd jeg får feriepenger.

Volvo 240 1991 b230f/ft turboprosjekt

Volvo 142 - b20 - 1968 - Prosjekt

Volvo 242 - b19 - 1975 Bruksbil/til salgs

Kia Ceed TX - 2008 - 1,6CRDI - bruksbil

Peugeot Expert - 2002 - 2.0 td - arbeidsbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, har du fått utbetalt alle feriepengene dine på Januar så kan du ikke komme å be om mer feriepenger når ferien starter. Er ikke sånn det fungerer.

 

Jo, en har krav på feriepenger under ferie, påstår i hvertfall det sjefen min og jeg regner med at han vet hva han snakker om

Volvo 240 1991 b230f/ft turboprosjekt

Volvo 142 - b20 - 1968 - Prosjekt

Volvo 242 - b19 - 1975 Bruksbil/til salgs

Kia Ceed TX - 2008 - 1,6CRDI - bruksbil

Peugeot Expert - 2002 - 2.0 td - arbeidsbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, en har krav på feriepenger under ferie, påstår i hvertfall det sjefen min og jeg regner med at han vet hva han snakker om

 

Kjære vene:

 

Når du først får utbetalt dine OPPARBEIDEDE feriepenger fra ifjor så har du ingen grunnlag for å melke arbeidsgiveren for mer "feriepenger fordi jeg har ferie".

 

Hvor ialleverden har du fått dette med deg?

VW Polo 1996 1.4SOLGT

Audi A6 2001 2,5QTDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du får feriepengene dine i Januar, så er de skattefritt fra året før. Får du feriepenger igjen i Juni, så er det fra f.eks 1/1-09 til 1/6-09, og dette må DU skatte av og du får mindre feriepenger neste år, når de egentlig skal utbetales skattefritt.

Endret av Mustang95

Project: "FrostBite" by GSS Motorsports

- 2007 Focus

- 1995 Mustang cab

- 1994 Mustang coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om du har lest hva jeg har skrevet så hadde du sett det. Sjefen nevnte dette i ei samtale om feriepenger, Det han sa var at det var arbeidgiverens ansvar at ansatte hadde penger til ferien og derfor er arbeidsgivere skeptisk på å betale ut feriepenger før de faktisk må. Sa i hvertfall sjefen min som eier og driver bedrifta jeg jobber i.

Volvo 240 1991 b230f/ft turboprosjekt

Volvo 142 - b20 - 1968 - Prosjekt

Volvo 242 - b19 - 1975 Bruksbil/til salgs

Kia Ceed TX - 2008 - 1,6CRDI - bruksbil

Peugeot Expert - 2002 - 2.0 td - arbeidsbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår