Golf IV 2001 Skrevet Januar 11, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 11, 2009 Bilen min var plutselig helt død i desember. Symptomene tydet på at det kunne være batteriet. Jeg fikk tak i nytt batteri, og skiftet det. Bilen startet med en gang, men gikk litt rart. Fikk skifta en tennspole og det så ut til at det var løst. Skifta sikring til sentrallås, og pære til lyset i varmeapparet. Alt var da i orden så det ut til. I jula kjørte jeg den en del, minst to turer med en varighet på over to timer. Stod stille noen dager, å så var jeg ute med den 3 jan. 3-4 dager senere var den helt død igjen. Ingen lamper "advarte" meg før jeg satte den fra meg. Samme symptomer som sist. Sentrallåsen slutter å virke etterhvert som man prøver, den kjinner ikke engang, og svært svakt lys. Den er livløs rett og slett. Jeg har jo nytt batteri, men tok det ut for å sette på batterilader. Alle lampene lyste på laderen etter ca 30 sek-1 min, men en etter en slukker etter bare noen minutter. Oppå batteriet (fra biltema) er det et "kikkehull", det indikerer at batteriet skal lades (sort). Det ser altså ut til at batteriet ikke tar lading fra lader. Hva kan dette være? Nytt batteri helt kaputt etter 2-3 uker? Kan det isåfall være noe som gjør dette? (skal nevnes at jeg er ei jente som bare gjør så godt jeg kan, og ikke kommer meg noe sted da jeg har lite nettverk her jeg bor. Har ikke muligheter eller peiling nok til å selv få målt strømmen). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hondaen Skrevet Januar 11, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 11, 2009 For meg høres det ut som at du trenger å se over generatoren som skal lade batteriet ditt. Hvis børstene er utslitt kan den fungere av og til, faktisk. Siter For livets glade gutter går solen aldri ned ;-D Guide: Honda Turbo Guide:Bytt bremsene på din Honda selv Spør doktor Honda om alt! http://www.honda-club.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Golf IV 2001 Skrevet Januar 11, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 11, 2009 Men burde ikke batteriet ta til seg strøm når jeg lader det inne med batterilader? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind S Skrevet Januar 11, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 11, 2009 Kanskje du har en dårlig batterilader som ikke klarer å få liv i et batteri som er helt flatt? Jeg ville sjekka om det er noe som står og trekker strøm når bilen er slått av. Ta av +polen og sett en prøvelampe/voltmeter mellom +ledningen og polen på batteriet når bilen er slått av. (og det er strøm på batteriet) Hvis prøvelampa lyser/gløder da, er det noe som trekker strøm (den vil sansyligvis gløde littegrann p.g.a. klokke og sånne ting) Når evt. prøvelampa lyser er det bare å begynne å dra ut sikringer til den slutter å lyse. Da ser du hvilken krets det er på, og kan forske litt nærmere. (ikke glem forsterkere og annen ettermontert dritt) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Golf IV 2001 Skrevet Januar 11, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 11, 2009 Da må jeg rett og slett få en bergingsbil til å hente bilen til verksted da.. Batteriladeren har vært brukt en gang før bare.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind S Skrevet Januar 11, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 11, 2009 Går det ikke an å trile den i gang? Eller bruke startkabler? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Golf IV 2001 Skrevet Januar 11, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 11, 2009 Nei, jeg har ingen til å hjelpe meg. Synes det er så merkelig at batteriet ikke tar lading med lader, og at den plutselig var helt død.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hondaen Skrevet Januar 11, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 11, 2009 Du må ha en batteribooster som kan levere litt strøm. Koble den på og la den gå i 30-45 minutter, les av at strømmen kommer over 10 ampere. Prøv så igjen. Er usannsynlig at det nye batteriet ditt er 100% defekt. Da må cellene enten ha kollapset eller du har fått polaritetsreversering. Dette som sagt lite sannsynlig hvis batteriet er korrekt montert. Dype utladninger ødelegger kapasiteten, men skal uansett litt til å totalt ødelegge batteriet. Til informasjon har jeg jobbet profesjonelt med blysyrebatteri og har hovedoppgave om emnet. Du må også se over batteripol klemmene. Rengjør godt klemmer og poler med stålbørste, bruk så syrefri vaselin på polsko og klemmer. Syrefri vaselin fordi: Dette hindrer korrosjon av positiv pol, den slipper ikke til oksygen eller elektroner. Den negative polen er galvanisk beskyttet mot korrosjon, men et oksidbelegg på blyet kan gi dårlig kontakt (blyoksid leder veldig dårlig strøm). Klarer du å få igang motoren, bruk et voltmeter og mål ladespenningen fra dynamoen. Den skal være 14.4 volt minimum på rask tomgang. En dårlig polsko kan raskt gi 0.2-0.3 volt spenningsfall. Siter For livets glade gutter går solen aldri ned ;-D Guide: Honda Turbo Guide:Bytt bremsene på din Honda selv Spør doktor Honda om alt! http://www.honda-club.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
buskmann Skrevet Januar 11, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 11, 2009 Kan du har montert det nye batteriet eller kablene feil vei? Siter Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Golf IV 2001 Skrevet Januar 11, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 11, 2009 Nei, de skal ha blitt satt på riktig vei. Jeg har jo kjørt en del etter at jeg skifta batteri. Jeg lar laderen stå på over natta, så får jeg se.. Rart at det er bare en lysdiode som lyser på laderen. Det er 4 der, og de skal slukkes etterhvert som det lades opp. De lyste jo noen minutter de tre andre også, men slukket etter kort tid.. Litt vanskelig å se skikkelig gjennom "kikkehullet" på batteriet, men ser fortsatt sort ut- noe som indikerer at batteriet trenger lading.. Håper på grønt i morgen.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hondaen Skrevet Januar 11, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 11, 2009 Høres ut som du har en lite fislelader... Du trenger mer power......skaff deg en batteribooster. Siter For livets glade gutter går solen aldri ned ;-D Guide: Honda Turbo Guide:Bytt bremsene på din Honda selv Spør doktor Honda om alt! http://www.honda-club.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Golf IV 2001 Skrevet Januar 11, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 11, 2009 Det er mulig at laderen ikke er av de kraftigste, men en booster er jo dyr i forhold. Brukt 13 000.- på bilen på 2 mnd, så det frister lite å investere masse på en booster dersom jeg kan få det til med denne laderen.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
zachariassen Skrevet Januar 12, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 12, 2009 hmm. ikke skyt meg om jeg tar feil her nå men biltema batteri saa du? kan ikke påstå at jeg har veldig gode erfaringer og opplevelser med biltema batterier. kjøp deg running bull. har du samme problemet da er det enten noe som stjeler strøm eller gåen dynamo.. Siter Kjører børsje med fire ringer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bora2000SR Skrevet Januar 13, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 13, 2009 ville klaga på batteriet jeg. mn skulle fått målet spenninga di da.. om bilen lader eller om batteriet er flatt... kan sikkrt være behjelpelig med å se på bilen din om du vil..siden det virker som det er ingen som kan hjelpe deg så. bor i tr.heim selv.. send en PM så skal vi se hva vi får til.. Siter Team Low And Slow - VW Bora 1.6 2000 - Ford Sierra 2.0L x Mazda 323 1.6 1989 x Volvo 360 B19 1985 x Mercedes 190 2.0 1984 x Audi 80 1.6 1982 x Mazda 626 2.0 1987 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Golf IV 2001 Skrevet Januar 14, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 14, 2009 Tusen takk for alle svar, og en spesiell takk til deg BORA2000SR for det sjenerøse tilbudet om å komme og hjelpe! :) Jeg har holdt på med lading utrolig lenge, men i dag så det nesten fullt ut. Jeg kobla batteriet til i ettermiddag, og da starta den tvert (som før jul). Jeg kjørte rett til verksted, så i morgen skulle de sjekke den for strømtyver! :) Dette har krevd utrolig mye tålmodighet, men nå håper jeg at det blir ei ordning! Spent på hva de finer ut i morgen.. Takk til alle iallefall! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.