Gå til innhold

NCruizer

Bruker
  • Innholdsteller

    14
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om NCruizer

  • Bursdag 01/01/1987

core_pfieldgroups_99

  • Modell (eks S4)
    Granada 2,3 V6 ghia
  • Biltype (eks Audi)
    Ford
  • Årsmodell (eks 1995)
    1985
  • Yrke eller sivil status
    bygg og konstruksjonsbransjen
  • Motor (eks 1.6)
    2,3 KölnV6
  • Modifikasjoner (eks konfilter, eksos)
    orginal, entusiasteid

Contact Methods

  • Bosted
    Tromsø

NCruizer's Achievements

  1. Heisann. Mamma har en postkasse-grønn Polo stasjonsvogn 1999 modell med 1,4 liters OHC 8v motor. Hun har eid den siden 2003 og den har tilbakelagt 175.000 km. Siden det er jeg som er "mekanikeren" hennes og har påtatt meg ansvaret med å vedlikeholde den, da kvinnfolk over 50 ikke har peiling på hvordan dette gjøres. Har mange gode minner fra denne bilen og vil at dn skal vare, helst lenge og i forbindelse med d har jeg noen tekniske spm; I det seneste (siste 15-20.000km) har motoren fått en slags pinjong/shims eller kamaksellyd... er dette vanlig fenomen? Vet nesten med sikkerhet at det er hydrauliske løftere på denne da det er ingen justeringsmuligheter. Kjører forøvrig mobil 1 0W-40 new life som koster meg rundt 1000 kroner per skift og det er hver 4-5000 km. Ved oppstart kommer det kakklelyder fra toppen og etter cirka 1,5 mil varmkjøring varierer dem med lett kakkling eller stillhet med svak tikkelyd... er dette en kritisk sak, eller et vanlig fenomen? tenkte jeg skulle montere motorvarmer så snart lønna kommer på konton da mamma ikke har all verdens råd... Noe jeg bør sjekke justere eller er dette bortkastet og synger den på siste verset? Gla i den lille grønne biln:) Er bittelitt overflaterust også nede ved kantene på hjulbuene på alle fire sidene som jeg skal utbedre til sommeren og gå over hele bilen. Ellers er den tipptopp. Setter pris på alle svar. På forhånd takk.
  2. Har ingen form for senking på min, men vil likevell ha den litt stivere bak. Er ikke så nøye på hvor bra den ligger i svinger, da det er hovedsakelig bestemor-kjøring jeg stort sett driver med. Har ingen lyst til å drive å gasse rundt som en og annen testosteron tulling, den tiden er forbi, er for voksen til det nå;) Så det blir vel fjører og dempere på meca da.
  3. Da blir det sånne til den gammle Nazi-kjelken min da
  4. Kommer til å montere nye fjører bak, samt nye støtdempere bak på sedanen min, da de er dårlige på en side. Har heller ikke lyst å montere originale da jeg synes disse er litt for myke og "vannsengaktige" Noen som vet om noen de kan anbefale? Gjerne noen forsterka. Støtdempere tenkte jeg på radial-matic. Bilen står til vinteren i et lager, så jeg har god tid... Setter pris på alle anbefalinger, på forhånd takk.:thanks
  5. det du hovedsakelig skal se på er stand på motor og drivverk, samt rust. Mange av disse bilene er entusiasteide, især de med bedre utstyrsgrad og større motor. Og som sagt er en 2.8 2 dørs en meget sjelden og eksklusiv bil, og en litt mer "sporty" granada. Det du skal se etter er; rust i kanaler fremme, spessielt hvis bilen har skvettlapper. Rust i hekk-kant bak, bensintank skinner/branketter, avløp fra tak som renner via bagasjelokket, hengsler og fester på koffertlokket og bakre hjulbuer/skjermkanter. Ellers er motorene bunn-solide....vær nøye med olje da disse har en tendens til å bruke endel, mest pga feilbruk av olje (fleste er kjørt på mineral-olje) de ble originalt levert med ford Super motorolje som er halvsyntetisk... slakk i bakaksling er vanlig. Forgasser og automatchocke-feil er meget vanlig på solex forgasserne. slakk i vippeakslingen/vippearmer, stor klarering på ventiler som foresaker tikking. Justeres på 0,35mm inn og 0,40mm ut. soting av plugger..(ikke bruk motorcraft plugger...stygg sak, soter igjen, bruk bosch super eller NGK) 2,3L Köln sekser har 115, en 2,8L har 135... torque/dreiemoment er stort sett det samme... Ellers er det ikke så mye å si, lykke til med eventuelt kjøp, drømmebiler å kjøre;)
  6. vet om en granada, bilen er nesten dønn strøken, er vel enten en 2,3 Lincoln eller 2,8 GLS og den er gått 1,4 million kilometer på original motor og drivverk...ble vel avskiltet tror jeg pga miløutslipp da det hovedsakelig bare var ren eller halvforbrent olje som kom ut av eksosen...:S men hvem sa at Köln V6- erne er dårlig holdbare? de kan ha så mye slakk i vippearmer, ventiltikking og lavt oljetrykk, men de går og går og går;) bare det ER olje på dem så gå går de uansett faen. Så....hvor langt er deres kjørt? min er kjørt 258.000 alt er orginalt, motor er dønn strøken og bruker ikke olje. kjører Agip halvsyntetisk
  7. noen som har liggende original styling til MK2 Granada? Da tenker jeg hovedsakelig på originale GHIA kastere og spredere, 2.8i frontspoiler, GL/Ghia bakspoiler, kromgrill, etc. Hvis noen har noe liggende så send meg et PM. Alt KAN være av interesse. Lyktesettet er jeg spessielt interessert i...
  8. Det var da enda godt, trodde det var blykonsentrat, men "blyerstatning" sier jo sitt da...
  9. Noen som har noe å si om å bruke blyerstatning i bensinen på min gamle bil? det skal vistnok smøre ventilene og sylinderne, men det er jo rimelig helseskadelig for både barn og ungdom som ikke er ferdigutviklet... vil helst ikke bli et miljøsvin, men vil at bilen skal gå pent åsså, helst uten ventiltikking eller sånt, motoren er en 82-mod 2,8i 6-cyl som er gådd 330.000km og bruker 98 oktan. Noen som har synspunkter? Tenker seff mer på et menneske enn en dum maskin, men har en forkjærlighet for biler åsså da.
  10. Bare for artighet; Hva er det meste en bil har kjørt som dere vet om? Vet om en 2,8L V6 Granada som har akkurat rundet 1 million km, uten overhalling som fortsatt går rundt på veiene der jeg bor!
  11. NCruizer

    Oljetype

    Fadern hadde en bil som drakk olje! (og bensin) en gammel BMW 518 1979 mod, hadde my ventil-tikking også. Vi fylte på den Valvoline max life 100,000 og både lekasjer og tikking stoppet. En helt fantastisk olje, men den er jo også dyr. over 700 spenn for 5 liter. Anbefaler den:thumb
  12. Hei! ny her:thumb Har et lite irreterende problem med sonataen min: Bilen har i det siste hatt en lei uvane å "tikke" når jeg starter den, dette forekommer nesten bare når det er kaldt ute eller hvis bilen har stått lenge i ro, som den oxo ofte gjør åsså. må jeg kansje få ventilene justert inn, eller er dette en tettering som har blitt slitt ned? Motoren er en Mitsubishi 3.0L 12v V6 "Sigma" som er snart gått 200.000km. Jeg steller bilen meeeget godt, skifter ofte olje, og bruker kun dyre merker som Valvoline max life, kjører ikke så ofte heller, men vil jo ha bilen i best mulig teknisk stand, så hvis noen vet noe om hva det kan være og/eller hva jeg bør gjøre så er det bare å poste. håper på det beste :): mvh
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår