Nordhagen Skrevet Januar 5, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 5, 2009 Det var bare det jeg lurte på :-) Har lagt fire strøk med topplakk på kjøkkenfrontene mine. Noen av dem er lakkert med Biltema sin proffstrøyte og har en del appelsinhud. Så på et annet forum at det ble beskrevet en fremgangsmåte for å få overflaten speilblank som innebar våtsliping med 2000-papir, men jeg er litt redd for å gå gjennom lakken. Noen som vet om det funker å bare bruke rubbing compound og droppe slipinga først? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mad_Maxx Skrevet Januar 5, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 5, 2009 Må slipes regner jeg med, rubbinga er vel ikke slipende nok til å fjerne appelsinhud :) Siter Dream as if you'll live forever; live as if you'll die tomorrow. James Dean Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nordhagen Skrevet Januar 5, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 5, 2009 Hmmm, OK. Har både plansliper og 2000-papir liggende klart, så da får jeg vel bare gå på med smurte albuer. Du tror ikke det er litt risky i forhold til å gå gjennom lakken da? EDIT: Har du forresten et godt forslag til en rubbing og en polish som er bra og ikke alt for dyr? Ble anbefalt 3M i en butikk. Det er sikkert gullprodukter, men koster meg 700 kroner... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JoCCe Skrevet Januar 5, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 5, 2009 Er det 2 skikts du har lakka med da? Om hele skapdøra di er med mye struktur i (har sett tråden din) anbefaler jeg det å slipe over klarlakken med 500 tørt, å ett lag til med klarlakk som du legger i flyt, 100 ganger lettere enn å drive å slipe og polere ;) Sjønte du? :) Siter 97' Ford F-150 "Svt Lightning" BMW 325i 90' E30 Nissan King Cab X bil: Bmw 325i e30, bredda, modda m-tech 1 osv X bil: Bmw 520i 24v, Rieger Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nordhagen Skrevet Januar 5, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 5, 2009 Er det 2 skikts du har lakka med da? Om hele skapdøra di er med mye struktur i (har sett tråden din) anbefaler jeg det å slipe over klarlakken med 500 tørt, å ett lag til med klarlakk som du legger i flyt, 100 ganger lettere enn å drive å slipe og polere ;) Sjønte du? :) Joda, jeg skjønte hva du mente, men lakken er vanlig topplakk med base og klar i ett. Har ikke lakkert klar separat. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JoCCe Skrevet Januar 6, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 6, 2009 Altså en solid lakk, slip over med 500 å legg på pånytt hørtes lettest ut i mine ører da :) hehe Siter 97' Ford F-150 "Svt Lightning" BMW 325i 90' E30 Nissan King Cab X bil: Bmw 325i e30, bredda, modda m-tech 1 osv X bil: Bmw 520i 24v, Rieger Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
technobreath Skrevet Januar 10, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 10, 2009 Er vanskelig å fjerne appelsinhud med rubbing. Dersom det var meg så hadde jeg nok gått for våtsliping og rubbing, men jeg er ikke noen lakkerer, men jeg har en del erfaring fra våtsliping og rubbing, og det funker fett, men som jocce med kniven her sier det tar vanvittig lang tid, men hvis du har tid så... :) Jeg beisa en bardisk helt sotgrå to strøk, så la jeg på 5 lag med trestjerne klarlakk helt blank. Den fikk også appelsinhud og litt støv, så jeg brukte ca 10 timer på å våtslipe den med 1200 papir slik at appelsinhuden totalt forsvant, så rubba jeg den opp med grov rubbing, så hadde jeg bonevoks på og polerte etterpå. Det blei som et speil... :) Så jeg vet det funker. Eneste var at det er litt vanskelig å rubbe en komponents klarlakk i forhold til 2k, det tok lang tid å finne riktig måte å rubbe på for å få resultatet jeg ville ha. Siter Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil Toyota Carina 2 1986 - Solgt Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JoCCe Skrevet Januar 12, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 12, 2009 :) Kom til og tenke på at det er mulig trådstarter har brukt noe annet enn bil lakk, og da kan det jo være en mulighet får at du må høre på technobreath ;) Siden den malinga ikke er mulig og sprøyte til den glansen du ønsker ;) Men uansett, lykke til! virker jo ikke som om du gir deg med det første så :D Siter 97' Ford F-150 "Svt Lightning" BMW 325i 90' E30 Nissan King Cab X bil: Bmw 325i e30, bredda, modda m-tech 1 osv X bil: Bmw 520i 24v, Rieger Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nordhagen Skrevet Januar 12, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 12, 2009 :) Kom til og tenke på at det er mulig trådstarter har brukt noe annet enn bil lakk, og da kan det jo være en mulighet får at du må høre på technobreath ;) Siden den malinga ikke er mulig og sprøyte til den glansen du ønsker ;) Men uansett, lykke til! virker jo ikke som om du gir deg med det første så :D Det er vel lastebillakk jeg har brukt. Monopol. Glansen er god som gull, men jeg mangler den perfekte, speilblanke finishen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JoCCe Skrevet Januar 12, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 12, 2009 hmm, om det er på liggende flate du skal lakke på, så kan du jo slipe med p500, åsså tynne lakken litt ekstra, å fooore på ;) hehe siger jo ikke på slett flate ;) å så om du er hysterisk kan du rubbe dette igjen ;) da blir det piano blankt!:D Siter 97' Ford F-150 "Svt Lightning" BMW 325i 90' E30 Nissan King Cab X bil: Bmw 325i e30, bredda, modda m-tech 1 osv X bil: Bmw 520i 24v, Rieger Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nordhagen Skrevet Januar 13, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 13, 2009 Takk for tipset, men lakkeringsjobben er allerede ferdig. Bare rubbinga som gjenstår. Og ja, jeg er hysterisk :D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
technobreath Skrevet Januar 22, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 22, 2009 Hvordan blei det? Siter Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil Toyota Carina 2 1986 - Solgt Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nordhagen Skrevet Januar 22, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 22, 2009 Hvordan blei det? For å være helt ærlig; det blei drit. Se resultatet i linken under. Kanskje fordi jeg brukte 3M rubbing compound og polish beregna for maskin med poleringsklut, men jeg hadde aldri sett for meg at det skulle bli matt allikevel. http://www.bilforumet.no/lakk-karosseri/210914-beskyttelse-temperatur-produkter-forhandlere-3.html#post2422010 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
technobreath Skrevet Januar 23, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 23, 2009 Merkelig... jaja. For å ta min fremgangsmåte kjapt: 1. Lakkere nok strøk klarlakk eller solid farge til å våtslipe appelsinhuden. 2. Slipe ned appelsinhud med 1200 opp til 2000 våtsliping for hånd - kun frem og tilbake - null sirkulære bevegelser. 3. Rubbing med maskin - jeg bruker Flex maskin med ca 6" rondell hvit autoglym skum pute - Først rubber jeg alt så pent og glansfult jeg bare får det med Autoglym 03B en passe grov rubbing. - Når jeg ikke får det blankere med den så rubber jeg over med samme maskin med en grønn gøsj som heter paint renovator fra autoglym - husker ikke helt hva den heter nå faktisk, lenge siden jeg var i garasjen nå ser jeg... :) Den har en viss slipe-effekt rent mekanisk, men mye mindre enn 03B'en, samtidig som den rengjør lakken kjemisk. 4. Nå er den speilblank dersom arbeidet er gjordt skikkelig. For å legge beskyttelse så boner jeg over med dobbelputa eksentrisk maskin fra biltema :o, med en eller annen bonevoks som er bra og flytende beregnet for maskinen... Jeg ville for eksempel aldri brukt den røde turtlewax-en til å rubbe med, da jeg har sett den ødelegge mer en den gjør godt, og egner seg absolutt ikke til maskin... Jeg ville heller aldri satt penger på å bruke et maskinpoleringsmiddel for hånd. Jeg har prøvd ut dette med de produktene jeg har ståendes - hovedsaklig autoglym, og det har en slipeeffekt nærmest lik null... Dette er en kunst, og jeg er slettest ikke utlært selv, men metoden min funker på mine ting iallefall, men en må gjøre det riktig nøye... Siter Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil Toyota Carina 2 1986 - Solgt Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nordhagen Skrevet Januar 25, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 25, 2009 Hmm, tusen takk for innspill. Mye å tenke på her. Har de siste dagene gått og fundert på om jeg rett og slett burde legge penger i en slik fra Biltema (499,-): Kanskje den ikke er top notch, men den burde nå være mange ganger bedre enn en eksentersliper til 149,- på Plantasjen... Egentlig begynte jeg etterhvert å undre på om han jeg har snakka med i butikken som jeg har handla i til nå egentlig ikke hadde så mye peiling som han gir uttrykk for. Han solgte meg noen 1500-korings puter som visstnok skulle gjøre en penere slipejobb tørt enn 2000 vått. Jeg må bare si at den peneste slipingen har jeg fortsatt fått med 3M wet-or-dry for hånd og vann, så det er nok det jeg kommer til å holde meg til. En annen ting han sa var at lamullspad kun var for å tørke av eventuell overskytende rubbing og polish. Stemmer det? Et par andre ting jeg lurer på: Når jeg holder på med rubbingen, så legger jeg den utover skumrondellen i en spiral, setter den nedpå overflata og starter den. Så holder jeg på til all rubbinga har tørka og restene har forsvunnet opp i pad-en. Men, når jeg skal ta polishen, da drar jeg den utover, venter til den tørker matt og så polerer jeg av med sånn ruglete skumgummi. Stemmer det, eller skal jeg bare holde på til den forsvinner der også? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg