Einar Skrevet Januar 31, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 31, 2009 Om det er VAG så er de ett helvete å løsne, drar seg på, må ha 2 meter arm på A4 til pappa, og der blir det skrudd til med hjulkors, hver gang. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Snudii Skrevet Februar 1, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 1, 2009 Utrolig bra! Er litt i grenseland når du leverer bilen inn til en dekkforhandler skal de vite såpass att boltene/muttrene skal skurs intil for hånd så senke bilen ned og bruke moment nøkkel med 110-120 NM. Var jeg deg, hadde jeg tatt med bilen til Mr. Sharif samt med kvitering vis du enda har den, (ta utskrift fra nettbank vis du betalte med kort) og krev att de løsner boltene dine og strammer dem til en mer fornuftig moment. Stå på ditt, dette er jo alene Sharif & co som har å rydde opp i. Det du kan gjøre er å shokke boltene med en lufthammer, fram og tilbake fort. Alså mot høyre så mot venstre og gjenta dette til du klarer å løsne boltene. Pleier å funke relativt ofte for min del når vi får biler inn på verksted å boltene sitter som fy.. Ellers er det vell latmans armen som vinner uansett til slutt. Kjøp en lang latmans arm, og ett langt hult rør som du forlenger latmansarmen din med. Siter Bmw 325i :D Vinterleketøy! -Seat Leon 1.6-Turbo. Solgt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Snudii Skrevet Februar 1, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 1, 2009 Fattern kjøpte en kliss ny Peugeot 307 for noen år siden. Da jeg skulle bytte hjul på den, kunne de fabrikkmonterte hjulboltene løsnes nærmest ved å blåse på hjulvinda. Og alle satt like løst. Stålfelger på den, som technobreath forteller trenger mindre stramming. Men det er ganske vanlig. Men att bilen blir utlevert slik er ikke bra. Da har verkstedet gjort en slurvette jobb. Når bilen din er solgt skal den inn til klargjøring og da skal de gå over bilen både med lufttrykk og momentnøkkel på boltene/muttrene :) De har ett ganske skreddersydd sjema som skal følges for å si det slik. Siter Bmw 325i :D Vinterleketøy! -Seat Leon 1.6-Turbo. Solgt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
technobreath Skrevet Februar 1, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 1, 2009 Noen her som noensinne sett en "proff" dekkomlegger sjekke bilfabrikantens oppgitte moment og så hentet riktig momentpinne / momentnøkkel? Ikke jeg ihvertfall... bare blitt banket på plass.. :) Ja, det har jeg sett, men som du sier de fleste bare banker dekka på plass - voldtar felger osv. Jeg arbeidet på service verksted, og brukte alltid riktig momentpinne, og jeg brukte alltid manuell momentnøkkel på alu felger. Den nøkkelen blei kalibrert av proffer en gang i året :) Det var hos oss bannlyst å bare "banke" dekka på plass. Har selv fått lagt om dekk hos en slik "proff" og det endte jo som det måtte - brukte en LANG latmannsarm for å få opp mutterene :) Heldigvis gikk det... De har ett ganske skreddersydd sjema som skal følges for å si det slik. Når jeg klargjorde biler så hadde jeg en slik liste ja :) Hadde nesten glemt det. Mange punkt som skulle kontrolleres bl.a trykk i dekka og moment på boltene - som aldri stemte. Siter Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil Toyota Carina 2 1986 - Solgt Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ian928 Skrevet Februar 2, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 2, 2009 Off la om dekk på Porschen min og ga beskjed om de ikke måtte trekke til med lufttrekker, det er nemlig alu-muttere. Han bak disken nikker og smiler og sier ja selvfølgelig det er klart. Men Emmanuel Desperado som jobber ute i verkstedet greide jo likevel å banke muttrene på plass så de ble ødelagt: "skakke miste hjula denna Porschen her nei". Når jeg klagde ble jeg tilbudt jalla stålmuttere i erstatning. Det beste er å levere inn hjulene løse har jeg funnet ut. Siter Ian 1998 Range Rover 4,6HSE, 1989 Porsche 944 Turbo, 1980 Porsche 928S 1979 Volvo 245, 1965 Triumph Spitfire4 Mk2, 1964 Triumph Spitfire4 Prosjekt 1956 Land Rover 86" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
technobreath Skrevet Februar 2, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 2, 2009 Det beste er å levere inn hjulene løse har jeg funnet ut. Nja, det aller beste dersom verkstedet behandler dekk og felger slik, er å levere inn løse dekk, og stå å henge over dem som gjør jobben å påse at den blir riktig gjordt - er selvsagt uhøfflig å stå å henge over, men en må gjøre det en må gjøre :) Siter Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil Toyota Carina 2 1986 - Solgt Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Go-carter Skrevet Februar 2, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 2, 2009 ...jeg og begynte å henge over dem når de skulle løfte 3 tonn varebil opp -kun- foran, med sånne labber du svinger under bilen. Når de i tillegg venter helt til den ene labben glipper(!), før de tar fram en stor jekk istedet, da begynner jeg jaggu å lure... Men, så er de jo billige...:morph: Siter 928 FL-612 7/CBR1100XX Serie 3 City 2+2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.