Gå til innhold

Effektutbytte og risikoer med K&N filter, Chip og eksos


MondeoZetec96

Anbefalte innlegg

hei!

 

Har en mondeo 96 Zetec 2.0 l med 136 hk. Jeg har lest litt rundt for jeg er lysten på å gjøre noe med hk, men lomme boka er ikke sprengfull. Så jeg lurer på hvor mye effekt man får ut av f.eks Sportsluft filter, chipping, og eksos! ( har det egentlig noe å si om man bare setter inn lyddemper.

 

Lurer også på hvor mye dette sliter på motoren (utenom eksosen, det har vel ikke noe å si for levetiden på motor). Jeg tenker bare at dersom man henter mer power ut av en motor, vil ikke det også bety at det er større påkjenning på motoren enn vanlig?

 

Som dere skjønner så kan jeg sykt lite om slike ting, men det er jo derfor alle dere som kan det er her!

 

Takker for alle svar eller råd som kan hjelpe ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg riktignok bare en kjip sykkelreparatør, men du må ikke regne med all verdens effektøkning av tiltakene du lister opp. Jeg vil tippe rundt 10 hk (eller hallingkast som en eller annen her på forumet kalte det for en stund siden - genialt :D ) til sammen, give or take a few.

 

Risikoen trenger ikke være så stor, men det kan tenkes at et billig chip strekker sikkerhetsmarginene så langt (det er jo stort sett å strekke sikkerhetsmarginer for tenning og bensin et N/A-chip gjør) at motoren går for magert, får for mye fortenning eller hva det nå måtte være. Det kan i verste fall skade motoren.

 

Risikoen med et sportsluftfilter er også liten, men det har i praksis vanligvis noe lavere rengjøringsgrad enn et originalt papirfilter. Forskjellen er dog liten. Risikoen kan i verste fall være øket motorslitasje som en følge av at flere og større partikler slipper inn i motoren (vil anta at filterprodusentene er uenig med meg i dette...). Et åpent filter plassert nær motorvarmen er heller ikke god stemning. Det reduserer effekten.

 

Eksosanlegget er ikke så risikobetonet hva motorskader angår, men du kan i verste fall få lavere eller mer ujevn effekt enn tidligere. I tillegg kan du få ubehagelige og irriterende resonnanser ved enkelte turtall, gjerne i det turtallsområdet du ligger i ved marsjfart på femte gir.

 

Trolig vil du leve greit med de mulige problemene jeg nevner, men forvent som sagt ingen racerbil. Jeg hadde ikke giddi.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spar pengene. Du skal lete lenge for å finne en motor som responderer dårligere på dette enn Zetecen. Har sett test med chip, filter og eksos. Dette ga 1,8 HK, og dårligere bunndrag

 

Og ang filter så regn med at du tar noen luftmassefølere

 

Tyder på at Zetecen er ganske optimert som den er.

 

Riktignok skal det ikke være påvist noen sammenheng mellom skader på luftmassemålere og bruk av innoljet filter , og jeg er nok tilbøyelig til å tro på dette. Også veivhusventilasjonen slipper jo noe olje inn i forbrenningen uansett hvor stor talsmann jeg er for at det aldri forekommer :D Tråden i luftmassemåleren er (burde være) konstruert for å takle denslags vil jeg tro.

 

Selv om det ikke gir særlig effekt kan en unggutt i full blomst ha glede av den tøffe lyden et mer åpent eksosanlegg gir (jeg har selv vært der). En moderne 16V mister vel ikke pusten så fort at det skinner igjennom ved et hvert lyskryss at bilen ikke er trimmet likevel...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spar pengene. Du skal lete lenge for å finne en motor som responderer dårligere på dette enn Zetecen. Har sett test med chip, filter og eksos. Dette ga 1,8 HK, og dårligere bunndrag

 

Og ang filter så regn med at du tar noen luftmassefølere

 

Ta en kikk her før du sier at luftmengdemålere tar kvelden. Jeg kan selv bekrefte at etter 2 rengjøringer av mitt greenfilter (Ja, jeg olja det inn etter rengjøring med greenfilter olje), fungerer Luftmengdemåleren min som den skal enda. Aldri hatt noen problemer.

 

Hvor har du sett denne testen som ga 1,8 HK ekstra? og var det en mondeo?.. 1,6, 1,8, 2,0 l?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har greenfilter og Simons eksos. Blir litttegrann dypere og grovere lyd, ikke voldsomt, og littegrann bedre effekt, 4-5 hk kanskje. Gikk fint igjennom Eu.. Chip har jeg hørt er bortkasta penger..

 

Hva snakker vi av simons da? Hele anlegget fra (og med) manifold? eller bare lyddempern bak(kassa)?

 

Som sagt så er jeg ute etter litt mer effekt, men jeg skjønner jo kanskje nå at det ikke er så mye å hente på de overnevnte tingene.

 

Men vil du si at det er verdt den koslige brummingen med greenfilteret og eksosen? (hvor mye ga du for det?)

 

mange spm. i en det der, men håper det går greit ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Simons fra katalysatoren bare, med doble rør bak. Grenrøret gidder jeg ikke bytte ut. Sies at det skal bli no bedre lyd da, men ikke vet jeg..

 

Jeg ga vel ca 600 for greenfilter på torshov og 3800 for Simons med doble endestusser på Bilxtra for 2 år sida. Prisen har vel stigi litt siden den gang mener jeg..

 

Jeg kan vel si at jeg merka litt forskjell med filter og eksos. Når jeg satt på originalfilter mens jeg renset greenfilteret, syns jeg bilen ble dauere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan vel si at jeg merka litt forskjell med filter og eksos. Når jeg satt på originalfilter mens jeg renset greenfilteret, syns jeg bilen ble dauere..

 

Ofte skyldes slike "forbedringer" den såkalte placeboeffekten:

 

Placeboeffekt er et begrep som brukes om personlig eller kulturelt skapte forventninger som forårsaker eller medvirker til psykisk og fysisk forbedring i en tilstand. Placeboeffekt kan observeres uten at det er gitt et aktivt virkende middel eller som en konsekvens av «skinnbehandling». Begrepet har vært i bruk fra 1780-tallet.

 

Placeboeffekt defineres som forskjellen mellom behandlingsresultatet i gruppe behandlet med placebo (se under) og i en ubehandlet kontrollgruppe i et forsøk uten bias.

 

Dersom et menneske tror at en behandling vil virke på en bestemt måte, kan en få en slik effekt. Placeboeffekt kan observeres i forbindelse med en rekke forskjellige former for behandling og er i utgangspunkt positiv, ettersom det skjer en forbedring - noe som ikke skjer uten behandling.

 

I tillegg oppfatter vi gjerne biler som bråker mer som at de går fortere.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte skyldes slike "forbedringer" den såkalte placeboeffekten:

 

 

 

I tillegg oppfatter vi gjerne biler som bråker mer som at de går fortere.

 

Først så sier du at du antar at det kan bli 10 hk, så begynner du å prate om Placeboeffekt?

 

Nei, den må du dra lenger ut på jordet med. Når jeg satt på originalfilteret mitt, dro bilen dårligere fra 4000 og oppover. Med Greenfilteret, dro det litt bedre. Prøvd, før du selv sier no. Eller det har du vel kanskje, siden du nevner placebo-effekt her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først så sier du at du antar at det kan bli 10 hk, så begynner du å prate om Placeboeffekt?

 

Nei, den må du dra lenger ut på jordet med. Når jeg satt på originalfilteret mitt, dro bilen dårligere fra 4000 og oppover. Med Greenfilteret, dro det litt bedre. Prøvd, før du selv sier no. Eller det har du vel kanskje, siden du nevner placebo-effekt her..

 

Såså lillegutt, ingen grunn til panikk. Jeg snakket om total effektøkning inkl chip.

 

Og ja, jeg har prøvd både med og uten effektfilter. Ikke bare det, men jeg foretok målinger av akselrasjonen. Den var uforandret...!

 

En annen ting er om du klarer å merke forskjell på 4 hk.

 

Før du begynner å skryte uhemmet av virkningen av slike dingser på selveste www bør du nok være noe sikrere i din sak enn at "det drar bedre". Som sagt: Placebo!

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyder på at Zetecen er ganske optimert som den er.

 

Riktignok skal det ikke være påvist noen sammenheng mellom skader på luftmassemålere og bruk av innoljet filter , og jeg er nok tilbøyelig til å tro på dette. Også veivhusventilasjonen slipper jo noe olje inn i forbrenningen uansett hvor stor talsmann jeg er for at det aldri forekommer :D Tråden i luftmassemåleren er (burde være) konstruert for å takle denslags vil jeg tro.

 

...

Tja, optimert er den vel ikke, det er en stor flaskehals, nemlig innsuget. Derfor hjelper det veldig lite med all slags remedier så lenge motoren ikke får nok luft.

Drar lett ut 160 HK av en ellers orginal 2 liter med annet innsug og sprut

 

Nå er det ikke oljen jeg er mest bekymret for, men at det er med partikler som tar knekken på, ev brenner seg fast på måletråden.

Et åpent filter er netopp mer åpent. Har sett en del eksempler på dette

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en kikk her før du sier at luftmengdemålere tar kvelden. Jeg kan selv bekrefte at etter 2 rengjøringer av mitt greenfilter (Ja, jeg olja det inn etter rengjøring med greenfilter olje), fungerer Luftmengdemåleren min som den skal enda. Aldri hatt noen problemer.

 

Hvor har du sett denne testen som ga 1,8 HK ekstra? og var det en mondeo?.. 1,6, 1,8, 2,0 l?

Som sagt så er det ikke olja jeg er mest bekymret for.

Testen var på en Mondeo 1,8 1996 modell, og jeg har den i et blad et sted. Skal se om jeg finner den

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, optimert er den vel ikke, det er en stor flaskehals, nemlig innsuget. Derfor hjelper det veldig lite med all slags remedier så lenge motoren ikke får nok luft.

Drar lett ut 160 HK av en ellers orginal 2 liter med annet innsug og sprut

 

Nå er det ikke oljen jeg er mest bekymret for, men at det er med partikler som tar knekken på, ev brenner seg fast på måletråden.

Et åpent filter er netopp mer åpent. Har sett en del eksempler på dette

 

Jeg skjønner. Skulle vært artig å se hvor mye kun et innsugsskifte gir. Når man samtidig bytter sprut kommer det jo inn en faktor til.

 

Tråden skal ha en rensefunksjon som brenner vekk eventuell smuss som har festet seg. Tror heller problemet er at luftmassemåleren er av dårlig kvalitet og ville ha røket uansett.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår