Gå til innhold

Søknad om endring av sporvidde

Ranger emnet


ZAbatmaN

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Vet ikke om jeg plasserer denne helt på riktig sted, men...

 

Det jeg lurer på er, har hørt at det er mulig å søke om endring av sprorvidde på bilen, hva slags dokumentasjon trenger jeg til dette, og hvor kan jeg evt få tak i dette?

 

Grunnen til jeg ønsker dette er fordi med 275 som bakdekk på bobla kommer jeg til å være en purkmagnet, da hadde det vært fint å lempa vognkortet i trynet på de, som det står at bilen er helt lovlig:hellothere:

91 volvo 740

81 pontiac Grand Prix[phat square]

72 vw boble[go biln]

 

[x]93 bmw 525i[x]87 vw golf[x]85 mercedes 190e[x]97 audi a4q [x]83 opel manta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, sånn på den ene siden, bredden på dekket har ikke nødvendigvis noe direkte med sporvidden å gjøre, det myndighetene forholder seg til i denne sammenhengen, er i hvilken størrelsesorden du forandrer innpresset på felgene i forhold til originalt innpress.

 

Jeg regner med at du er kjent med at total sporvidde ikke trenger å rapporteres eller søkes godkjent/skrives inn i vognkort så lenge endringen representerer maks 15mm, altså 7.5mm per side. Likevel, det ligger i kortene at du ikke har tenkt til å bruke de gromme dimensjonene også foran, og da dukker det opp en problemstilling til. Det er nemlig veldig få bilmerker som er typegodkjente med forskjellige dekkbredder foran og bak. Porsche og div italiensk er det, og tar jeg ikke feil, finnes det også slike dispensasjoner for BMW og Mercedes, men dette er jeg ikke 100% sikker på. Hvis ikke slike dispensasjoner foreligger, TROR jeg at man må fremlegge typegodkjenning fra fabrikant om at bilen er godkjent for ulike dekkbredder foran og bak. Men det beste du kan gjøre, er å ta kontakt med din nærmeste trafikkstasjon og forhøre deg med dem om hva som kreves for å få ting godkjent. Så lenge du opptrer høflig og viser at du vil ha orden i sysakene, er de nok mer enn villige til å hjelpe deg med å nå målet ditt. Lykke til =)

 

Mvh A.K

Her er'e noe muffens..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja får prøve dette, nå er jeg ganske sikker på at jeg går over 7,5mm pr side, de pizzaskjererne som står på bobla originalt er ikke akurat noe å skryte av, når det gjelder forskjellig sporvidde fram og bak så har jeg sett andre som er godkjent med det, men ikke de eksakte dimensjonene som jeg har.

91 volvo 740

81 pontiac Grand Prix[phat square]

72 vw boble[go biln]

 

[x]93 bmw 525i[x]87 vw golf[x]85 mercedes 190e[x]97 audi a4q [x]83 opel manta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sporvidden er alltid forskjellig fra foran til bak, hvor sporvidden foran er størst for å gi bilen mest mulig stabilitet. Virker, ut i fra hvordan du uttrykker deg, som om du forveksler sporvidde med bredden på dekkene. Dette har selvfølgelig ingenting med hverandre å gjøre. Den faste sporvidden er satt av bredden på akselen, mellom festeflatene for hjula på hver side, mens den variable biten av sporvidden bestemmes av innpresset på felgene, med tilhørende reglement. Bredde på dekk er uinteressant i denne sammenhengen. Men ta kontakt med de, så får du nok svar og hjelp til å få det godkjent =)

 

Mvh A.K

Her er'e noe muffens..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Har snakket med de, ble bare henvist til en teknisk svar tlf, det er noe som plager meg skikkelig med den gjengen der, hvis jeg skal snakke med folk synes jeg det er lettere ansikt til ansikt enn å måtte stå å prøve å forklare over tlf.

Når det gjelder kommentaren over her, så stemmer det nok at sporvidde og bredde på dekk/felg forveksles litt..

Jeg har jo ikke skiftet feks bakaksling, så hvis det du sier stemmer så er ikke sporvidden endret, kun bredde på dekk/felg. Godkjenning skal jeg prøve på uansett:)

91 volvo 740

81 pontiac Grand Prix[phat square]

72 vw boble[go biln]

 

[x]93 bmw 525i[x]87 vw golf[x]85 mercedes 190e[x]97 audi a4q [x]83 opel manta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det har du igjen for dersom du skulle ønske å selge bilen på et senere tidspunkt også, mange som liker at ting er på stell =) Burde egentlig ikke være så veldig stort problem å få det godkjent, og det vil avhenge av to forhold:

 

1) Dekkenes kontkaktflate med veien skal befinne seg innenfor skjermenes ytterkant, og dekkene skal ikke ta borti noen strukturer ved full belastning.

 

2) Innpresset på de nye felgene bør ikke avvike kraftig fra de nominelle 7.5mm per side man normalt har lov til å fravike originalt innpress. Dersom forskjellen er ganske stor, KAN det hende at de ikke vil godkjenne det av teknisk hensyn, rett og slett fordi belastningen på lagere og slikt vil bli for stor.

 

Beste er å dra dit og prate med dem ja, dersom du har en trafikkstasjon i nærheten av der du bor, så slipper man misforståelser og tull =) Lykke til videre =)

 

Mvh A.K

Her er'e noe muffens..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må til tønsberg, men får ta det sammtidig med noen andre småting:) så da blir det bra tenker jeg:)

Takk for hjelpa, også med å oppklare/opplære meg i det med sporvidde:)

91 volvo 740

81 pontiac Grand Prix[phat square]

72 vw boble[go biln]

 

[x]93 bmw 525i[x]87 vw golf[x]85 mercedes 190e[x]97 audi a4q [x]83 opel manta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sporvidde måles fra midt på hjulet ene siden til midt på hjulet andre siden. Bygger felgene 2 cm mer utover må de også bygge 1.25cm mer innover enn de originale for at godkjenning fra fabrikant eller "godkjent uavhengig teknisk labratorium", i praksis TUV ikke er nødvendig

 

Men det er lov å søke

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
Ja, det har du igjen for dersom du skulle ønske å selge bilen på et senere tidspunkt også, mange som liker at ting er på stell =) Burde egentlig ikke være så veldig stort problem å få det godkjent, og det vil avhenge av to forhold:

 

1) Dekkenes kontkaktflate med veien skal befinne seg innenfor skjermenes ytterkant, og dekkene skal ikke ta borti noen strukturer ved full belastning.

 

2) Innpresset på de nye felgene bør ikke avvike kraftig fra de nominelle 7.5mm per side man normalt har lov til å fravike originalt innpress. Dersom forskjellen er ganske stor, KAN det hende at de ikke vil godkjenne det av teknisk hensyn, rett og slett fordi belastningen på lagere og slikt vil bli for stor.

 

Beste er å dra dit og prate med dem ja, dersom du har en trafikkstasjon i nærheten av der du bor, så slipper man misforståelser og tull =) Lykke til videre =)

 

Mvh A.K

 

Jeg har hørt så mye forskjellig om dette når det gjelder kontakt flata til dekket.

 

Var en tur til Risløkka Trafikk stasjon og fikk prate med en som satt ved skranken og han mente at hvis du ser at dekket stikker ut av skjermen.. så bare glemmer å få den godkjent selv om det er kun buen til dekket som stikker ut.

 

Men også har hørt at det er kontaktflata det gjelder som du sa A.K. Vet du at det står om dette noe sted? Har kikka i kjøretøy bibelen punkt 6.1 og 6.2 men det står ingen ting om akkurat det.

Mitsubitshi Lancer Intense 2006

Chrysler Grand Voyager LX 2.5CRD 2004

Mazda MX6 - 2.5L 1999

Ford Granada 2.5 Ghia 1988

Ford Granada Coupe 2.5L V6 1976

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sporvidde er jo avhengig av avstand fra navflate til navflate, og innpress, for å få på breie lefser, så må man ofte senke innpresset, og da øker man sporvidden.

 

I Tyskland er det at dekkbanen skal være innafor, i norge er det hjulet som skal være innenfor skjerm/bue.

Om man har litt negativ Cambervinkel går det greiere å få de innafor.

 

Det jeg ville gjort om jeg var deg, var å få tak på skiltnummeret til biler du vet er godkjent med forskjellige dimensjoner og gromme hjul.

 

Det er innpresset som er viktig.

Skriv søknad til dem, der du søker om lov til å kjøre med endret innpress og forskjellige hjul foran og bak, vis til biler som er godkjent med det, og med litt flaks kan det funke.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sporvidde er jo avhengig av avstand fra navflate til navflate, og innpress, for å få på breie lefser, så må man ofte senke innpresset, og da øker man sporvidden.

 

I Tyskland er det at dekkbanen skal være innafor, i norge er det hjulet som skal være innenfor skjerm/bue.

Om man har litt negativ Cambervinkel går det greiere å få de innafor.

 

Det jeg ville gjort om jeg var deg, var å få tak på skiltnummeret til biler du vet er godkjent med forskjellige dimensjoner og gromme hjul.

 

Det er innpresset som er viktig.

Skriv søknad til dem, der du søker om lov til å kjøre med endret innpress og forskjellige hjul foran og bak, vis til biler som er godkjent med det, og med litt flaks kan det funke.

 

Hørte at bilene skal vuderes/godkjennes individuelt men kan vel prøve på få tak i en eller bil med godkjent groome hjul. Break a leg!!!

 

Forskjellige hjul foran og bak kan jeg vel bare glemme fordi minste størrelse på Vertini Hennessey er 18x8 :(

 

Impress ligger innafor så jeg trenger vel ikke å søke om det eller hva?

 

Ønsker minst mulig fysiske modifikasjoner på bilen siden garanti kan falles bort. Derfor ønsker jeg å få greie på dette her at det står svart på hvit noe sted? Eller er det opp til humør til hver enkelt tekniker å tolke regelen.

 

Men takk for tipse!!!

Mitsubitshi Lancer Intense 2006

Chrysler Grand Voyager LX 2.5CRD 2004

Mazda MX6 - 2.5L 1999

Ford Granada 2.5 Ghia 1988

Ford Granada Coupe 2.5L V6 1976

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår