krt_ Skrevet Januar 30, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 30, 2009 Har startproblemer på bilen, har ladet batteriet utallie ganger men bilen vil ikke starte. Jeg har sånn batteri med indikator. Altså, hvit felt når det er 0%, svart felt når det er 50% og grønnt felt når det er 100%.. men når selv etter lading viser feltet 0%.. Er dette pga det er gåen? Måler 12,86V på batteriet en dag etter lading.. Siter Volvo V40 1.8 Sport Edition 2004mod Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet Januar 30, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 30, 2009 Synker spenningen på batteriet dersom du tar vekk laderen og kobler batteripolene av? Isåfall, batteriet er nok gåen.. Du kan også sjekke det ved å lade det opp, måle batteriet mens du kjører motoren på starteren. Det skal ikke bli under 11-12V.. Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
krt_ Skrevet Januar 30, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 30, 2009 Var ute å "undersøkte" litt nå, ser at det er forferdelig lite vann på batteriet.. så også at verdien synkte når jeg tok av ladere, rett etter jeg tok av laderen var det ca 13v og ca 20 min etter var det på 12,5v.. men skal ikke det være rundt 12,5v? Veel, alle fall ikke vann på batteriet.. så er sikkert det som er syndern.. Siter Volvo V40 1.8 Sport Edition 2004mod Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet Januar 30, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 30, 2009 Fyll vann på det å lad det opp i en dag eller så.. Sjekk så hva spenningen er. Den burde ligge på minimum 12V ja.. Alt over 12v er et godt tegn. Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
krt_ Skrevet Januar 30, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 30, 2009 Fyll vann på det å lad det opp i en dag eller så.. Sjekk så hva spenningen er. Den burde ligge på minimum 12V ja.. Alt over 12v er et godt tegn. okei, will do.. Siter Volvo V40 1.8 Sport Edition 2004mod Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
buskmann Skrevet Januar 30, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 30, 2009 Alt over 12v er et godt tegn. Ett batteri som ikke viser mer enn 12 volt mellom terminalene er utladet. Ved fulladet batteri skal voltmeteret vise 12,7-12,8 volt. Siter Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mondeo Skrevet Januar 30, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 30, 2009 Å måle spenning på et ubelastet batteri forteller egentlig veldig lite. Siter Bilforumet.noModerator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VilleW Skrevet Januar 30, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 30, 2009 Smell på en batteritester, samt mål syrevekten :) Hvis batteriet har sulfatert er det direkte farlig. Siter 1988 Golf II aka. Helene Tollak: "Føler at håret mitt har begynt og bli langt nå" Øge: "Kunne vært lengre..." Tollak: "Å?" Øge: "Hvis du hadde spart lengre, hadde håret ditt blitt lengre" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
krt_ Skrevet Januar 30, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 30, 2009 Smell på en batteritester, samt mål syrevekten :) Hvis batteriet har sulfatert er det direkte farlig. wtf? farlig? hvordan da? Har forsøkt med startkabler nå i kveld.. men da ville faktisk ikke startmotoren dra motoren rundt! :fire: Tok ut startmotoren og vridde om tenninga, så at tannhjulet gikk fram og rundt, men virker som om den bare står og surrer når den står fast i girkassen... Gir snart opp denne driten... Siter Volvo V40 1.8 Sport Edition 2004mod Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
technobreath Skrevet Januar 31, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 31, 2009 Å måle spenning på et ubelastet batteri forteller egentlig veldig lite. Det forteller faktisk ingenting. Men å måle spenning på et batteri når laderen forteller noe - at laderen virker :). Skal batteriet måles så må du måle mens det er belastet, kun da vil du være sikker. Men er batteriet lada ut mange ganger, og det er tørrt for vann nesten så er det nok ødelagt! Du bør spandere kronene å kjøpe et nytt batteri. Biltema sine er mer enn gode nok, og de er også billige og gode! Dersom mot formodning syrevekta er ok og du får på vann så vær veldig nøye å fyll på likt nivå i alle cellene, hvis ikke så vil den ene cellen tappe den andre, og batteriet vil forbli elendig. Nei, kjøp et nytt! Det at starteren ikke fungerer skikkelig under belastning på et totalhavarert batteri, eller med startkabler og et totalhavarert batteri om så er, er ikke det minste rart. Nå VET du at batteriet er ødelagt, så når du kjøper nytt så vil mange problem løse seg, nytter ikke å si at du gir opp før du har prøvd det opplagte. Før det så syns jeg ikke synd på deg :) hehe Siter Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil Toyota Carina 2 1986 - Solgt Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
buskmann Skrevet Januar 31, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 31, 2009 Å måle spenning på et ubelastet batteri forteller egentlig veldig lite. Å måle spenningen mellom pluss- og minuspolen forteller faktisk ganske mye om ladenivået. Praktisk talt alle bilbatterier er fulladet på 12,6 volt og utladet på 11,9 volt. Prøv på din egen bil hvis du tviler. Det er en liten svakhet med målingen. Det er at spenningen synker med lavere temperatur, selv om batteriet er fulladet. Se denne Excelfilen for en temperaturkorrigert skala. Siter Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mondeo Skrevet Februar 1, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 1, 2009 Å måle spenningen mellom pluss- og minuspolen forteller faktisk ganske mye om ladenivået. Praktisk talt alle bilbatterier er fulladet på 12,6 volt og utladet på 11,9 volt. Prøv på din egen bil hvis du tviler. Det er en liten svakhet med målingen. Det er at spenningen synker med lavere temperatur, selv om batteriet er fulladet. Se denne Excelfilen for en temperaturkorrigert skala. Ja, men det forteller veldig lite om batterietBatteriet trenger ikke være ødelagt om du måler 11 volt, men det trenger heller ikke være i orden om du måler 12,8 V Siter Bilforumet.noModerator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
technobreath Skrevet Februar 1, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 1, 2009 Å måle spenningen mellom pluss- og minuspolen forteller faktisk ganske mye om ladenivået. Praktisk talt alle bilbatterier er fulladet på 12,6 volt og utladet på 11,9 volt. Prøv på din egen bil hvis du tviler. Blir å synse å gjette dette her. Kan være det funker, men slettest ikke en sikker måte å bestemme batterihelsen på. Skal en vite noe med sikkerhet så må en måle på riktig måte, og det er ikke uten belastning, som mondeo sier. Men er et batteri utladet, og en får fylt på rett væskenivå, og prøver å lade det med veldig lav strøm slik at ladinga går s a k t e gjenom f.eks. 2 døgn. Da er det kanskje håp for det. Ødelagde batteri går mange ganger an å live opp igjen - det er faktisk minst 1 firma jeg kjenner til som har spesialisert seg i å redde ødelagde batteri :) Siter Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil Toyota Carina 2 1986 - Solgt Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
buskmann Skrevet Februar 1, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 1, 2009 OK. Et friskt bilbatteri går fra utladet på 11,9 volt til fulladet på 12,6 volt. Like etter man har stoppet bilen kan man måle høyere spenning, men den vil synke etter få minutter. En defekt batteri vil ikke oppføre seg slik. Da tror jeg vi er enige. Siter Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
greddyspeed Skrevet Februar 1, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 1, 2009 enkel test som alle kan gjøre når de mistenker batteriet er defekt: mål batterispenningen FØR du gjør noe som helst, er ingen vits å belastningsteste et batteri som har under 12,2v, da får du et ræva resultat uansett. optimal spenning ved belastningstest er 12,5-12,7v. DA kan du gå i gang med belastningstest. Koble av stikkene på dysene (så bilen ikke startet når du drar den på starteren) og sett voltmeteret på batteriet igjen. Så får du din mor til å sitte i bilen å dra motoren på starteren. spenningen du måler mens starter går rundt skal ikke gå under 9,6volt! Og når din mor skrur av tenningen skal spenningen stige fort opp til den spenningen du målte før du begynte testen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.