NCruizer Skrevet Februar 13, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 13, 2009 Heisann. Mamma har en postkasse-grønn Polo stasjonsvogn 1999 modell med 1,4 liters OHC 8v motor. Hun har eid den siden 2003 og den har tilbakelagt 175.000 km. Siden det er jeg som er "mekanikeren" hennes og har påtatt meg ansvaret med å vedlikeholde den, da kvinnfolk over 50 ikke har peiling på hvordan dette gjøres. Har mange gode minner fra denne bilen og vil at dn skal vare, helst lenge og i forbindelse med d har jeg noen tekniske spm; I det seneste (siste 15-20.000km) har motoren fått en slags pinjong/shims eller kamaksellyd... er dette vanlig fenomen? Vet nesten med sikkerhet at det er hydrauliske løftere på denne da det er ingen justeringsmuligheter. Kjører forøvrig mobil 1 0W-40 new life som koster meg rundt 1000 kroner per skift og det er hver 4-5000 km. Ved oppstart kommer det kakklelyder fra toppen og etter cirka 1,5 mil varmkjøring varierer dem med lett kakkling eller stillhet med svak tikkelyd... er dette en kritisk sak, eller et vanlig fenomen? tenkte jeg skulle montere motorvarmer så snart lønna kommer på konton da mamma ikke har all verdens råd... Noe jeg bør sjekke justere eller er dette bortkastet og synger den på siste verset? Gla i den lille grønne biln:) Er bittelitt overflaterust også nede ved kantene på hjulbuene på alle fire sidene som jeg skal utbedre til sommeren og gå over hele bilen. Ellers er den tipptopp. Setter pris på alle svar. På forhånd takk. Siter Ford - gives you more Granada - "A car made with serious intent for serious men" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
k1mmen Skrevet Mars 3, 2009 Rapporter Share Skrevet Mars 3, 2009 Hei Noen kjeappa svar på dine spørsmål. 1. Det er hydrauliske ventilløftere på denne bilen. 2. Oljen må være iht. bilens spesifikasjoner pga. ventilklaringer mm. 3. Kontroller om Du har motorkode AKK. Dersom du har dette Kan jeg nesten mid sikkerhet informere deg om at tikke/kakklelyd fra motor skyldest skjørtebank. Dette har vært et gjenngånde problem på AKK motorene. Dette skyldest slitasje på stempler og sylindervegger som gir for stor klaring. Eneste rep. metode på dette problemet er motorskifte. Vil anbefale at du da får deg en delkomplett motor uten topp, som vil være den billigeste løsningen. Beklager litt dårligge nyheter, men men sån er det bare. Mvh. VW Teknikker Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.