Gå til innhold

Morten & BeateM's Omega B Stv! - Eu-kontroll tatt! Se s4

Ranger emnet


mortenwb

Anbefalte innlegg

  • Svar 97
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Visst fikk man gjort litt i dag også. Vært ute og fått satt i ny pionér cd - spiller, (DEH-5000 UB), nytt MTX frontsett, og trukket strømkabel til forsterkeren (Rockford Fosgate P450.4), som blir lagt i reservehjulsbrønnen.

 

Lite spørsmål, tror dere det kan bli bra å bygge basselement ned sammen med forsterkeren ( = bruke res.hjulsbrønn som kasse)???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lurt på dette selv. er reservehjulbrønnen tett? må være fukt fri. ellers skulle det jo være mulig hvis du ikke har for kraftig ellement (må ikke være så dypt og trenge mega kasse) så tror jeg egentlig det er å bygge opp feste til ellement og lydisolere det. (Skulle jeg tro.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en skal bygge ned ellementet i resseervehjulbrønnen, er dere nok nødt til å støpe den med glassfiber! Blir ikke tett nok slik det er originalt, så det kommer til å være mye stygge skranglelyder! Og som teigland sier, må dere finne et ellement som ikke er for dypt!

 

Planen var ikke bygge elementet rett i gulvet som er der. Det kan jeg forstå blir for skranglete å dårlig. Min plan var å bygge en totalt 4kantet kasse under gulvet å ha elementet under selve gulvet , så skjære hull i orginalgulvet. Lage hull til en bassport å ett gitter over elementet som ligger under! Har ett element som ikke er så veldig dybt/evt finne ett 10" element.

 

Noe slikt (du forstår sikkert poenget):

Untitled.jpg

Opel Zafira DTI m.div mods

91 Corrado G60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner! Kan nok gå dette, men slik at du vet det, så får du ikke den beste lyden av et ellement som er plassert på den måten;) Men det er absolutt kjekt med tanke på plassering:)

 

Kan ikke helt forstå hvorfor jeg ikke skal få bra lyd fra elementet ?

Det er jo som en vanlig kasse! Bare att denne er plassert nedi reshjulbrønn! :wonder:

 

Tar jo ikke lange tiden å lage en helt 4-kantet kasse heller. Virker det, å lyden blir bra, så sparer man jo masse plass i bagasjerommet + det er ikke så synlig fra utsiden av bilen (mtp på klåfingra idioter som ikke kan holde seg unna :wank )

Opel Zafira DTI m.div mods

91 Corrado G60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen er både det som Pett3r sier, og at jeg tviler litt på at du har stor nok plass til å lage kassen så stor som den burde være til ellementet! Jeg har ikke sett resservehjulbrønnen, så er ikke helt sikker på hvor stor den er, men klarer ikke helt å se for meg at kassa blir stor nok:) Men det kommer også litt ann på hva slags kasse du vil ha! Portet kasse som du har tegnet er som regel større enn en lukket kasse! Noe du også må tenke på hvis du skal ha en portet kasse, er hvor langt rør du skal ha! Tror egentlig det kommer til å måtte være lengre enn hjulbrønnen er dyp! Men for all del, du får lyd, og du blir sikkert fornøyd med den, men du kommer ikke til å klare å få den beste lyden av ellementet som du kunne ha fått:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tviler på at tyngdekraften vil ha noe særlig innvirkning på elementet... derimot kan volumet bli for lite som noen sier her. Men man får kjøpt basselement som er beregnet for små volum, det kan være en lur løsning her. Man må ikke glemme at dette har blitt gjort MANGE ganger før, og det funker ofte ganske bra :)

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tyngdekraften kan man se bort fra da elemtet sitter i en låst posisjon,pluss at tyngden av elemtetet er like stor uavhengig av vertikal/horsiontal stilling. Dette i tillegg til at luften (som ved havnivå og i tørr i luft har en tetthet på ca 1,2kg/m3) har samme trykk inni bagasjerommet som uansett. Ettersom bagasjerommet/bilen er lukket er luften inne mer eller mindre tilnærmet stillestående, og trykket er likt i alle retninger. Elementet må altså overvinne like store krefter i alle retninger, så horisontal/vertikal spiller ingen rolle.

 

Det som er viktig er nok at vi klarer å bygge ned en kasse som gir nok volum, og at vi får isolert rundt(?) sånn at det ikke skrangler sånn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du vill få litt gravitasjonskrefter om du kjører over store humper og sånn der du selv føler du blir presset ned i setet, men marginalt. men tenker du å ha gitteret over eller under bagasjeromsgulvet ("luka") tror jeg ville satsa på å ikke ha porting. da du vil kunne bruke en mindre kasse (hjulbrønnen på STV er greit stor men ikke sååå dyp) og du slipper å skulle trykke luft opp igjennom evt bagage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men setter du elemtentet slik at det slår horsiontalt,vil akselerasjonskreftene virke på det i slagretningen. Så,det spiller ingen rolle. that's why we love physics

 

Stemmer bra det ja :) Hvis det var noe tvil var det dette innlegget jeg kommenterte isted:

 

det er vel fordi elementet må slå vertikalt(tyngdekraft) i stedet

for horisontalt:)

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår