Gå til innhold

Bra lyd i sub når bilen er av, men når bilen er igang er det en fæl dur...

Ranger emnet


BChris

Anbefalte innlegg

Hei, har akkurat koblet opp en forsterker og en sub bak i bilen. fikk begge av en kompis så vet ikke hva spesifikasjoner de har. vet at subben er 800w og at forsterkeren er kjøpt sammen med den. Forsterker er Monoblokk.

 

Fikk forsterker og sub av kompisen min fordi forsterkeren var litt ødelagt, den slo seg av og på igjen, når har kjørte på humper, men dette er nå fikset, var bare dårlig kontakt inne i forsterkeren. problemet mitt nå er at når eg starter bilen og slår på forsterkeren, durer subben veldig. men når bilen er av er det fin lyd. må ha volumet på veldig høyt for at subben skal "over døve seg selv" (duren) og for at lyden skal bli "ren" når bilen er igang.

 

Hva skjer? hva kan gjøres? noen som har hatt erfaring med dette før?

 

Tenker at det kanskje er "støy" fra dynamo som spiller inn på forsterkeren, ettersom batteriet blir ladet når bilen er igang og da går vel alt på dynamo, er jo bare start batteri(?). Vurderer å kjøpe en liten kondensator og se om dette hjelper(?).

 

Takker for alle svar og tips.

Opel Vectra A 94mod 2.0i 8v (Førstebil)

X Yamaha Virago 98mod 125ccm XV (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan væra det e signal inngangene på forsterkeren...men virket litt rart kansje når du har bra lyd når bilen er av...kan tenke meg det er noe dynamostøy ja.. hadde en 4 kanaler forsterker,,ganske gammel og godt brukt...fikk dynamo lyd i høytalerene inni bilen,, etter en stund kjøpte eg ny 4 kanaler så blei alt vekke..så i den gamle forsterkeren var det noe med signal ingangene + noe støykondensatorer inni forsterkeren som har tatt kveld....har du mulighet til å få testet en annen forsterker for å skjekke om du får vekk ulyden?

79 Opel Kadett C 79mod 2.2

79 Oldsmobile delta 88

01 Omega b2 bruksbil

77 Opel Kadett C 77mod Caravan *solgt*

79 Opel Kadett C 79mod 1.2n *solgt* Opel kadett C 78mod r.i.p Kadetteinart@yahoo.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig jording tviler eg på er meget god jord har til og med megget jorden for å se at motstanden er lav til jord, men trur kanskje kabelen kan være litt liten, er bare 2,5mm2. skal kjøpe 4mm2 og se. hadde annen forsterker før, da var ikke problemet der. Skal se om jeg får tak i støy filter eller noe i den duren. signal kabler og strøm ligger på samme side, men må jo trekke nye strøm kabler, så ska prøve å strekke dem på andre siden og se om dette hjelper. takker for alle svar!

Opel Vectra A 94mod 2.0i 8v (Førstebil)

X Yamaha Virago 98mod 125ccm XV (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig jording tviler eg på er meget god jord har til og med megget jorden for å se at motstanden er lav til jord, men trur kanskje kabelen kan være litt liten, er bare 2,5mm2. skal kjøpe 4mm2 og se. hadde annen forsterker før, da var ikke problemet der. Skal se om jeg får tak i støy filter eller noe i den duren. signal kabler og strøm ligger på samme side, men må jo trekke nye strøm kabler, så ska prøve å strekke dem på andre siden og se om dette hjelper. takker for alle svar!

 

 

Signal og strøm skal ikke ligge på samme side.

 

Hadde du ikke problemet tidligere, så kan seff den nye forsterkeren din være føkka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig jording tviler eg på er meget god jord har til og med megget jorden for å se at motstanden er lav til jord, men trur kanskje kabelen kan være litt liten, er bare 2,5mm2. skal kjøpe 4mm2 og se. hadde annen forsterker før, da var ikke problemet der. Skal se om jeg får tak i støy filter eller noe i den duren. signal kabler og strøm ligger på samme side, men må jo trekke nye strøm kabler, så ska prøve å strekke dem på andre siden og se om dette hjelper. takker for alle svar!

 

:O hørtes tynnt ut sånn uansett.... bruker 8mm2 ledninger til subbass ledninger,,,,50mm2 jord og + kabel...

79 Opel Kadett C 79mod 2.2

79 Oldsmobile delta 88

01 Omega b2 bruksbil

77 Opel Kadett C 77mod Caravan *solgt*

79 Opel Kadett C 79mod 1.2n *solgt* Opel kadett C 78mod r.i.p Kadetteinart@yahoo.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår